Transavia Holland
Type : Boeing 707-355C Programma : FS2004 en FSX Model : Historic Jetliners Group Operator : Transavia Holland Download : Alléén repaint
De PH-TRFwas de eerste Boeing 707-355C in het Nederlandse luchtvaartregister. Transavia leasde het toestel vanaf juni 1968 tot oktober 1969 van Executive Jet Services. Het werd vooral ingezet voor wereldwijde vrachtvluchten en voor de Biafra-luchtbrug en passagiersvluchten naar de USA. Op 24 juli 1968 vestigde het toestel het wereldrecord voor commerciële lange-afstandsvluchten voor straalvliegtuigen door in één ruk van Buenos Aires naar Brussel te vliegen. De 11.300 km werden afgelegd in 13 uur en 23 minuten.
Type : Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark III Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Mike Stone Operator : Transavia Holland Download : Kompleet vliegtuig, versie 3
Transavia kocht de PH-TR0 van Swissair. Het toestel maakte deel uit van de Transaviavloot van oktober 1969 tot november 1975. In de eerste jaren van zijn bestaan was Transavia niet heel consequent met de beschildering van zijn toestellen. De PH-TRO heeft tot 1971 de beschildering gevoerd,die Thijs Postma voor de DC-6 had ontworpen. Eind 1971 koos men voor een geheel witte romp en en één kleur groen. De lettertypen, de kleur daarvan en de plaats op het toestel echter, variëerden vaak.In februari 1976 werd de PH-TRO op Schiphol gesloopt. Het neus/cockpit-gedeelte is bewaard gebleven en maakt nu deel uit van de collectie van het Aviodrome in Lelystad. Transavia heeft 5 Caravelle's Mark III in zijn vloot gehad. Daarnaast ook 2 Mark VIN's en 7 Mark VIR's.
Type : Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark VIR Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Alliedfsgroup Operator : Transavia Holland Download : Kompleet vliegtuig
De Mark VIR werd ontwikkeld voor de Amerikaanse markt.Er werden ruim 200 aanpassingen gedaan om aan de eisen van de FAA te voldoen. Het had grotere cockpitramen, geen rugvin en beschikte over zwaardere motoren met reverse mogelijkheid. In 1961 werden er 20 toestellen aan United Airlines geleverd. De PH-TRX was de eerste van de vijf Mark VIR die Transavia in 1970 kocht van United. Het toestel maakte deel uit van de Transaviavloot van juni 1970 tot november 1975. Besloten werd de PH-TRX in een nieuw huisstijl te schilderen. Men vond dit echter geen succes. De PH-TRX is daarom het enige toestel gebleven dat in deze huisstijl is geschilderd. Eind 1971 koos men voor een geheel witte romp en en één kleur groen, hoewel de lettertypen, de kleur daarvan en de plaats op het toestel vaak variëerden. Ook de TRX werd eind 1971 weer overgeschilderd. Vanaf februari 1976 tot augustus 1979 heeft de TRX als trainingsobject gediend bij de brandweer op Schiphol. Daarna werd het gesloopt.
1970
1971
Type : Boeing 707-120B Programma : FS2004 en FSX Model : Historic Jetliners Group Operator : Transavia Holland Download : Alléén repaint
Transavia heeft 5 Boeing 707's in zijn vloot gehad, waarvan vier werden geleased. De PH-TVA is de enige eigen Boeing 707 van Transavia. Gekocht in maart 1972 van American Airlines en weer verkocht in mei 1982 naar de USA. Het werd vooral ingezet voor langere passagiersvluchten binnen Europa en verhuurd aan derden. Het heeft twee verschillende beschilderingen gehad. Op de eerste versie was bovendien de naam "Zeeland"aangebracht.
1972
1980
Type : Airbus A300B2 Programma : FS2004 en FSX Model : SGA Operator : Transavia Holland Download : Kompleet vliegtuig
In 1976 bestelde Transavia Holland een Airbus A300B4 bij Airbus Industries voor aflevering in april 1977. Vanaf 06.05.1976 tot 18.01.1977 leasde men van Airbus Industries de Airbus A300B2 PH-TVL. Het toestel bleek echter te groot om flexibel te kunnen worden ingezet. De bestelling werd afgezegd en de PH-TVL ging weer terug naar Airbus Industries. Het toestel ging daarna naar Air Inter en werd in juni 2000 gesloopt. Opmerkelijk is de afwijkende beschildering. De naam Transavia Holland werd op de romp in een ander lettertype weergegeven dan tot dan gebruikelijk. Deze beschildering is alleen op de PH-TVL toegepast.
volgende volgende
Type : Piper PA-31 Navajo Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : AI model Dee Waldron Operator : Transavia Holland Download : Kompleet vliegtuig
In 1973 ging Transavia Holland ook charters voor zakenvluchten aanbieden. In de USA werd een Piper PA-31 Navajo aangekocht, die als PH-TVA van 05.03.1973 tot 20.12.1976 deel heeft uitgemaakt van de Transaviavloot. Eind 1976 werd besloten zich uit dit deel van de markt terug te trekken en zich te concentreren op passagiers- en vrachtvervoer. Na verschillende nieuwe eigenaren kwam de PH-TVA in mei 1990 in bezit van Zeeland Air en wordt nog steeds vooral gebruikt voor zakenvluchten. Ook deze beschildering heb ik bijgevoegd. Het model van Dee Waldron is oorspronkelijk een AI-model en niet 100% natuurgetrouw. De vliegeigenschappen zijn perfect, dank zij David Carter.
1970
1971
Type : Douglas DC 3 Programma : FSX Model : Awesome 4 Some Operator : Transavia Limburg Download : Repaint only
IIn januari 1966 wordt aan de nieuwe Nederlandse maatschappij Transavia Limburg B.V. vergunning verleend om met Dakota's chartervluchten te gaan verzorgen vanaf de luchthavens Beek en Rotterdam. Er werd bij British United Channel Airways een Dakota aangekocht en beschilderd in de kleuren van de nieuwe maatschappij. De Boreas Corporation uit Florida, handelaar in tweedehands vliegtuigen, had interesse in de zich snel ontwikkelende Europese vakantiemarkt en kocht Transavia. Tevens werd een nieuwe CAO gezocht en dat werd John Block, de oude partner van Martin Schröder van MAC. John Block wilde wel maar uitsluitend wanneer met groter materieel zou worden gevlogen. Boreas besloot een drietal DC-6-en ter beschikking te stellen en de koop van de DC-3 werd ongedaan gemaakt. De PH-RIC bleef in Engeland en heeft dus nooit voor Transavia gevlogen.
IIn juli 1966 kwamen de eerste drie DC-6-en naar Transavia, twee DC-6 en een DC-6B. Ze werden in het door Thijs Postma ontworpen huisstijl gespoten. Op 14 november 1966 werd de vergunning verleend om met grotere vliegtuigen dan de Dakota te vliegen en op 16 november werd de eerst charter uitgevoerd met de DC- 6B PH-TRC, waarbij het Nederlands Dans Theater en het Nederlands Balletorkest van Amsterdam naar Napels werden vervoerd. De PH-TRC werd 1969 verkocht aan Flughjalp. Transavia heeft 11 DC-6-en in dienst gehad vanaf 1966 tot 1969.
Type : Douglas DC-6B Programma : FS2004 en FSX Model : Jens B. Kristensen Operator : Martinair Holland Download : Repaint only