De KLM heeft 16 DC-8 serie 50 in dienst gehad. Serie 50 was in feite een DC-8-33 met nieuwe P&W JT3D-3 turbofans. Deze nieuwe motoren waren zuiniger waardoor het vliegbereik met 15% toenam. Bovendien produceerde hij minder lawaai. Later zijn met het Speed Recovery Programm aanpassingen gedaan aan om aerodynamische eigenschappen te verbeteren. De PH-DCU is een DC8-55CF (Convertible Freighter) geschikt voor zowel vracht en/of passagiersvervoer. De PH-DCU kwam in februari 1966 in dienst en werd in juli 1983 verkocht aan United Air Leasing in de USA.In de 17 dienstjaren heeft dit toestel 3 verschillende beschilderingen gevoerd.
Douglas en McDonnell Douglas Jets
De PH-MAU was een van de vijf DC-8ten die Martinair in zijn vloot heeft gehad. Het toestel is in november 1968 gekocht van Overseas National Airways. Het werd vooral ingezet gebruikt voor transatlantische charters en vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied. Halverwege de jaren 70 werd het voorzien van de nieuwe huisstijl. Na 10 jaar dienst te hebben gedaan werd het toestel in november 1978 verkocht aan Aviaco in Spanje
De PH-DCA was het eerste straalvliegtuig van de KLM en de eerste jetliner in het Nederlandse Luchtvaartregister. Het werd in maart 1960 in dienst genomen.Van 1960 tot halverwege 1985 heeft de KLM 34 DC-8ten in zijn vloot gehad waarvan 7 van versie 33, 16 van versie 53/55 en 11 van versie 63. De toestellen werden op de middellange en lange route's gebruikt. De PH-DCA werd in april 1972 verkocht aan BIAS in België.
Type : Douglas DC-8-33 Programma : FS2004 en FSX Model : Historic Jetliners Group Operator : KLM Download : Alléén repaint
De PH-DCD was het eerste straalvliegtuig en de eerste en een van de vijf DC-8ten die Martinair in zijn vloot heeft gehad. Het toestel is in november 1967 gekocht van de KLM. Het werd vooral ingezet gebruikt voor transatlantische charters en vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied. In oktober 1973 werd het toestel verkocht aan African Safari Airways.
Type : Douglas DC-8-33 Programma : FS2004 en FSX Model : Historic Jetliners Group Operator : Martinair Holland Download : Alléén repaint
Type : Douglas DC-8-55F Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Historic Jetliners Group Operator : KLM Download : Alléén repaint
1966
1975
1980
Type : Douglas DC-8-50 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Historic Jetliners Group Operator : Martinair Holland Download : Alléén repaint
1969
1976
De KLM heeft 11 DC-8 serie 63 in dienst gehad. Serie 63 combineerde de verlenging van 11,18 mtr t.o.v. de DC-8-50 en de aerodynamische verbeteringen van de DC-8-62. Het toestel kon 251 passagiers vervoeren over een afstand van 8.190 km. De PH-DEA kwam in september 1967 in dienst en werd in november 1983 verkocht aan Capitol Airways in de USA. In de 16 dienstjaren heeft dit toestel 3 verschillende beschilderingen gevoerd.
Type : Douglas DC-8-63 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Historic Jetliners Group Operator : KLM Download : Alléén repaint
1967
1975
1977
De PH-MAO was een van de vier DC-9-33RC die Martinair in zijn vloot heeft gehad. Gekocht in februari 1969. De DC-9's werden vooral ingezet voor vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied.Halverwege de jaren 70 werd het voorzien van de nieuwe huisstijl. In maart 1983 werd de PH-MAO ingeruild bij Douglas bij de aanschaf van de grotere DC-9-82.
Type : Douglas DC-9-33RC Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Eric Cantu Operator : Martinair Holland Download : Kompleet vliegtuig
1969
1980
De PH-MBZ was een van de drie MD-82's die Martinair in zijn vloot heeft gehad ter vervanging van de vier DC-9-33RC's. Gekocht in februari 1983 en weer verkocht in 1992. De MD-82's werden vooral ingezet voor vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied.
Type : McDonnell Douglas MD-82 Programma : FS2004 en FSX Model : Eric Cantu Operator : Martinair Holland Download : Kompleet vliegtuig
volgende volgende
De McDonnell Douglas DC-10 maakte zijn eerste vlucht op 29 augustus 1970. Oorspronkelijk was de DC-10 ontworpen als luchtbus voor vooral de binnenlandse vluchten in de USA met een maximaal aantal stoelen van 380. Latere versies, zoals de DC-10-30 en DC-10-40, hadden een groter vliegbereik. In maart 1974 stortte een DC-10 van Turkish Airlines neer als gevolg van een ontwerpfout van de laaddeuren van het vrachtruim. In 1979 ging het weer mis toen een DC-10 van American Airlines tijdens de start een motor verloor en neerstortte. Alle toestellen in de USA werden aan de grond gezet totdat werd vastgesteld dat het afbreken van de motor was veroorzaakt door verkeerd onderhoud. Het toestel had door de crashes in het begin van zijn bestaan een slechte reputatie. Toen de ontwerpfouten waren hersteld bleek de DC-10 even betrouwbaar als zijn tijdgenoten. Het brandstofverbruik per passagiers/kilometer was hoog ten opzichte van zijn concurrenten. In 1989 stopte de productie. Er werden 386 toestellen verkocht plus 60 van de militaire versie KC-10. De KLM heeft 13 DC-10-30’s in dienst gehad van december 1972 tot 1995. Er werden er een aantal verhuurd aan VIASA, PAL en Garuda of na korte tijd verkocht. Van de 14 heeft de KLM er zelf een vijftal langdurig in dienst gehad. De PH-DTB werd in 1995 verkocht aan Northwest Airlines en werd N229NW. De DC-10 werd vervangen door de MD-11. De N237NW was eigendom van Northwest Airlines die binnen Skyteam samenwerkte met de KLM. De ene zijde van het toestel had de beschildering van Northwest terwijl de andere zijde de KLM-beschildering had. Martinair heeft van november 1973 tot september 1995 in totaal 5 DC10-30,s in dienst gehad.De PH-MBT werd van 1979 tot 1992 aan Garuda verhuurd en in 1995 verkocht aan de Koninklijke Luchtmacht om te worden omgebouwd tot KDC-10. De DC-10 werd vervangen door de MD-11. Ik heb de beschilderingen van de DC-10’s van KLM en Martinair en de KDC-10 van de koninklijke Luchtmacht samengevoegd in één pakket dat je kunt vinden bij de downloads onder de naam: McDonnell Douglas DC-10-30 and KDC-10 Dutch pack, repaints only
Type : McDonnell Douglas DC-10-30 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints Model : Eric Cantu (Historic Jetliners Group) Operator : KLM,Martinair Holland Download : Alléén repaint
Type : McDonnell Douglas KDC-10 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints Model : Eric Cantu (Historic Jetliners Group) Operator : Koninklijke Luchtmacht Download : Alléén repaint
De Koninklijke Luchtmacht kocht in 1995 2 DC-10’s van Martinair. Ze werden in de USA omgebouwd tot de KDC-10, geschikt voor zowel tank- als transport vliegtuig en in 2010 nog een keer gemoderniseerd. In 2021 werden de toestellen naar de USA verkocht. Nederland kocht samen met zijn NAVO-partners Duitsland, België, Noorwegen en Tsjechië worden negen Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport), waarvan er vijf op vliegbasis Eindhoven zijn gestationeerd. Ik heb de beschilderingen van de DC-10’s van KLM en Martinair en de KDC-10 van de koninklijke Luchtmacht samengevoegd in één pakket dat je kunt vinden bij de downloads onder de naam: McDonnell Douglas DC-10-30 and KDC-10 Dutch pack, repaints only
1995
2007
2019