Type: Douglas DC-6

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints

Model: Jens B. Kristensen

Operator: Transavia Holland

Download: Alléén repaint


In juli 1966 kwamen de eerste drie DC-6-en naar Transavia, twee DC-6 en een DC-6B. Ze werden bij Fokker in het door Thijs Postma ontworpen huisstijl gespoten. Fokker verzorgde bij de start ook voor het technisch onderhoud totdat Transavia over een eigen technische dienst kon beschikken. De PH- TRA was het eerst geregistreerde toestel van Transavia. Deze repaint maakt deel uit van de download: Douglas DC-6 Dutch Pack for FS2004 and FSX.

Type: Douglas DC 3

Programma: FSX

Model: Awesome 4 Some

Operator: Transavia Limburg

Download: Alléén repaint


In januari 1966 wordt aan de nieuwe Nederlandse maatschappij Transavia Limburg B.V. vergunning verleend om met Dakota's chartervluchten te gaan verzorgen vanaf de luchthavens Beek en Rotterdam. Er werd bij British United Channel Airways een Dakota aangekocht en beschilderd in de kleuren van de nieuwe maatschappij. De Boreas Corporation uit Florida, handelaar in tweedehands vliegtuigen, had interesse in de zich snel ontwikkelende Europese vakantiemarkt en kocht Transavia. Tevens werd een nieuwe CAO gezocht en dat werd John Block, de oude partner van Martin Schröder van MAC. John Block wilde wel maar uitsluitend wanneer met groter materieel zou worden gevlogen. Boreas besloot een drietal DC-6-en ter beschikking te stellen en de koop van de DC-3 werd ongedaan gemaakt. De PH-RIC bleef in Engeland en heeft dus nooit voor Transavia gevlogen.

Type: Douglas DC-6B

Programma: FS2004 en FSX

Model: Jens B. Kristensen

Operator: Transavia Holland

Download: Alléén repaint


Op 14 november 1966 werd de vergunning verleend om met grotere vliegtuigen dan de Dakota te vliegen en op 16 november werd de eerst charter uitgevoerd met de DC-6B PH-TRC, waarbij het Nederlands Dans Theater en het Nederlands Balletorkest van Amsterdam naar Napels werden vervoerd. De PH-TRC werd 1969 verkocht aan Flughjalp. Transavia heeft 11 DC-6-en in dienst gehad vanaf 1966 tot 1969. .  Alle Nederlandse Douglas DC-7C beschilderingen heb ik in één download samengevoegd en kan je vinden op de downloadpagina: Douglas DC-6B Dutch Pack repaint only for FS2004 and FSX.

Type: Boeing 707-355C

Programma: FS2004 en FSX

Model: Historic Jetliners Group

Operator: Transavia Holland

Download: Alléén repaint


De PH-TRFwas de eerste Boeing 707-355C in het Nederlandse luchtvaartregister. Transavia leasde het toestel vanaf juni 1968 tot oktober 1969 van Executive Jet Services. Het werd vooral ingezet voor wereldwijde vrachtvluchten en voor de Biafra-luchtbrug en passagiersvluchten naar de USA.

Op 24 juli 1968 vestigde het toestel het wereldrecord voor commerciële lange-afstandsvluchten voor straalvliegtuigen door in één ruk van Buenos Aires naar Brussel te vliegen. De 11.300 km werden afgelegd in 13 uur en 23 minuten.

Type: Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark III

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: Mike Stone

Operator: Transavia Holland

Download: Kompleet vliegtuig, versie 3


Transavia kocht de PH-TR0 van Swissair. Het toestel maakte deel uit van de Transaviavloot van oktober 1969 tot november 1975. In de eerste jaren van zijn bestaan was Transavia niet heel consequent met de beschildering van zijn toestellen. De PH-TRO heeft tot 1971 de beschildering gevoerd,die Thijs Postma voor de DC-6 had ontworpen. Eind 1971 koos men voor een geheel witte romp en en één kleur groen. De lettertypen, de kleur daarvan en de plaats op het toestel echter, variëerden vaak.In februari 1976 werd de PH-TRO op Schiphol gesloopt. Het neus/cockpit-gedeelte is bewaard gebleven en maakt nu deel uit van de collectie van het Aviodrome in Lelystad. Transavia heeft 5 Caravelle's Mark III in zijn vloot gehad. Daarnaast ook 2 Mark VIN's en 7 Mark VIR's.

Type: Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark VIR

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: Alliedfsgroup

Operator: Transavia Holland

Download: Kompleet vliegtuig


De Mark VIR werd ontwikkeld voor de Amerikaanse markt.Er werden ruim 200 aanpassingen gedaan om aan de eisen van de FAA te voldoen. Het had grotere cockpitramen, geen rugvin en beschikte over zwaardere motoren met reverse mogelijkheid. In 1961 werden er 20 toestellen aan United Airlines geleverd. De PH-TRX was de eerste van de vijf Mark VIR die Transavia in 1970 kocht van United. Het toestel maakte deel uit van de Transaviavloot van juni 1970 tot november 1975. Besloten werd de PH-TRX in een nieuw huisstijl te schilderen. Men vond dit echter geen succes. De PH-TRX is daarom het enige toestel gebleven dat in deze huisstijl is geschilderd. Eind 1971 koos men voor een geheel witte romp en en één kleur groen, hoewel de lettertypen, de kleur daarvan en de plaats op het toestel vaak variëerden. Ook de TRX werd eind 1971 weer overgeschilderd. Vanaf februari 1976 tot augustus 1979 heeft de TRX als trainingsobject gediend bij de brandweer op Schiphol. Daarna werd het gesloopt..

1970

1971

1970

Type: Boeing 707-120B

Programma: FS2004 en FSX

Model: Historic Jetliners Group

Operator: Transavia Holland

Download: Alléén repaint


Transavia heeft 5 Boeing 707's in zijn vloot gehad, waarvan vier werden geleased. De PH-TVA is de enige eigen Boeing 707 van Transavia. Gekocht in maart 1972 van American Airlines en weer verkocht in mei 1982 naar de USA. Het werd vooral ingezet voor langere passagiersvluchten binnen Europa en verhuurd aan derden. Het heeft twee verschillende beschilderingen gehad. Op de eerste versie was bovendien de naam "Zeeland"aangebracht.

1972

1980

Type: Airbus A300B2

Programma: FS2004 en FSX

Model: SGA

Operator: Transavia Holland

Download: Kompleet vliegtuig


In 1976 bestelde Transavia Holland een Airbus A300B4 bij Airbus Industries voor aflevering in april 1977. Vanaf 06.05.1976 tot 18.01.1977 leasde men van Airbus Industries de Airbus A300B2 PH-TVL. Het toestel bleek echter te groot om flexibel te kunnen worden ingezet. De bestelling werd afgezegd en de PH-TVL ging weer terug naar Airbus Industries. Het toestel ging daarna naar Air Inter en werd in juni 2000 gesloopt. Opmerkelijk is de afwijkende beschildering. De naam Transavia Holland werd op de romp in een ander lettertype weergegeven dan tot dan gebruikelijk. Deze beschildering is alleen op de PH-TVL toegepast. Deze repaint maakt deel uit van de download:Airbus A300B2 Dutch Pack for FS2004 and FSX.

Type: Piper PA-31 Navajo

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: AI model Dee Waldron

Operator: Transavia Holland

Download: Kompleet vliegtuig


n 1973 ging Transavia Holland ook charters voor zakenvluchten aanbieden. In de USA werd een Piper PA-31 Navajo aangekocht, die als PH-TVA van 05.03.1973 tot 20.12.1976 deel heeft uitgemaakt van de Transaviavloot. Eind 1976 werd besloten zich uit dit deel van de markt terug te trekken en zich te concentreren op passagiers- en vrachtvervoer. Na verschillende nieuwe eigenaren kwam de PH-TVA in mei 1990 in bezit van Zeeland Air en wordt nog steeds vooral gebruikt voor zakenvluchten. Ook deze beschildering heb ik bijgevoegd. Het model van Dee Waldron is oorspronkelijk een AI-model en niet 100% natuurgetrouw.  De vliegeigenschappen zijn perfect, dank zij David Carter.

Type: BAe 146-200

Programma: FS2004 en FSX

Model: Jon Murchison

Operator: Transavia Holland

Download: Kompleet vliegtuig


Gedurende de zomer van 1997 kwam Transavia capaciteit te kort en huurde daarom een BAe 146-200 in van Flightline UK.

Type: Airbus A310-324

Programma: FS2004 en FSX

Model: Thomas Ruth

Operator: Transavia Holland

Download: Kompleet vliegtuig


Transavia heeft zelf geen A310 gekocht. Van april 1998 tot februari 1999 werd de in Luxemburg geregistreerde LX-TXA van de Franse maatschappij Air Charter geleased om een tijdelijk capaciteitsprobleem op te lossen. Deze repaint is opgenomen in de download Airbus A310 Dutch pack for fs2004 of Airbus A310 Dutch pack for FSX en kun je vinden via het tabblad “Downloads”

1971