Type: Junkers Ju-52/3m
Programma: FS2004 en FSX
Model: Pierino Primavesi
Operator: Rijksluchtvaartschool
Download: Kompleet vliegtuig
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. In juni 1946 kreeg de Rijksluchtvaartschool van de Royal Air Force 3 Junkers Ju-52/3m's afkomstig uit de oorlogsbuit van de geallieerden na de Tweede Wereldoorlog. De Junkers werden tot oktober 1949 vooral gebruikt als vliegende klaslokalen.De PH-UBA is de voormalige VM985 van de Luftwaffe en werd gebouwd door de Weser Flugzeugbau. De Ju 52/3m is met zijn 4.845 exemplaren een van de meest geproduceerde transportvliegtuigen uit de geschiedenis. Het werd vanaf 1931 tot 1945 in Duitsland geproduceerd en na de Tweede Wereldoorlog tot 1947 bij Amiot in Frankrijk en zelfs tot 1952 bij CASA in Spanje.
Type: Stearman Hammond Y-1S
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: rarewings.com
Operator: KLM
Download: Kompleet vliegtuig
In 1937 had de KLM belangstelling voor de nog te bouwen Douglas DC4E.Dit toestel zou ingezet kunnen worden op de Nederlands-Indiëlijn. De DC4E werd ontwikkeld op basis van de eisen van de Amerikaanse maatschappijen United, TWA, Eastern en Pan American. KLM-vlieger Parmentier heeft met het prototype gevlogen en was zo onder de indruk dat KLM er 6 wilde aanschaffen en later nog eens 6 stuks. De DC-4 had een neuswiel, terwijl de KLM alleen toestellen had met een staartwiel. Om de vliegers te laten wennen aan de neuswiel-configuratie werd de Stearman Hammond Y-1S in september 1937 aangeschaft voor trainingsdoeleinden. De Stearman Hammond Model Y werd ontworpen door Dean B. Hammond voor het Bureau of Air Commerce safe airplane competition in 1934. Uitgangspunt was een eenvoudig en betrouwbaar vliegtuig te ontwikkelen voor $ 700,- Model Y was een van de winnaars en Hammond kreeg opdracht voor 25 exemplaren. Het prototype voldeed niet aan de eisen en Lloyd Stearman werd gevraagd het toestel te herontwerpen om de prestaties te verbeteren hetgeen resulteerde in Model Y-1S.Er zijn slechts een twintigtal exemplaren gebouwd.
Het prototype van de DC-4E werd door United getest op zijn luchtlijnen en bleek verre van economisch te zijn. De Amerikaanse maatschappijen zagen af van orders en het project werd afgeblazen.De Stearman Hammond Y-1S was daarom bij de KLM overbodig. Het toestel werd in november 1938 naar de RAE(Royal Aircraft Esthablishment) op Farnborough overgedaan die het grondig testte of het geschikt was voor de RAF.Men was niet onder de indruk van de vliegeigenschappen. Het was bijna onmogelijk om een exakte compaskoers te vliegen.Daarna ging het toestel naar de Royal Air force maar die heeft er niet of nauwelijks mee gevlogen. Het toestel bleef bij de RAE totdat het toestel in 1942 werd gesloopt.John Blackburn stuurde me een zwart/wit foto uit 1940 waarop ik de repaint heb gebaseerd. Douglas ontwikkelde tijdens de oorlog een compleet nieuwe DC-4(C-54) die pas na de tweede wereldoorlog door de luchtvaartmaatschappijen kon worden ingezet.
Type: Scottish Aviation Twin Pioneer
Programma: FS2004 en FSX
Model: Mike Stone
Operator: Kroonduif
Download: Kompleet vliegtuig
De Kroonduif of Nederlands Nieuw-Guinea Luchtvaart Maatschappij (NNGLM) was onderdeel van de KLM. Het bedrijf is opgericht in 1957 en onderhield tot eind 1962 vooral diensten binnen Nederlands Nieuw-Guinea. Naast 4 C-47's heeft het 4 De Havilland DHC-2 Beavers en 4 Scottish Twin Pioneers in dienst gehad. De Twin Pioneer had goede STOL-eigenschappen en was zeer geschikt om vanaf ruwe terreinen te opereren. Na overdracht van Nederlands Nieuw-Guinea aan Indonesië werd de vloot op één C-47 na aan Garuda Indonesia overgedragen.
Type: Ilyushin IL-62
Programma: FS2004 en FSX
Model: Stepan Gritsevsky en Michael Ackermann
Operator: Aeroflot/KLM
Download: Kompleet vliegtuig
Gedurende de Koude Oorlog mochten westerse maatschappijen niet over Rusland vliegen. Om dit probleem voor zijn Transsiberië route Amsterdam-Tokyo op te lossen, huurde de KLM in 1971 twee IL-62's plus bemanning van Aeroflot in. Het cabinepersoneel was gemixed KLM/Aeroflot..
Type: Pilatus Porter PC-6
Programma: FS2004 en FSX
Model: Don Moser
Operator: KLM Aerocarto
Download: Kompleet vliegtuig
De Pilatus Porter is een uniek vliegtuig. Het werd geïntroduceerd in 1959. Het wordt gebruikt voor legerdoeleinden, politiewerk, reddingen, sproeivliegtuig en voor bush flying.
Vanaf 1924 hield de KLM zich al bezig met luchtfotografie en luchtcartering. Men gebruikte daar de Fokker C2 voor en later de Fokker F.VIIa en F.VIII. In 1954 werden deze activiteiten ondergebracht
bij de dochteronderneming KLM Aerocarto.Er werd voornamelijk gevlogen met Cessna's en Pipers. Vaak werden ook vliegtuigen van derden ingehuurd. In 1995 werd het bedrijf verkocht aan de Nederlandse Heidemij. De PH-OTE vloog van 1969 tot 1976 bij KLM Aerocarto en werd daarna verkocht naar de USA..
Type: Saab 340
Programma: FS2004 en FSX, pakket met twee repaints
Model: Mike Stone
Operator: Netherlines
Download: Kompleet vliegtuig
Netherlines werd opgericht in april 1984 en vloog in de zes jaren dat het bestond op de steden: Amsterdam, Eindhoven, Enschede, Rotterdam, Groningen, Keulen, Munster, Lille, Luxemburg, Birmingham Engeland, East Midlands en Luton. KLM kocht Netherlines in april 1988. In april 1991 werden NLM Cityhopper en Netherlines samengevoegd onder de naam KLM Cityhopper.
De PH-KJH was een van de drie Saab 340's van Netherlines naast de drie Jetstreams 31's en heeft vanaf februari 1989 tot mei 1990 deel uitgemaakt van de vloot. Deze repaint maakt deel uit van de download: Saab 340B Dutch Pack for FS2004 and FSX
Type: GAF N-24 Nomad
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: AI model Mike Cronin
Operator: Holland Aero Lines
Download: Kompleet vliegtuig
Holland Aerolines vloog vanaf maart 1986 tot december 1987 lijndiensten vanaf Rotterdam Airport. De jaren daarvoor was men reeds actief met charters en pakketvervoer met Piper PA-31 Navajo's en een enkele GAF N-24 Nomad. Op de lijndiensten werden GAF N-24 Nomads én een drietal ATR-42's ingezet. Op Southend en Norwich werd met de Nomads gevlogen en op Orly en Charles de Gaulle,Parijs en Hamburg en Frankfurt met de ATR-42's. De Nomad's waren een wonderlijke keuze. Holland Aero Lines was de enige maatschappij die dit type in Europa vloog. Ze waren voor een lage prijs in de USA gekocht. Het onderhoud was daardoor moeilijk en relatief duur. Een van de Nomad's is gebruikt voor reserveonderdelen. Eind 1987 kwam Holland Aerolines in ernstige financiële problemen en werd het kort daarna failliet verklaard. De PH-HAG heeft vanaf 1984 tot 1987 van de vloot uitgemaakt en de PH-HAL in 1986.
Type: Fairchild Swearingen Metro 23
Programma: FS2004 en FSX
Model: Mike Stone
Operator: NLR
Download: Kompleet vliegtuig
Op zaterdag 5 april 1919 ging de Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart (RSL) in Amsterdam van start. De dienst ging technisch-wetenschappelijk onderzoek voeren, die niet door de vliegtuigbouwer of –gebruiker zelf konden worden opgelost omdat zij daarvoor niet de juiste apparatuur en gespecialiseerde kennis en ervaring hadden. Hiervoor werd een windtunnel gebouwd die tot 1940 in gebruik was. De RLS werd ook verantwoordelijk voor de afgifte van bewijzen van luchtwaardigheid.
Na de Tweede Wereldoorlog besloot de Regering de wederopbouw van de Nederlandse vliegtuigindustrie te steunen en werd de RLS omgevormd tot het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling (NIV). Men legde zich toe op fundamenteel onderzoek en ondersteuning bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen van vooral Fokker. Voor de ontwikkeling van de Fokker F.27 Friendship, F.28 Fellowship en de Fokker 50, 100 en 70 speelde het NIV een eminente rol. Tegenwoordig is het NLR (Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart) een onafhankelijke kennisorganisatie dat toegepast onderzoek uitvoert voor een breed spectrum aan klantgroepen: ruimtevaart, industrie en operators, defensie en civiele luchtvaart. Zowel nationaal als internationaal. Daarbij wordt strategische samen gewerkt met het bedrijfsleven, universiteiten, andere kennisinstellingen. Het laboratorium heeft altijd de beschikking gehad over een laboratoriumvliegtuig. De Fairchild Swearingen Metro 23 was actief van 1979 tot 1993.
Type: Saab 340
Programma: FS2004 en FSX, pakket met twee repaints
Model: Mike Stone
Operator: KLM Cityhopper
Download: Kompleet vliegtuig
In 1966 richtte KLM de dochtermaatschappij NLM op voor de lokale vluchten. In 1976 werd de naam gewijzigd in NLM Cityhopper. In maart 1988 nam KLM de maatschappij NetherLines over en voegde NLM Cityhopper en NetherLines samen als KLM Cityhopper. De nieuwe maatschappij verzorgt sindsdien voor KLM het regionale Europese luchtvervoer en als feederliner voor de intercontinentale vluchten via Schiphol Amsterdam. De PH-KSB was een van de 13 Saab 340's die KLM Cityhopper in zijn vloot heeft gehad. Het toestel vloog vanaf 1990 tot april 1998 en werd toen verkocht aan Air Botnia. Deze repaint maakt deel uit van de download: Saab 340B Dutch Pack for FS2004 and FSX