Type: Stinson L5B Sentinel
Programma: FS2004
Model: JRLucarinyModels
Operator: Prins Bernard
Download: Kompleet vliegtuig
In WWII zijn er 3.590 Sentinels gebouwd vooral gebruikt als verkennings- en verbindingsvliegtuig. Prins Bernard heeft het in 1944 van de RAF cadeau gekregen. Het toestel werd op Hilversum gestationeerd en is tot 1956 door hem gevlogen. Het kwam daarna in particuliere handen. Gelukkig is het toestel bewaard gebleven. Het is gerestaureerd en vlieg nu bij Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze Rijen.
Type: Slingsby T67C Firefly
Programma: FS2004 en FSX , pakket met 2 repaints
Model: J.R.Lucariny
Operator: Rijksluchtvaartschool
KLM Flight Academy
Download: Kompleet vliegtuig
In 1990 kocht de RLS 9 Slingsby T.67C-3 Firefly's voor de basistraining. Ze vervingen de 8 Cessna F-152-II's die vanaf 1980 deel uitmaakten van de vloot. In 1991 nam de KLM de RLS over en voegde die bij de KLM Luchtvaartschool. Alle Firefly's werden toen in de kleuren van de KLM geschilderd. De T.67 Firefly was een verder ontwikkelde Fournier RF-6. René Fournier ontwierp zijn RF-6 in 1974. Het was gebaseerd op zijn eerdere geheel houten motorzwevers met high aspect vleugels. Speciaal voor de RF-6 startte hij een fabriek in Nitray in Frankrijk. Na 40 toestellen te hebben gebouwd kwam hij in financiële problemen en moest zijn deuren sluiten. Fournier had de licentie aan Slingsby verkocht en deze ontwikkelde de RF-6 verder. De houten constructie werd vervangen door composite en het toestel werd volledig acrobatisch gemaakt. Dit werd de T.67C waarvan er rond de 250 zijn gebouwd. De PH-SGG werd in november 2001 uit de vloot genomen en verkocht naar Frankrijk.
Type: Miles M-57 Aerovan MK 4
Programma: FS2004 en FSX
Model: Dave Molyneaux
Operator: Nastra Luchtreclame, Rotterdam
Download: Kompleet vliegtuig
De Miles M-57 Aerovan is ontworpen als een low-cost transportvliegtuig voor de korte afstand. Vanaf 1946 t/m 1947 zijn er 52 gebouwd die vooral voor civiele doeleinden werden gebruikt. Een daarvan is in dienst geweest bij NV Nastra Luchtreclame Services in Rotterdam, voor luchtreclame en rondvluchten. Nastra kocht in maart 1959 de PH-EAB, ex G-AHXH die eerst door Island Air Charters, Jersey en daarna Air Contractors werd gebruikt. J. van der Hart, directeur van Nastra, had in Engeland een Aerovan gezien voorzien van een frame aan weerszijde van het toestel, waar met neon letters reclame boodschappen konden worden aangebracht. De Nastra Aerovan was regelmatig in de avonduren met de verlichte tekst "Lexington" te zien. Helaas werd het toestel ernstig beschadigd tijdens een storm in 1961 en is daarna gesloopt. De Miles Aerovan met een high-aspectvleugel van Hurel-Dubois heeft model gestaan voor de latere succesvolle Short Skyvan.
Type: Morane Saulnier MS760B Paris
Programma: FS2004
Model: Kazunori Ito
Operator: Rijksluchtvaartschool
Download: Kompleet vliegtuig
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijkslucht-vaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen.
Type: Morane Saulnier MS760B Paris
Programma: FSX
Model: Piglet's Peculiar Planes
Operator: Rijksluchtvaartschool
Download: Kompleet vliegtuig
De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen.
Type: Diamond DA-42 NG Twinstar
Programma: FS2004 en FSX
Model: AI model Richard Faith
Operator: Martinair Flight Academy
Download: Kompleet vliegtuig
In 1953 richtte Martin Schröder zijn eerste bedrijf op: de Dutch Aircraft Company. Hierin bekleedde hij drie functies: die van eigenaar, directeur en enig personeelslid. Met een aantal Piper Cub's maakte hij in die pioniersfase luchtreclame onder de bedrijfsnaam Reclamair. In 1974 is Reclamair van het vliegveld Hilversum naar Lelystad verhuisd. In hetzelfde jaar werd in Lelystad de Martinair Flight Academy gesticht. Men begon met het opleiden van privé-vliegers en vanaf midden jaren ‘80 ook beroepsvliegers. Eind jaren negentig werd ook de geïntegreerde beroepsopleiding tot verkeersvlieger ter hand genomen en verkreeg de school formeel van de luchtvaartautoriteiten de Europese erkenning.
De Diamond DA42 Twin Star is een 4-zitter geproduceerd in Oostenrijk. De constructie bestaat voor een groot deel uit kunststof. Het toestel is in 2004 in Europa en 2005 in de USA gecertificeerd. De oorspronkelijke Tielert dieselmotor is in 2009 vervangen door de Austro E4 300 4 cylinder dieselmotor die ontwikkeld en gemaakt wordt door een dochterbedrijf van Diamond. De Austromotor levert 20% meer ververmogen en is een stuk zuiniger dan de Tielert-motor,waardoor een hoger startgewicht mogelijk is en betere prestaties geleverd worden. Deze versie, de D42NG, heeft een geïntegreerd Garmin G1000 met een Garmin GFC700 autopilot plus het moderne instrumentarium zoals gebruikt in de huidige generatie verkeersvliegtuigen. De PH-HFA maakt sedert october 2011 deel uit van de Martinairvloot.
Type: Diamond DA-42 NG Twinstar
Programma: FS2004 en FSX
Model: AI model Richard Faith
Operator: KLM Flight Academy
Download: Kompleet vliegtuig
In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder de naam KLM Luchtvaart School (KLS) en later KLM Flight Academy. De KLM Flight Academy heeft twee Twinstars in dienst die op Eelde zijn gestationeerd. De PH-KFA maakt sedert september 2018 deel uit van de vloot.
Type: Gippsland GA8 Airvan
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: Mike Stone
Operator: Kammair en Stichting Hoogvliegers
Download: Kompleet vliegtuig
De Gippsland GA8 Airvan is gebouwd in Australië.Een multi purpose toestel voor 4 tot maximaal 14 passagiers. Naast de GA8 is er ook de iets grotere GA10 turbopropversie ontwikkeld. Tot vandaag zijn er ruim 200 gebouwd. Kammair ging in oktober 2006 van start met een enkele Gippsland GA8. Een wonderlijke keuze om als enige operator in Nederland met dit type te vliegen. Men richtte zich op rondvluchten en zakenvluchten.Een van zijn klanten was de Stichting Hoogvliegers, die rondvluchten organiseerd voor zieke en gehandicapte kinderen. Echt succesvol is Kammair niet geworden. In 2011 staakte het zijn activiteiten en werd de PH-KMR aan de stichting Hoogvliegers verkocht. Het werd in vrolijke kleuren geschilderd vliegt vandaag vanaf Lelystad.