Type: De Havilland DHC-2 Beaver

Programma: FS2004 en FSX

Model: Steven Grant

Operator: Kroonduif

Download: Kompleet vliegtuig


De Kroonduif of Nederlands Nieuw-Guinea Luchtvaart Maatschappij (NNGLM) was onderdeel van de KLM. Het bedrijf is opgericht in 1957 en onderhield tot eind 1962 vooral diensten binnen Nederlands Nieuw-Guinea. Naast 4 C-47's heeft het 4 De Havilland DHC-2 Beavers en 4 Scottish Twin Pioneers in dienst gehad.  Na overdracht van Nederlands Nieuw-Guinea aan Indonesië werd de vloot op één C-47 na aan Garuda Indonesia overgedragen.

Type: De Havilland DHC-2 Beaver

Programma: FS2004 en FSX

Model: Steven Grant

Operator: Kroonduif

Download: Kompleet vliegtuig


De Beavers werden zowel met wielen als met drijvers gebruikt. Ik heb voor de amphibian-versie gekozen, zodat in FS zowel op water als op land kan worden geland.

Type: De Havilland DHC-2 Beaver

Program: FS2004 and FSX

Model: Steven Grant

Operator: TU Delft

Download: Complete aircraft


De faculteit Aerospace Engineering aan de Technische Universiteit Delft is het Nederlandse kennisinstituut dat onderwijs levert binnen de Aerospace technologie. Een derde van de ca 2500 studenten komt uit het buitenland. Begin 2014 waren er tien leerstoelen gegroepeerd onder vier overkoepelende departementen:Aerodynamica, windenergie, techniek van vlucht aandrijving - Aerodynamics, Wind Energy, Flight Performance and Propulsion (AWEP), Control and Operations (C&O),Luchtvaartconstructies en Aerospace Structures and Materials (ASM). Men beschikt o.a. over subsonische, supersonische en hypersonische windtunnels en een vliegsimulator. Er wordt nauw samengewerkt met het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) en de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek.

De TU Delft heeft in zijn historie steeds  laboratoriumvliegtuigen gehad, zoals bijv. de Fokker S-12 en de De Havilland DH-2 Beaver. De Beaver is vanaf 1958 tot december 1993 ingezet voor o.a. projecten zoals de Experimental Digital Autopilot.

Type: Bombardier CRJ 200

Programma: FS2004 en FSX

Model: Premier Aircraft Design

Operator: Maastricht Airlines

Download: Kompleet vliegtuig


Maastricht Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nooit vloog. Aanvankelijk zag het er goed uit. Voldoende startkapitaal, gehuurde vliegtuigen reeds geregistreerd in het Nederlandse luchtvaartregister en reeds een paar duizend tickets verkocht. Op 25 maart 2013 zouden de diensten vanaf Maastricht Aachen Airport naar Berlijn, München en Amsterdam van start gaan. Door corrosieproblemen moest de aflevering van de Fokker 50's een paar keer worden uitgesteld en zelfs afgesteld. Op korte termijn waren geen alternatieve toestellen voor handen en het startkapitaal op. In juni 2013 werd het faillissement uitgesproken. Er is getracht een doorstart te maken met twee Bombardiers CRJ 200 maar dat is helaas niet gelukt.

Type: Canadair CL-44D

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: Limburg Aircargo

Download: Kompleet vliegtuig


Limburg Aircargo was een dochter van Limburg Airlines is. De moedermaatschappij was slechts van 15 juni 1973 tot 26 april 1974 actief vanaf Maastricht Airport met twee Fokker F.27 Mk 200 Friendships. Men slaagde er niet in de passagiersdiensten rendabel te krijgen en het ging failliet. Er was nog een lucratief contract voor een vrachtdienst op het Verre Oosten. Daarvoor werd Limburg Aircargo gesticht en er werd bij Trans Meridian Aircargo de Canadair CL-44D G-AZIN gehuurd van december 1975 t/m augustus 1976.

Het contract werd niet verlengd en Limburg Aircargo werd geliquideerd en de G-AZIN ging terud naar de UK.