Type: Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark III
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: Mike Stone
Operator: Transavia Holland
Download: Kompleet vliegtuig, versie 3
Transavia kocht de PH-TR0 van Swissair. Het toestel maakte deel uit van de Transaviavloot van oktober 1969 tot november 1975. In de eerste jaren van zijn bestaan was Transavia niet heel consequent met de beschildering van zijn toestellen. De PH-TRO heeft tot 1971 de beschildering gevoerd,die Thijs Postma voor de DC-6 had ontworpen. Eind 1971 koos men voor een geheel witte romp en en één kleur groen. De lettertypen, de kleur daarvan en de plaats op het toestel echter, variëerden vaak.In februari 1976 werd de PH-TRO op Schiphol gesloopt. Het neus/cockpit-gedeelte is bewaard gebleven en maakt nu deel uit van de collectie van het Aviodrome in Lelystad. Transavia heeft 5 Caravelle's Mark III in zijn vloot gehad. Daarnaast ook 2 Mark VIN's en 7 Mark VIR's.
Type: Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark VIR
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: Alliedfsgroup
Operator: Transavia Holland
Download: Kompleet vliegtuig
De Mark VIR werd ontwikkeld voor de Amerikaanse markt.Er werden ruim 200 aanpassingen gedaan om aan de eisen van de FAA te voldoen. Het had grotere cockpitramen, geen rugvin en beschikte over zwaardere motoren met reverse mogelijkheid. In 1961 werden er 20 toestellen aan United Airlines geleverd. De PH-TRX was de eerste van de vijf Mark VIR die Transavia in 1970 kocht van United. Het toestel maakte deel uit van de Transaviavloot van juni 1970 tot november 1975. Besloten werd de PH-TRX in een nieuw huisstijl te schilderen. Men vond dit echter geen succes. De PH-TRX is daarom het enige toestel gebleven dat in deze huisstijl is geschilderd. Eind 1971 koos men voor een geheel witte romp en en één kleur groen, hoewel de lettertypen, de kleur daarvan en de plaats op het toestel vaak variëerden. Ook de TRX werd eind 1971 weer overgeschilderd. Vanaf februari 1976 tot augustus 1979 heeft de TRX als trainingsobject gediend bij de brandweer op Schiphol. Daarna werd het gesloopt..
Type: Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark III
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: Mike Stone
Operator: KLM
Download: Kompleet vliegtuig
Halverwege de jaren vijftig moest de KLM nieuwe vliegtuigen kopen voor de middelgrote afstand. Moest men kiezen voor de Sud Aviation Caravelle, zoals andere Europese maatschappijen hadden gedaan, of voor de iets minder geavanceerde turboprop Lockheed Electra L-199? In 1969 werd de Lockheed Electra gekozen, een comfortabel toestel met een traditionele configuratie. De iets lagere kruissnelheid ten opzichte van de Caravelle werd niet als een bezwaar gezien, omdat dit op de trajecten waar het toestel zou worden ingezet nauwelijks iets uitmaakte. De KLM koos als enige Europese maatschappij de Electra, hetgeen bij pech onderweg en onderhoud voor de nodige problemen zorgde. Bovendien bleek er een constructiefout in de motorophanging te zitten waardoor de Electra de eerste jaren niet op de volle kruissnelheid kon vliegen. Toen deze moeilijkheden waren opgelost maakte de Electra de beloften ten aanzien van betrouwbaarheid,comfort en economics geheel waar.
De passagiers bleken echter een sterke voorkeur te hebben voor het straalvliegtuig zoals de Caravelle. De KLM was gedwongen de Electra in te zetten voor de korte afstanden en de DC-8 in te zetten op de middelgrote afstanden waarvoor de Electra was aangeschaft.In 1969 werden alle Electra's verkocht. Misschien was de Sud Aviation Caravelle een betere keuze geweest. De twee repaints geven een indruk hoe de toestellen er hadden uitgezien als de KLM die keuze had gemaakt.
1970
1971
1960
1962
1970
1971