Direct na WWII ontwikkelde Fokker de S.11 als opvolger voor de sterk verouderde De Havilland Tiger Moth voor de elementaire vliegopleiding. Leerling en Instucteur zaten naast elkaar terwijl er daarachter nog plaats was voor een derde passagier. De eerste vlucht vond plaats op 18 december 1947. In Nederland heeft Fokker 40 stuks gebouwd voor de LuchtStrijdKrachten, de latere Koninklijke luchtmacht plus 41 stuks voor Israël. In Italië heeft Macchi er 150 stuks in licentie gebouwd als M416. Fokker Brazilië heeft ook nog 100 gebouwd voor de Braziliaanse Luchtmacht. De repaint is constructienr: 6281 die als E 38 in 1950 aan de LSK is geleverd. In 1959 kreeg het een nieuwe beschildering. In 1970 werd het toestel als 198 overgedragen aan de Marine Luchtvaartdienst. Verkocht in 1975 aan de heer Sloots en geregistreerd als PH-SLO. Na een recente restauratie vliegt de PH-SLO vanaf Teuge weer in de kleuren van de Klu.
Fokker
Type : Fokker S.11 Instructor Programma : FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints Model : Italo D'Attomo en Giovanni Quai Operator : LKS/KLu, MLD, de heer Sloots Download : Kompleet vliegtuig
De PH-PBF verving in maart 1960 de regeringsdakota PH-PBA is in maart 1972 vervangen door de Fokker F.28 Fellowship. Naast de regering maakte de Koninklijke familie gebruik van dit toestel. De PH-PBF ging terug naar Fokker en werd doorverkocht naar Indonesië als PK-KFR
Type : Fokker F.27 Mk 100 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Nederlandse regering Download : Kompleet vliegtuig
1950
1959
2014
De PH-LIP heeft vanaf april 1962 tot april 1975 deel uit gemaakt van de vloot van de Philips Vliegdienst in Eindhoven. Verkocht naar Duitsland als D-BAKA. Het was voorzien van een VIP-interieur en werd ingezet als zaken- en directievliegtuig.
Type : Fokker F.27 Mk 100 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Philips Download : Kompleet vliegtuig
De PH-SAD was in Schreinerdienst van april 1965 tot january 1968. Vooral voor vakantievluchten naar het Middenlandse Zee-gebied. Toen Schreiner zijn activiteiten stopte werd het toestel verkocht aan de KLM, die het tot november 1990 gebruikte voor de binnenlandse vluchten van de NLM. Fokker kocht het toestel terug en leasde het tot 1993 door aan verschillende maatschappijen. Gesloopd in Argentinië in 1996, na 31 jaar dienst te hebben gedaan.
Type : Fokker F.27 Mk 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Schreiner Airways Download : Kompleet vliegtuig
Limburg Airlines is slechts van 15 juni 1973 tot 26 april 1974 actief geweest.Vanaf Maastricht Airport werd de dienst Maastricht-London Gatwick onderhouden. Daarvoor had de maatschappij twee Fokker F.27 Mk 200 Friendships gekocht van de Japanse ANA. Men slaagde er niet in de dienst rendabel te krijgen en vergunningen te verwerven naar andere bestemmingen en het ging failliet. De PH-OGA ging naar Air UK als G-BCDN
Type : Fokker F.27 Mk 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Limburg Airlines Download : Kompleet vliegtuig
1970
volgende volgende
Maastricht Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nooit vloog. Aanvankelijk zag het er goed uit. Voldoende startkapitaal, gehuurde vliegtuigen reeds geregistreerd in het Nederlandse luchtvaartregister en reeds een paar duizend tickets verkocht. Op 25 maart 2013 zouden de diensten vanaf Maastricht Aachen Airport naar Berlijn, München en Amsterdam van start gaan. Door corrosieproblemen moest de aflevering van de Fokker 50's een paar keer worden uitgesteld en zelfs afgesteld. Op korte termijn waren geen alternatieve toestellen voor handen en was het startkapitaal op. In juni 2013 werd het faillissement uitgesproken. Er is getracht een doorstart te maken met twee Bombardiers CRJ 200 maar dat is helaas niet gelukt.
Type : Fokker F.27 Mk 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Dream Wings Operator : Maastricht Airlines Download : Kompleet vliegtuig
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. In 1950 kwamen daar 3 Fokker S.11's bij. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir.In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-UET heeft vanaf 1950 tot 1960 bij de RLS gevlogen. Het toestel is daarna verkocht en na verschillende nieuwe eigenaren in Nederland en België in 1973 uit het register geschrapt. Het is een paar jaar als blikvanger gebruikt in een winkel en wacht nu voor een restauratie op Vliegveld Midden-Zeeland.
Type : Fokker S.11 Instructor Programma : FS2004 en FSX Model : Italo D'Attomo en Giovanni Quai Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
In 1966 richtte KLM een dochtermaatschappij op voor de lokale vluchten, de NLM. In maart 1988 nam KLM de maatschappij NetherLines over. Door het samenvoegen van NLM Cityhopper en NetherLines beschikte KLM in maart 1991 over een nieuwe organisatie voor regionaal Europees luchtvervoer, waarbij ook een naamswijziging werd doorgevoerd. NLM Cityhopper hield op te bestaan, en de naam van het nieuwe bedrijf werd "KLM Cityhopper"(KLC). De vloot bestond uit Fokkers F27 mk200 en Mk500, F50, F28, F70 en F100, plus Saab 240's. In 2002 ging ook KLM UK onder de naam KLM Cityhopper vliegen.KLM UK opereerde alleen maar met Fokker 100- en Fokker 50-vliegtuigen. KLM Cityhopper had anno 2010 de grootste vloot met Fokker- toestellen ter wereld. Alle Fokkers en Saabs zijn inmiddels vervangen door Embraers 175 en 190's De PH-KFK was een van de drie Fokkers F.27 Mk500's, die vanaf 1981 tot 1992 deel hebben uitgemaakt van de NLM CityHopper-vloot
Type : Fokker F.27 Mk 500 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : NLM/KLM Cityhopper Download : Kompleet vliegtuig
1968
1971
1975
1976
De langst in Nederland ingeschreven Fokker Friendship was de PH-SAD, een F.27-200 met c/n 10272 die in Schreinerdienst was van april 1965 tot january 1968. Toen Schreiner zijn activiteiten stopte werd het toestel verkocht aan de KLM, die het tot november 1990 gebruikte voor de binnenlandse vluchten van de NLM en wat later voor de Europese bestemmingen van KLM Cityhopper.Het toestel werd bij Fokker ingeruild voor een Fokker 50. Na 28 jaar in Nederland in dienst te zijn geweest werd het uiteindelijk verkocht aan Sudamericana in Argentinië.Gesloopd in 1996, na 31 jaar dienst te hebben gedaan.
Type : Fokker F.27 Mk 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : NLM/KLM Cityhopper Download : Kompleet vliegtuig