Type: Douglas DC-8-33
Programma: FS2004 en FSX
Model: Historic Jetliners Group
Operator: KLM
Download: Alléén repaint
De PH-DCA was het eerste straalvliegtuig van de KLM en de eerste jetliner in het Nederlandse Luchtvaartregister. Het werd in maart 1960 in dienst genomen.Van 1960 tot halverwege 1985 heeft de KLM 34 DC-8ten in zijn vloot gehad waarvan 7 van versie 33, 16 van versie 53/55 en 11 van versie 63. De toestellen werden op de middellange en lange route's gebruikt. De PH-DCA werd in april 1972 verkocht aan BIAS in België.
Type: Douglas DC-8-50
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: Historic Jetliners Group
Operator: Martinair Holland
Download: Alléén repaint
De PH-MAU was een van de vijf DC-8ten die Martinair in zijn vloot heeft gehad. Het toestel is in november 1968 gekocht van Overseas National Airways. Het werd vooral ingezet gebruikt voor transatlantische charters en vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied. Halverwege de jaren 70 werd het voorzien van de nieuwe huisstijl.
Na 10 jaar dienst te hebben gedaan werd het toestel in november 1978 verkocht aan Aviaco in Spanje
Type: Douglas DC-8-33
Programma: FS2004 en FSX
Model: Historic Jetliners Group
Operator: Martinair Holland
Download: Alléén repaint
De PH-DCD was het eerste straalvliegtuig en de eerste en een van de vijf DC-8ten die Martinair in zijn vloot heeft gehad. Het toestel is in november 1967 gekocht van de KLM. Het werd vooral ingezet gebruikt voor transatlantische charters en vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied. In oktober 1973 werd het toestel verkocht aan African Safari Airways.
Type: Douglas DC-8-55F
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints
Model: Historic Jetliners Group
Operator: KLM
Download: Alléén repaint
De KLM heeft 16 DC-8 serie 50 in dienst gehad. Serie 50 was in feite een DC-8-33 met nieuwe P&W JT3D-3 turbofans. Deze nieuwe motoren waren zuiniger waardoor het vliegbereik met 15% toenam. Bovendien produceerde hij minder lawaai. Later zijn met het Speed Recovery Programm aanpassingen gedaan aan om aerodynamische eigenschappen te verbeteren. De PH-DCU is een DC8-55CF (Convertible Freighter) geschikt voor zowel vracht en/of passagiersvervoer. De PH-DCU kwam in februari 1966 in dienst en werd in juli 1983 verkocht aan United Air Leasing in de USA.In de 17 dienstjaren heeft dit toestel 3 verschillende beschilderingen gevoerd..
Type: Douglas DC-9-33RC
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: Eric Cantu
Operator: Martinair Holland
Download: Kompleet vliegtuig
De PH-MAO was een van de vier DC-9-33RC die Martinair in zijn vloot heeft gehad. Gekocht in februari 1969. De DC-9's werden vooral ingezet voor vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied.Halverwege de jaren 70 werd het voorzien van de nieuwe huisstijl. In maart 1983 werd de PH-MAO ingeruild bij Douglas bij de aanschaf van de grotere DC-9-82.
Type: Douglas DC-8-63
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints
Model: Historic Jetliners Group
Operator: KLM
Download: Alléén repaint
De KLM heeft 11 DC-8 serie 63 in dienst gehad. Serie 63 combineerde de verlenging van 11,18 mtr t.o.v. de DC-8-50 en de aerodynamische verbeteringen van de DC-8-62.
Het toestel kon 251 passagiers vervoeren over een afstand van 8.190 km. De PH-DEA kwam in september 1967 in dienst en werd in november 1983 verkocht aan Capitol Airways in de USA. In de 16 dienstjaren heeft dit toestel 3 verschillende beschilderingen gevoerd.
Type: McDonnell Douglas MD-82
Programma: FS2004 en FSX
Model: Eric Cantu
Operator: Martinair Holland
Download: Kompleet vliegtuig
De PH-MBZ was een van de drie MD-82's die Martinair in zijn vloot heeft gehad ter vervanging van de vier DC-9-33RC's. Gekocht in februari 1983 en weer verkocht in 1992. De MD-82's werden vooral ingezet voor vakantievluchten naar het Middellandse Zee-gebied.
Type: McDonnell Douglas DC-10-30
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints
Model: Eric Cantu (Historic Jetliners Group)
Operator: KLM,Martinair Holland
Download: Alléén repaint
De McDonnell Douglas DC-10 maakte zijn eerste vlucht op 29 augustus 1970. Oorspronkelijk was de DC-10 ontworpen als luchtbus voor vooral de binnenlandse vluchten in de USA met een maximaal aantal stoelen van 380. Latere versies, zoals de DC-10-30 en DC-10-40, hadden een groter vliegbereik. In maart 1974 stortte een DC-10 van Turkish Airlines neer als gevolg van een ontwerpfout van de laaddeuren van het vrachtruim. In 1979 ging het weer mis toen een DC-10 van American Airlines tijdens de start een motor verloor en neerstortte. Alle toestellen in de USA werden aan de grond gezet totdat werd vastgesteld dat het afbreken van de motor was veroorzaakt door verkeerd onderhoud. Het toestel had door de crashes in het begin van zijn bestaan een slechte reputatie. Toen de ontwerpfouten waren hersteld bleek de DC-10 even betrouwbaar als zijn tijdgenoten. Het brandstofverbruik per passagiers/kilometer was hoog ten opzichte van zijn concurrenten. In 1989 stopte de productie. Er werden 386 toestellen verkocht plus 60 van de militaire versie KC-10.
De KLM heeft 13 DC-10-30’s in dienst gehad van december 1972 tot 1995. Er werden er een aantal verhuurd aan VIASA, PAL en Garuda of na korte tijd verkocht. Van de 14 heeft de KLM er zelf een vijftal langdurig in dienst gehad. De PH-DTB werd in 1995 verkocht aan Northwest Airlines en werd N229NW. De DC-10 werd vervangen door de MD-11. De N237NW was eigendom van Northwest Airlines die binnen Skyteam samenwerkte met de KLM. De ene zijde van het toestel had de beschildering van Northwest terwijl de andere zijde de KLM-beschildering had.
Martinair heeft van november 1973 tot september 1995 in totaal 5 DC10-30,s in dienst gehad.De PH-MBT werd van 1979 tot 1992 aan Garuda verhuurd en in 1995 verkocht aan de Koninklijke Luchtmacht om te worden omgebouwd tot KDC-10. De DC-10 werd vervangen door de MD-11.
Ik heb de beschilderingen van de DC-10’s van KLM en Martinair en de KDC-10 van de koninklijke Luchtmacht samengevoegd in één pakket dat je kunt vinden bij de downloads onder de naam: McDonnell Douglas DC-10-30 and KDC-10 Dutch pack, repaints only
Type: McDonnell Douglas KDC-10
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints
Model: Eric Cantu (Historic Jetliners Group)
Operator: Koninklijke Luchtmacht
Download: Alléén repaint
De Koninklijke Luchtmacht kocht in 1995 2 DC-10’s van Martinair. Ze werden in de USA omgebouwd tot de KDC-10, geschikt voor zowel tank- als transport vliegtuig en in 2010 nog een keer gemoderniseerd. In 2021 werden de toestellen naar de USA verkocht. Nederland kocht samen met zijn NAVO-partners Duitsland, België, Noorwegen en Tsjechië worden negen Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport), waarvan er vijf op vliegbasis Eindhoven zijn gestationeerd.
Ik heb de beschilderingen van de DC-10’s van KLM en Martinair en de KDC-10 van de koninklijke Luchtmacht samengevoegd in één pakket dat je kunt vinden bij de downloads onder de naam: McDonnell Douglas DC-10-30 and KDC-10 Dutch pack, repaints only
1966
1975
1980
1969
1976
1967
1975
1977
1969
1980
1995
2007
2019
Type: McDonnell Douglas MD-11
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints
Model: Mike Stone
Operator: KLM, Martinair Holland
Download: Kompleet vliegtuig
De MD-11 was de opvolger van de DC-10. Dezelfde configuratie, echter wat langer, nieuwe motoren, verbeterde aerodynamica en een moderne cockpit. Het toestel maakte op 10 januari 1990 zijn eerste proefvlucht en in december 1990 kon Finnair al het eerste exemplaar in ontvangst nemen. Na de fusie met McDonnell Douglas besloot Boeing de productie van de MD-11 per maart 2001 te staken. De laatste passagiers-MD-11 rolde in 1998 uit de fabriek en twee jaar later het laatste vrachttoestel. In totaal zijn er 200 MD-11's gebouwd.
De KLM heeft 10 MD-11's in dienst gehad van december 1993 tot 2014. Ze hadden een configuratie voor maximaal 320 passagiers: 24 World Business Class, 26 Economy Comfort en 270 Economy Class. In 2006 en 2007 werden de toestellen gemoderniseerd. Vanaf juli 2012 begon KLM om economisch redenen met het uitfaseren van de MD-11. De laatste vlucht werd op 26 oktober 2014 uitgevoerd.KLM was de laatste luchtvaartmaatschappij ter wereld die de MD-11 nog op reguliere intercontinentale passagiersroutes inzette.
Martinair heeft vanaf 1995 zeven MD-11's in dienst gehad, zowel Combi/pax/freight als alleen Freight. De combi's werden in de zomermaanden gebruikt voor passagiersvluchten naar verre vakantiebestemmingen. Ze konden 368 passagiers vervoeren.Na de zomer van 2008 werden alle MD-11's bij Martinair alleen nog voor vrachtvluchten ingezet. In 2013 verliet het eerste toestel de vloot. Op 1 juli 2016 vloog de laatste naar Southern California Logistics Airport (Victorville) om te worden verschroot. Alle MD-11's heb ik in één download samengevoegd en kan je vinden op de downloadpagina: McDonnell MD-11 Dutch Pack for FS2004 of McDonnell MD-11 Dutch Pack for FSX
KLM MD-11 C
Martinair MD-11 CF
Martinair MD-11 F