Zwevers
volgende volgende
Type : Scheibe SF-25C Programma : FSX Model : Wolfgang Piper Operator : C.Quist, E.Thepen Download : Kompleet vliegtuig, pakket met 3 repaints
De Scheibe SF-25C Falke is een tweezits motorzwever die door de Duitse Scheibe-Flugzeugbau GmbH wordt gebouwd. Het is een van de meest gebouwde motorzwevers ter wereld. De Falke is een gemakkelijk te vliegen en te onderhouden vliegtuig die zweefvliegclubs een kosteneffectief alternatief biedt voor training. De eenvoudige en robuuste composietconstructie is voor de meeste clubs ideaal omdat ze vaak ervaring hebben met het zelf bouwen en onderhouden van zweefvliegtuigen en over het juiste gereedschap beschikken. Het prototype was een schouderdekker en de vliegeigenschappen waren niet geweldig. De verbeterde B-serie was wel succesvol. Het toestel bleef de "side-by-side" zitopstelling voor leerling en instructeur behouden en kreeg een centraal hoofdwiel met trommelrem en kleine steunwielen onder de vleugels plus een bestuurbaar staartwiel. Er werden er 373 exemplaren van gebouwd. Bij de C-serie werden detailverbeteringen doorgevoerd zoals een opklapbaar vleugelmechanisme voor ruimtebesparende opslag, vereenvoudigde instap, propeller met regelbare spoed en krachtigere motoren. Het landingsgestel van de B-serie werd gehandhaafd. Van alle versies, incusief de in licentie vervaardigden, zijn er ruim 1200 exemplaren gebouwd. De PH-818 is vanaf 1996 tot 2011 eigendom geweest van C.Quist, vliegend vanaf Luchthaven Hilversum De PH-944 is vanaf 1991 tot 2004 eveneens eigendom geweest van C.Quist, vliegend vanaf vliegveld Hilversum. De PH-1314 is sinds 2004 eigendom van E.Thepen vliegend vanaf Luchthaven Lelystad
Type : Scheibe SF-25C Taildragger Programma : FSX Model : Wolfgang Piper Operator : Zweefclubs Texel, ZES en Salland Download : Kompleet vliegtuig, pakket met 3 repaints
Voor laatste C-serie werden er naast de detailverbeteringen, opklapbaar vleugelmechanisme, vereenvoudigde instap, propeller met regelbare spoed en krachtigere motoren, ook een conventioneel landingsgestel leverbaar en wat later zelfs een gestel met een neuswiel. Met nog krachtigere motoren werd de Falke een kosteneffectief sleepvliegtuig. De PH-1073 is sinds 2002 eigendom van Zweefvliegclub Texel, gevestigd op het Vliegveld Texel De PH-1243 is vanaf 2001 eigendom van een collectief vanleden van de Zweefclub Eindhovense Studenten, vliegend van zweefvliegveld De Peel, Milheze. De PH-1544 is sinds 2014 eigendom van de Aeroclub Salland, gevestigd op Zweefvliegveld Salland, Lemelerveld