Type: North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Mike Cronin

Operator: Koninklijke Luchtmacht

Download: Kompleet vliegtuig


Voor de opleiding van zowel militaire- als burgervliegers is de North American Harvard van eminent belang geweest. In 1935 bracht North American de NA-16 uit. Uit dit prototype werd de uiteindelijke trainer AT-6 Texan ontwikkeld. Reeds in 1938 werd het toestel door de USAAF, de RAF en Frankrijk besteld. De RAF noemde het toestel Harvard. In de loop der jaren zijn er een aantal modificaties toegevoegd en ontstonden de varianten Harvard II, IIA en IIB. In totaal zijn er ruim 15.000 Harvards en AT-6's gebouwd waarvan 1500 bij Noorduyn in Canada.

Direct na WII nam de LSK(de latere KLu) 150 Harvards IIB's van de RAF over, waarvan 6 stuks gebruikt werden voor reserve onderdelen. In 1947 werden er nogeens 20 overgenomen van Zuid-Afrika eveneens voor reserveonderdelen. In 1949 werden er nogeens 50 overgenomen van de RCAF die na revisie bij Fokker in dienst werden genomen.Alle Nederlandse Harvards werden door Noorduyn, Canada gebouwd.

De B-56( ex RAF FT176) heeft tot 1965 bij de KLu gevlogen en daarna met overgedragen naar de Marine Luchtvaartdienst waar het de registratie 043 kreeg. In 1971 werd het toestel verkocht en geregistreerd als PH-KMA. In 1978 werd de registratie doorgehaald.

Type: North American B-25J Mitchell

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: RAF, MLD

Download: Kompleet vliegtuig, pakket met 4 repaints


Met 9.816 gebouwde exemplaren is de Mitchell de meest gebouwde bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog. Er zijn vele varianten gebouwd die afhankelijk van het type werden ingezet als bommenwerper en/of als zwaar bewapend aanvalsvliegtuig voor gronddoelen. In 1942 voerden Mitchells vanaf vliegdekschepen een verrassingsaanval uit op Tokio. Na de inval van de Duitsers lukte het in mei 1940 enige tientallen marinemensen naar Engeland uit te wijken met Fokker T.VIIIw torpedobommenwerpers. Deze groep werd ingedeeld bij de RAF en werd squadron 320 dat naast de Fokkers uitgerust werd met AVRO Ansons en later Lockheed Hudsons. In 1942 werd besloten deze toestellen te vervangen door Mitchells B-25C/D en J's, die vanaf eind maart 1943 operationeel werden. In dit repaintpakket zit de reguliere RAF-beschildering en die gebruikt werd bij de de invasie in juni 1944. Na de oorlog ontving de MLD in totaal 25 voormalige Mitchells van de RAF om de MLD weer op te bouwen. Ze werden gestationeerd op vliegbasis Valkenburg. Een zestal en later nogeens vijf werden gesloopt voor reserveonderdelen. De meeste Mitchells hebben tot eind 1949 bij de MLD gevlogen. De laatste twee verdwenen begin 1952 uit de vloot. Ze werden opgevolgd door de Lockheed Harpoon die geschikter was voor de specifieke MLD-taken.

1980

Type: North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Mike Cronin

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


De 043( ex RAF FT176) heeft eerst tot 1965 bij de KLu gevlogen als B-56 en daarna met overgedragen naar de Marine Luchtvaartdienst waar het de registratie 043 kreeg. In 1971 werd het toestel verkocht en geregistreerd als PH-KMA. In 1978 werd de registratie doorgehaald.

RAF 320 Dutch squadron 1943

RAF 320 Dutch squadron 1944

MLD 1947

MLD 1950

1980

Type: North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Mike Cronin

Operator: Rijksluchtvaartschool

Download: Kompleet vliegtuig


De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden.

Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-UBN(ex US.Fiscal yearnr. 41-16221) is een van de 6 Harvards die van 1949 tot 1960 bij de RLS hebben gevlogen. Het werd aan een Belgische bedrijf verkocht voor de sloop.