Type: Douglas DC-8-33

Programma: FS2004 en FSX

Model: Historic Jetliners Group

Operator: KLM

Download: Alléén repaint


De PH-DCA was het eerste straalvliegtuig van de KLM en de eerste jetliner in het Nederlandse Luchtvaartregister. Het werd in maart 1960 in dienst genomen.Van 1960 tot halverwege 1985 heeft de KLM 34 DC-8ten in zijn vloot gehad waarvan 7 van versie 33, 16 van versie 53/55 en 11 van versie 63. De toestellen werden op de middellange en lange route's gebruikt. De PH-DCA werd in april 1972 verkocht aan BIAS in België.

Type: Douglas DC-8-55F

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints

Model: Historic Jetliners Group

Operator: KLM

Download: Alléén repaint


De KLM heeft 16 DC-8 serie 50 in dienst gehad. Serie 50 was in feite een DC-8-33 met nieuwe P&W JT3D-3 turbofans. Deze nieuwe motoren waren zuiniger waardoor het vliegbereik met 15% toenam. Bovendien produceerde hij minder lawaai. Later zijn met het Speed Recovery Programm aanpassingen gedaan aan om aerodynamische eigenschappen te verbeteren. De PH-DCU is een DC8-55CF (Convertible Freighter) geschikt voor zowel vracht en/of passagiersvervoer. De PH-DCU kwam in februari 1966 in dienst en werd in juli 1983 verkocht aan United Air Leasing in de USA.In de 17 dienstjaren heeft dit toestel 3 verschillende beschilderingen gevoerd..

1966

1975

1980

Type: Douglas DC-8-63

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints

Model: Historic Jetliners Group

Operator: KLM

Download: Alléén repaint


De KLM heeft 11 DC-8 serie 63 in dienst gehad. Serie 63 combineerde de verlenging van 11,18 mtr t.o.v. de DC-8-50 en de aerodynamische verbeteringen van de DC-8-62.

Het toestel kon 251 passagiers vervoeren over een afstand van 8.190 km. De PH-DEA kwam in september 1967 in dienst en werd in november 1983 verkocht aan Capitol Airways in de USA. In de 16 dienstjaren heeft dit toestel 3 verschillende beschilderingen gevoerd.

1967

1975

1977

Type: Airbus A310-203

Programma: FS2004 en FSX

Model: Thomas Ruth

Operator: KLM

Download: Kompleet vliegtuig


De Airbus A310 is een verkorte versie van de Airbus A300B.In 1983 kocht KLM er 10 voor de drukke korte en middellange afstand. Vanaf 1995 werden ze geleidelijk vervangen door de Boeing 737 en 767 en de Airbus 330. De laatste werd in juli 1997 uit de vloot genomen. Het merendeel werd verkocht aan Federal Express in de USA. Deze repaint is opgenomen in de download Airbus A310 Dutch pack for fs2004 of Airbus A310 Dutch pack for FSX en kun je vinden via het tabblad “Downloads”

Type: McDonnell Douglas DC-10-30

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints

Model: Eric Cantu (Historic Jetliners Group)

Operator: KLM

Download: Alléén repaint


De KLM heeft 13 DC-10-30’s in dienst gehad van december 1972 tot 1995. Er werden er een aantal verhuurd aan VIASA, PAL en Garuda of na korte tijd verkocht. Van de 14 heeft de KLM er zelf een vijftal langdurig in dienst gehad. De PH-DTB werd in 1995 verkocht aan Northwest Airlines en werd N229NW. De DC-10 werd vervangen door de MD-11. De N237NW was eigendom van Northwest Airlines die binnen Skyteam samenwerkte met de KLM. De ene zijde van het toestel had de beschildering van Northwest terwijl de andere zijde de KLM-beschildering had. Ik heb de beschilderingen van de DC-10’s van KLM en Martinair en de KDC-10 van de koninklijke Luchtmacht samengevoegd in één pakket dat je kunt vinden bij de downloads onder de naam: McDonnell Douglas DC-10-30 and KDC-10 Dutch pack, repaints only

Type: McDonnell Douglas MD-11

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints

Model: Mike Stone

Operator: KLM

Download: Kompleet vliegtuig


De MD-11 was de opvolger van de DC-10. Dezelfde configuratie, echter wat langer, nieuwe motoren, verbeterde aerodynamica en een moderne cockpit. Het toestel maakte op 10 januari 1990 zijn eerste proefvlucht en in december 1990 kon Finnair al het eerste exemplaar in ontvangst nemen. Na de fusie met McDonnell Douglas besloot Boeing de productie van de MD-11 per maart 2001 te staken. De laatste passagiers-MD-11 rolde in 1998 uit de fabriek en twee jaar later het laatste vrachttoestel. In totaal zijn er 200 MD-11's gebouwd.


De KLM heeft 10 MD-11's in dienst gehad van december 1993 tot 2014. Ze hadden een configuratie voor maximaal 320 passagiers: 24 World Business Class, 26 Economy Comfort en 270 Economy Class. In 2006 en 2007 werden de toestellen gemoderniseerd. Vanaf juli 2012 begon KLM  om economisch redenen met het uitfaseren van de MD-11. De laatste vlucht werd op 26 oktober 2014 uitgevoerd. KLM was de laatste luchtvaartmaatschappij ter wereld die de MD-11 nog op reguliere intercontinentale passagiersroutes inzette. Alle MD-11's heb ik in één download samengevoegd en kan je vinden op de downloadpagina: McDonnell MD-11 Dutch Pack for FS2004 of McDonnell MD-11 Dutch Pack for FSX