Type: Sikorsky S-51

Programma: FS2004 en FSX

Model: Greg Pepper

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig, pakket met 3 repaints


De PH-HAA was de eerste helicopter in Nederland. Het vloog op 20 augustus 1947 zijn eerste proefvlucht. Het was door Frits Diepen aangeschaft om ervaringen op te doen met hefschroefvliegtuigen.Samen met diverse ministeries, KLM en Fokker werd de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen opgericht. Deelnemers mochten een bepaald aantal uren proeven nemen met het nieuwe hefschroefvliegtuig. In 1951 werd het toestel beschadigd. Na een reparatie bij Fokker werd het toestel door de MLD aangekocht. In januari 1952 maakte het zijn eerste landing op het vliegkampschip "Karel Doorman".Tijdens de watersnoodramp van februari 1953 in Zeeland bewees het zijn nut en werden er veel reddingsvluchten gemaakt. Tot 1959 heeft het toestel met de registratie 8-1 en met de naam "Jezebel" bij de MLD gevlogen.

Type: Sikorsky S-55

Programma: FS2004 en FSX, aparte bestanden

Model: Alphasim

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig, pakket met 2 repaints


De Sikorsky S-55 heeft de motor in de neus, terwijl de cabine in het zwaartepunt werd geplaatst. Deze configuratie heeft als voordeel dat de lading weinig invloed had op de stabiliteit van het toestel. Bovendien kon de motor daardoor in twee uur worden verwisseld. In 1952 werd de S-55 ook voor civiele doeleinden goedgekeurd. Het toestel is o.a in grote aantallen gebruikt in de USAF, de USNavy en was de eerste helicopter die veelvuldig gebruikt werd voor civiele doeleinden. In totaal werden van alle versies ruim 1000 toestellen gebouwd. Daarnaast bouwde Westland in de UK er nogeens 550 in licentie als de Wirlwind, terwijl er in Frankrijk ook nog een aantal bij Sud-Est werden gebouwd.

De MLD had met de enkele S-51 in de vloot kennis gemaakt met de mogelijkheden die de helicopter bood en en wilde graag een helicopterdienst opzetten. Helaas ontbroken de financiële middelen. In het kader van de Mutual Defence Assistance Program kreeg de MLD van de USA in 1953 een drietal H04S-3's, een versie van de S-55 met 700pk Wright R-1300 motor. Er werden nieuwe bemanningen opgeleid en de toestellen werden ingezet voor voornamelijk SAR-dienst op de Karel Doorman en op de vliegbasis Valkenburg. De H-2 is tot eind 1963 operationeel geweest en maakt nu deel uit van de Aviodrome-collectie op Lelystad Airport.

Type: Sikorsky CH-34J

Programma: FS2004 en FSX

Model: Paul Bradshaw

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig


Op basis van een specificaties van de US Navy uit 1952 werd de Sikorsky CH-34 werd ontwikkeld als een grotere opvolger van de Sikorsky H04S-3 (Sikorsky S.55). Naast de gebruikelijke taken moest het toestel ook geschikt zijn voor de onderzeebootbestrijding. Het prototype maakte zijn eerste vlucht in maart 1954.

In 1961 werden tien toestellen aan de MLD geleverd in het kader van het Mutual Defense Assistence Program. Later werden er door de Nederlandse regering nog twee bij gekocht. Na 1966 werden de meesten ontdaan van de onderzeebootbestrijdingsapparatuur en verbouwd tot UH-34J en gebruikt als transporthelicopters.

In de eerste jaren zijn 4 toestellen tijdens de dienst in zee gestort terwijl een vijfde werd afgeschreven na een ongeval. Van de resterende toestellen gingen er vier retour naar de USA en drie werden er afgeschreven. De laatste verliet in april 1972 de dienst. De 134 werd gerestaureerd en maakt nu deel uit van de Aviodrome-kollektie op Lelystad Airport. De civiele versie van de CH-34 is de S-58.

1953 MLD

1955 MLD

1953

1960

Type: Westland UH-12A Wasp

Programma: FS2004 en FSX

Model: UKMil

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig


Onder druk van de toenemende dreiging van onderzeeboten stelde de Royal Navy halverwege de jaren vijftig een eisenpakket MATCH(Manned Torpedo Carrying Helicopter) op. De te ontwikkelen helicopter moest op aanwijzing vanaf een moederschip een gedectecteerde onderzeeboot met torpedo's kunnen uitschakelen. Op basis van dit eisenpakket ontwikkelde Saunders-Roe de P531, die zijn eerste vlucht op 20 juliu 1958 maakte. Saunders-Roe werd overgenomen door Westland. De Royal Navy testte het toestel met diverse onderstellen hetgeen resulteerde in de Westland Scout met een vast onderstel en de Westland Wasp met een vierwielig onderstel. De MLD kocht 13 Wasp's die vanaf eind 1966 tot begin 1983 op Nederlandse fregatten werden gestationeerd en werden ingezet voor onderzeebootbestrijding en redingsdiensten. Gedurende deze periode stortten drie toestellen in zee. De overgebleven toestellen werden na revisie bij Westland aan Indonesië verkocht.

Type: Augusta Bell 204B

Programma: FS2004 en FSX

Model: Lynn Rogers

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig


De Augusta Bell 204B is de in licentie gebouwde Bell UH-1B. In 1961 schafte de MLD 7 Augusta Bell's 204B aan om in Nieuw Guinea te worden ingezet. Ze zijn daar nooit gebruikt omdat Nieuw Guinea vlak na de aankoop onder bestuur kwam van de UN. Alle toestellen gingen toen naar het VSQ7 squadron op vliegbasis Valkenburg. Twee werden er op Curaçao gestationeerd. Ze werden voornamelijk gebruikt als transporthelicopter en soms voor opsporings- en reddingstaken. Oorspronkelijk werden er 7 aangeschaft. Twee toestellen verongelukten en werden vervangen door nieuwe exemplaren.De 220 is in dienst geweest van 08-06-1962 tot 27-09-1977. Momenteel staat hij als poortwachter bij vliegkamp De Kooy.

Type: NH Industries NH-90 NFH

Programma: FS2004 en FSX

Model: ABSimulations

Operator: Defensie Helikopter Commando

Download: Kompleet vliegtuig


De NH-90 is ontstaan uit het idee om een gezamenlijke NAVO-helikopter te ontwikkelen. 4 Bedrijven en 6 landen waren betrokken bij de ontwikkeling: Agusta uit Italië, Eurocopter Frankrijk, Eurocopter en Stork Fokker uit Nederland. In 2001 voegde Portugal zich bij het project en in 2006 België. De NH-90 kan gevlogen worden door één vlieger en is ontworpen om overdag en 's nachts te vliegen in slechte weersomstandigheden.

De Nederlandse regering heeft 20 NH-90's aangeschaft ter vervanging van de Lynx SH-14D maritieme helikopter en de AB-412-reddingshelikopter en op termijn de Eurocopter Cougar.

Nederland heeft één versie aangeschaft die in twee rollen wordt ingezet:

- 12 exemplaren als Nato Frigate Helicopter (NFH). Ze zijn gestationeerd op Nederlandse marineschepen en

   beschikken over alle systemen die nodig zijn voor  maritieme gevechtstaken zoals onderzeebootbestrijding,

   opsporings- en reddingsdienst en voor transport.

- 8 exemplaren als Tactical Nato Frigate Helicopter (TNFH). Als tactische transporthelikopter worden ze zowel

  op land als op zee gebruikt. Voor het uitvoeren van de transporttaak zijn systemen verwijderd als de sonar en

   het control station van de sensoroperator. Dit levert ruimte en gewichtsbesparing op. In de TNFH-rol is  

   het toestel wel voorzien van een raketwaarschuwingssysteem voor het optreden boven land.

De 12 maritieme NH-90’s zijn gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp De Kooy en de 8 transporthelicopters op Vliegbasis Gilze-Rijen en vallen onder het Defensie Helikopter Commando .