Type : Douglas DC 3 Programma : FSX, pakket met 3 repaints Model : Awesome 4 Some Operator : KLM Download : Alléén repaint
De PH-ALI Ibis was de eerste DC-3 van de KLM. Het kwam 8 aktober 1936 in dienst. In 1939 werd i.v.m. met de oorlogsdreiging en de neutraliteit van Nederland te benadrukken, met grote letters "HOLLAND" op de romp aangebracht. In 1940 werd om dezelfde reden het hele vliegtuig oranje geschilderd. Tijdens de Duitse inval wist het toestel te ontkomen naar Engeland. Het kreeg de registratie G-AGBB en vloog voor BOAC diensten naar Portugal en Westafrika. Op 1 juni 1943 werd het door de Duitsers boven de Golf van Biskaye neergeschoten.
Douglas Props
Aero Holland was de eerste chartermaatschappij in Nederland, opgericht door Frits Diepen in 1948. Het bedrijf had drie C-47A's in dienst, die gestationeerd waren op het voormalige vliegveld Ypenburg. Na twee ernstige ongelukken met dodelijke slachtoffers, stopte Aero Holland in december 1949. De PH-TFB was in dienst van juli 1948 tot december 1949.
De PH-MAB werd in februari 1960 van Alitalia gekocht en was het eerste eigen vliegtuig van Martin's Air Charter. Men handhaafde de Alitalia-beschildering en verving Alitalia door Martin's Air Charter Ltd. Het toestel heeft tot januari 1969 dienst gedaan en heeft in die periode 5 verschillende beschilderingen gehad. Martin's Air Charter heeft 5 DC-3/C-47's in zijn vloot gehad, die werden gebruikt voor zowel vracht- als passagierscharters.
Fairways Rotterdam is in 1960 opgericht als dochteronderneming van De NV Scheepvaart en Steenkolen Maatschappij (SSM). Aanvankelijk werden alleen charters uitgevoerd in Europa. Vanaf april 1963 tot augustus 1964 werd 2x per week de lijndienst Rotterdam-Southampton uitgevoerd. Het bedrijf heeft zes C-47A's in dienst gehad. In 1963 nam de moedermaatschappij een belang in Martin's Air Charter. In januari 1964 werd Fairways overgedragen aan Martin's Air Charter. De twee resterende C-47A's gingen naar MAC in Amsterdam. De dienst Op Southampton werd toen uitgevoerd door een Dove van MAC tot augustus 1964. De PH-SSC werd in augustus 1961 gekocht van Fred Olsen Lines en werd in juni 1970 verkocht aan Delta Air Transport in Antwerpen.
Type : Douglas DC 3 Programma : FSX, pakket met 4 repaints Model : Awesome 4 Some Operator : KLM Download : Alléén repaint
De PH-TBI kwam in januari in dienst van de KLM. In mei 1955 werd het omgedoopt naar PH-DAA en heeft tot oktober 1968 dienst gedaan. In die tijd kreeg het vier verschillende beschilderingen. In 1965 ging hij over naar KLM Aerocarto. Op 25 oktober 1968 vloog het met een bemanning van MAC tegen de Tafelberg in Suriname. De KLM heeft ca. 75 DC- 3/C-47's in zijn vloot gehad.
Type : Douglas DC 3 Programma : FS2004 en FSX, Model : default Microsoft Operator : Aero Holland Download : Alléén repaint
De PH-PBA is vanaf oktober 1949 tot september 1970 het regeringsvliegtuig geweest. Toen het door een Fokker Friendship PH-PBF werd vervangen ging het naar de Rijksluchtvaartdienst(RLD) waar het tot 1995 gebruikt werd voor de calibratie van de luchtverkeerbeveiliging. In juli 1995 ging het naar het Aviodome waar het tot september 1997 voor de ingang heeft gestaan. De DDA heeft het toestel overgenomen en na een jarenlange restauratie vliegt nu het weer in volle glorie.
Type : Douglas DC 3 Programma : FS2004 en FSX Model : default Microsoft Operator : Nederlandse regering Download : Alléén repaint
Type : Douglas DC 3 Programma : FSX, pakket met 5 repaints Model : Awesome 4 Some Operator : Martin's Air Charter/Martinair Download : Alléén repaint
1960
1961
1962
1963
1966
Type : Douglas DC 3 Programma : FS2004 en FSX Model : default Microsoft Operator : Fairways Rotterdam Download : Alléén repaint
Schreiner kocht de PH-DAC van de KLM in september 1963. Het toestel was in dienst tot oktober 1967 en is toen geretourneerd naar de KLM. Het werd direct doorverkocht en heeft en groot aantal verschillende eigenaren gehad. Het werd het laatst in 2004 gesignaleerd in Africa.
Type : Douglas DC 3 Programma : FSX Model : Awesome 4 Some Operator : Fairways Rotterdam Download : Alléén repaint
Moormanair kocht de PH-MAG in 1968 van Martinair Holland. Tot mei 1973 werd het toestel gebruikt voor vooral dagelijkse bloemenvluchten naar Parijs en rondvluchten op Schiphol. In mei 1973 werd het toestel verkocht aan Scorpio Films voor opnames voor de film "Dakota". In maart 1974 werd het toestel verkocht aan Trandwinds in Nigeria als 5N-ATA.
Type : Douglas DC 3 Programma : FS2004 en FSX Model : default Microsoft Operator : Moormanair Holland Download : Alléén repaint
De Kroonduif of Nederlands Nieuw-Guinea Luchtvaart Maatschappij (NNGLM) was onderdeel van de KLM. Het bedrijf is opgericht in 1957 en onderhield tot eind 1962 vooral diensten binnen Nederlands Nieuw- Guinea. Naast 4 C-47's heeft het 4 De Havilland DHC-2 Beavers en 4 Scottish Twin Pioneers in dienst gehad. Na overdracht van Nederlands Nieuw-Guinea aan Indonesië werd de vloot op één C-47 na, de JZ- PDA, aan Garuda Indonesia overgedragen. De JZ-PDA is de voormalige PH-TBI die in januari 1946 in de KLM vloot kwam. Bij terugkomst in 1962 werd hij als PH-DAA weer in de KLM-vloot opgenomen. In november 1968 is het toestel in dienst van KLM Aerocarto in Suriname verongelukt.
Type : Douglas C-47 Programma : FS2004 en FSX Model : Manfred Jahn Operator : Kroonduif Download : Alléén repaint
Tijdens en direct na de Tweede Wereldoorlog werd het transport door de lucht verzorgd door No. 1316 (Dutch Communications) Flight van RAF Transport Command. Toen dit onderdeel werd ontbonden werden de betreffende vliegtuigen opgenomen in het "Netherlands Government Air Transport" (NGAT). Het was burgerluchtvaartmaatschappijen nog niet toegestaan om op de vliegvelden langs de route landingen te maken. Daarom was het noodzakelijk de dienst het karakter van een regeringsdienst te verlenen. In het najaar van 1945 kwamen de 14 door het Rijk in Amerika gehuurde Douglas C-54 toestellen in Nederland aan om de diensten van de KLM te herstellen. De toestellen werden door KLM-bemanningen gevlogen, die formeel in dienst van het Rijk waren en daarom ook luchtmachtuniformen droegen. De toestellen kregen een NL-registratie, die in 1947 na overdracht van activiteiten aan de KLM werden vervangen door de PH- registratie. De NL-300 kwam in oktober 1945 in dienst en voerde op 10.11.1945 de eerste vlucht uit naar Nederlands Indië. Later werd de registratie PH-TAB. In Oktober 1947 werd het toestel verkocht naar Skyways in GB.
Type : Douglas DC-4 (C-54 Skymaster) Programma : FS2004 en FSX Model : Jens B. Kristensen Operator : Netherlands Government Air Transport Download : Alléén repaint
De PH-TAT is een van de zes direct na WII gekochte DC-4-1009's en is in maart 1946 afgeleverd. Met dit toestel werd de dienst Amsterdam-New York hersteld. Het heeft ook een aantal jaren dienst gedaan bij het Caribisch vliegbedrijf van de KLM als PJ-TAT.In 1954 kreeg het de registratie PH DBT. In juni 1958 werd het verkocht naar Air France. Het toestel heeft twee verschillende beschilderingen gehad. In 1954 had het aan de linkerkant "The Flying Dutchman"en aan de rechterkant "De Vliegende Hollander"op de romp staan.
Type : Douglas DC-4 -1009 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Jens B. Kristensen Operator : KLM Download : Alléén repaint
1946
1954
De PH-MAE werd in vanaf juni 1962 gehuurd van Boreas in de VS. In maart 1963 kocht MAC het toestel. Het werd gebruikt voor zowel passagiers- als vrachtcharters.In december 1966 werd het verkocht naar All Air als D-ADAC. De beschildering van 1962 is opmerkelijk. De ronde ramen werden vierkant ingekaderd zodat het vliegtuig het uiterlijk kreeg van de modernere DC-6. In 1964 werd het in de nieuwe MAC-huisstijl geschilderd.
Type : Douglas DC-4 (C-54B Skymaster) Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Jens B. Kristensen Operator : Martin's Air Charter Download : Alléén repaint
De PH-MAM is oorspronkelijk in november 1953 met de registratie PH-TGB aan de KLM geleverd. In februari 1954 kreeg het de nieuwe registratie PH-DFB. In januari 1961 werd het toestel verkocht aan General Electric. In december 1966 kocht Martinair Holland het. Tot mei 1971 werd de PH-MAM gebruikt voor passagiers- en vrachtcharters en werd daarna verkocht aan Inex Adria Airways.
Type : Douglas DC-6A Programma : FS2004 en FSX Model : Jens B. Kristensen Operator : Martinair Holland Download : Alléén repaint
De DC-7C PH-DSO was een van de vier DC-7C's die in de zestiger jaren deel hebben uitgemaakt van de vloot van Martin's Air Charter(later Martinair Holland). Het toestel werd gekocht van de KLM en was in dienst van februari 1964 tot oktober 1968. Daarna werd het verkocht aan Trans Meridian Ltd en kort daarna gebruikt voor brandweeroefeningen op Stansted Airport. Gesloopt in 1970.
Type : Douglas DC-7c Programma : FS2004 en FSX Model : Greg Pepper, Don Gibson Operator : Martin's Air Charter Download : Alléén repaint
Schreiner Airways leasde de DC-7C PH-SAE van Trans World Leasing Ltd. De eerste eigenaar was Japan Airlines en Braathens in Noorwegen, die het verkocht aan Trans World Leasing. Vanaf juli 1965 tot december 1967 was het in dienst van Schreiner Airways, totdat deze zijn chartervluchten stopte. Het toestel ging terug naar Trans World Leasing ltd en werd later gebruikt voor de hulpvluchten naar Biafra. Waarschijnlijk is het toestel daarna in Afrika gesloopt.
Type : Douglas DC-7c Programma : FS2004 en FSX Model : Greg Pepper, Don Gibson Operator : Schreiner Airways Download : Alléén repaint
1936
1939
1940
1946
1950
1960
1967
1962
1964
volgende volgende
Type : Douglas DC 3 Programma : FSX Model : Awesome 4 Some Operator : Transavia Limburg Download : Repaint only
IIn januari 1966 wordt aan de nieuwe Nederlandse maatschappij Transavia Limburg B.V. vergunning verleend om met Dakota's chartervluchten te gaan verzorgen vanaf de luchthavens Beek en Rotterdam. Er werd bij British United Channel Airways een Dakota aangekocht en beschilderd in de kleuren van de nieuwe maatschappij. De Boreas Corporation uit Florida, handelaar in tweedehands vliegtuigen, had interesse in de zich snel ontwikkelende Europese vakantiemarkt en kocht Transavia. Tevens werd een nieuwe CAO gezocht en dat werd John Block, de oude partner van Martin Schröder van MAC. John Block wilde wel maar uitsluitend wanneer met groter materieel zou worden gevlogen. Boreas besloot een drietal DC-6-en ter beschikking te stellen en de koop van de DC-3 werd ongedaan gemaakt. De PH-RIC bleef in Engeland en heeft dus nooit voor Transavia gevlogen.
IIn juli 1966 kwamen de eerste drie DC-6-en naar Transavia, twee DC-6 en een DC-6B. Ze werden in het door Thijs Postma ontworpen huisstijl gespoten. Op 14 november 1966 werd de vergunning verleend om met grotere vliegtuigen dan de Dakota te vliegen en op 16 november werd de eerst charter uitgevoerd met de DC- 6B PH-TRC, waarbij het Nederlands Dans Theater en het Nederlands Balletorkest van Amsterdam naar Napels werden vervoerd. De PH-TRC werd 1969 verkocht aan Flughjalp. Transavia heeft 11 DC-6-en in dienst gehad vanaf 1966 tot 1969.
Type : Douglas DC-6B Programma : FS2004 en FSX Model : Jens B. Kristensen Operator : Martinair Holland Download : Repaint only