Type: Consolidated PBY5A Catalina
Programma: FS2004 en FSX
Model: Alphasim
Operator: KLM Insulair Bedrijf
Download: Kompleet vliegtuig
Het Interinsulair Bedrijf van de KLM heeft vanaf 1947 tot 1950 negen Catalina's in dienst gehad . Ze werden gebruikt in de Indische archipel. Ze boden plaats aan 14 tot 18 passagiers. Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd de PK-CTB in 1950 aan Garuda overgedragen.
Type: Consolidated PBY5A Catalina
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints
Model: Alphasim
Operator: MLD
Download: Kompleet vliegtuig
Vanaf 1946 tot 1957 heeft de MLD in totaal 22 Catalina's in dienst gehad. Ze kwamen uit de WWII-oorlogssurplus van de USA en verkregen via het Mutual Defence Assistance Program. Ze werden gebruikt in de Indische archipel, Nieuw Guinea en Nederland als reddingsvliegtuig, bommenwerper, torpedovliegtuig, transport- en verbindingsvliegtuig.
Type: Convair CV-240
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: Virtual Birds Factory
Operator: KLM
Download: Alléén repaint
Convair ontwikkelde vlak na de Tweede Wereldoorlog de CV-240 als vervanger voor de Douglas DC-3. Op 16 maart 1947 maakte het prototype zijn eerste vlucht. De KLM kocht er twaalf die vanaf eind 1948 tot eind 1957 op de Europese lijnen werden ingezet, waarna 6 exemplaren werden verkocht aan de Duitse Flugdienst(Lufthansa). De resterende toestellen gingen naar Swissair en LOT. Lees Read me First voor de juiste installatie.
Type: Convair CV-440
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints
Model: Greg Pepper
Operator: Martin's Air Charter
Download: Alléén repaint
Martin's Air Charter kocht de PH-CGD in januari 1964 van de KLM. In april 1966 werd het gemodificeerd naar het model CV-640 en voorzien van twee RR Dart-motoren. De PH-CGD is vooral ingezet voor pasagierscharter in Europa. In juli 1971 werd het naar de USA verkocht. Deze repaint maken deel uit van het pakket: Convair CV-440 KLM and Martinair repaint only
1942
1944
1950
1954
1948
1953
Type: Convair CV-440
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints
Model: Greg Pepper
Operator: KLM
Download: Alléén repaint
De Convair CV-440 PH-CGD werd in september 1953 als CV-340 als PH-TGD aan de KLM geleverd en was een van de 14 exemplaren die de KLM in zijn vloot heeft gehad. In april 1954 kreeg het de nieuwe registratie PH-CGD.In 1955 werden alle CV-340's gemodificeerd naar model CV-440. Ze hebben dienst gedaan tot 1964. Deze repaints maken deel uit van het pakket: Convair CV-440 KLM and Martinair repaint only
1953
1960
Type: Convair CV-880M
Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model: HJG Group
Operator: Viasa en KLM
Download: Kompleet vliegtuig
Convair heeft eind jaren 1950 voor de ontwikkeling van de Convair CV-880M met o.a. American Airlines gesproken om een sneller toestel te ontwikkelen dan de Boeing 707 en de DC-8. Men slaagde er wel in een wat sneller toestel te ontwerpen doch het verschil met de Boeing 707 en de DC-8 bedroeg slechts 30 miles p/u. Boeing had voor zijn 707 de smallere tanker KC-135 als basis genomen en de romp breder gemaakt voor 6 stoelen naast elkaar. Ook Douglas had voor zijn DC-8 dezelfde conceptie gekozen. De Convair was kleiner en smaller met 5 stoelen op een rij.Om de geplande snelheid te kunnen realiseren werd de commerciële variant van de J79 motor ingebouwd die ook in de Lockheed Starfighter werd toegepast. Met een derde aantal passagiers minder, een veel hoger brandstof gebruik per passagier en een gering snelheidsvoordeel was de Convair CV-880M een flop. Er werden van 1959 tot 1962 slechts 65 geproduceerd en van de verlengde Convair CV-990 37 stuks. Het alternatief Boeing 720 was een verkorte 707 met 6 stoelen naast elkaar, veel economischer en bijna net zo snel. Convair verloor $ 185 miljoen op dit project en besloot zich uit de commerciële luchtvaart terug te trekken.
Viasa International Airlines uit Venezuela heeft vanaf 1961 een 24 jarige samenwerking met KLM en wat later Iberia gehad i.v.m. de Nederlandse Antillen en de verbindingen in Zuidamerika. De meeste vliegtuigen werden geleasd van KLM en Iberia. Viasa had drie CV-880M's in dienst met aan ene kant de kleuren van Viasa en aan de andere kant die van KLM. In de zestiger jaren waren zij regelmatig op Schiphol Oost te zien.
1961
1963