algemene luchtvaart
Type
: Piper PA-31 Navajo
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: AI model Dee Waldron
Operator
: Zeeland Air
Download
: Kompleet vliegtuig
Zeeland Air, gevestigd op Midden Zeeland is een bedrijf dat zich bezig houdt met o.a zakenvluchten.
In 1990 kocht men de PH-TVA dat nog steeds vooral gebruikt wordt voor zakenvluchten.
Het toestel is van 1973 tot 1976 gebruikt door Transavia Holland. Het model van Dee Waldron is
oorspronkelijk een AI-model en niet 100% natuurgetrouw. De vliegeigenschappen zijn perfect, dank zij David
Carter.
De Tomahawk is een eenmotorig vliegtuig met een T-staart, een cantilever aan de onderkant van de vleugel en een cabine voor twee personen. Het vliegtuig heeft een vast
driewielig landingsgestel en wordt aangedreven door een Lycoming O-235 viercilindermotor met een tweebladige propeller. De Tomahawk heeft twee zijdeuren met scharnieren
aan de voorkant voor toegang tot de cabine.De Tomahawk was Piper’s poging om een betaalbaar trainingsvliegtuig met twee stoelen te ontwerpen.
Voordat het vliegtuig ontworpen werd heeft Piper een groot onderzoek onder vlieginstructeurs gehouden. De instructeurs wilden vooral een vliegtuig dat een tolvlucht kon maken,
omdat andere tweezitters zoals de Cessna 150 en 152 ontworpen waren om meteen weer uit een tolvlucht te komen. De Tomahawk NASA GA(W)-1 Whitcomb Airfoil gaf gehoor
aan dit verzoek, door een actie van de piloot te vereisen als het vliegtuig in een tolvlucht raakte. Zo konden piloten leren omgaan met tolvluchten.
De Tomahawk werd in 1977 geïntroduceerd als het model voor 1978. Het vliegtuig was in productie tot 1982. Uiteindelijk zijn er 2.484 vliegtuigen gebouwd. Het model van 1981
en 1982 werd de Tomahawk II genoemd. Hier zaten onder meer verbeterde cabineverwarming en voorruitverwarming in. Ook had het toestel een beter hoogteregelingssysteem,
meer motorkracht, een anti-corrosielaag, betere geluidsdichtheid van de cockpit, grotere 6” wielen en banden zodat de propeller verder van de grond is en verbeterde prestaties
op landingsbanen van gras of aarde.Na een aantal incidenten moesten door het Airworthiness Directive van 14 augustus 1983 moesten twee stall strips aan het vliegtuig
toegevoegd worden om de overtrekkarakteristieken te standaardiseren en te verbeteren.
De PH-TMH vloog van juli 1979 tot april 2003 bij de Rotterdamse Aero Club. Daarna was het een aantal jaren privé-eigendom en van 2011 tot 2016 maakte het deel uit van de
vloot van A.I.S. Flight Academy op Lelystad Airport. Vandaag de dag is het weer privé-eigendom. Het pakket bevat ook een repaint van de beschildering van A.I.S. Flight
Academy.
Type
: Piper Tomahawk PA-38
Programma
: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints
Model
: AI model Richard Faith
Operator
: A.Breslin, RAC, A.I.S
Download
: Kompleet vliegtuig
A. Breslin
Rotterdam Aero Club
De Piper PA-12 werd van 1946 tot 1948 gefabriceerd. Oorspronkelijk heette hij de J-5C, maar werd de PA-12
toen Piper zijn naamschema had gewijzigd. Naast de vlieger konden er 2 personen op een bankje achter de
vlieger plaatsnemen. Het toestel werd solo gevlogen vanaf de voorstoel.
Er zijn twee inschrijvingen in het Nederlandse register voor de PH-NDA. Het eerste toestel werd in 1949
ingeschreven op naam van R.Uges. Op 27.01.1951 kreeg Bob Schreiner, oprichter van Schreiner
Aerocontractors, het toestel in bezit. In 1953 verkocht hij het aan Aero Ypenburg. In 1956 werd het verkocht
naar Duitsland als D-EGUD en heeft daar tot begin 1970 rondgevlogen. De tweede PH-NDA vloog eerst met
de registratie D-ECON, N4034M en NC4034M. In 2003 werd het toestel gekocht door Schreiner Air Leasing.
In 2014 werd het overgenomen door oud Transavia-vlieger en zoon van Bob Schreiner, Arnoud Schreiner die
er sindsdien met veel plezier mee rondvliegt.
Type
: Piper PA-12 Super Cruiser
Programma
: FSX
Model
: P. Clawson
Operator
: Arnoud Schreiner
Download
: Kompleet vliegtuig
Type
: Scheibe SF-25C
Programma
: FSX
Model
: Wolfgang Piper
Operator
: C.Quist, E.Thepen
Download
: Kompleet vliegtuig, pakket met 3 repaints
De Scheibe SF-25C Falke is een tweezits motorzwever die door de Duitse Scheibe-Flugzeugbau GmbH wordt gebouwd. Het is een van de meest gebouwde motorzwevers
ter wereld. De Falke is een gemakkelijk te vliegen en te onderhouden vliegtuig die zweefvliegclubs een kosteneffectief alternatief biedt voor training. De eenvoudige en
robuuste composietconstructie is voor de meeste clubs ideaal omdat ze vaak ervaring hebben met het zelf bouwen en onderhouden van zweefvliegtuigen en over het juiste
gereedschap beschikken. Het prototype was een schouderdekker en de vliegeigenschappen waren niet geweldig. De verbeterde B-serie was wel succesvol. Het toestel
bleef de "side-by-side" zitopstelling voor leerling en instructeur behouden en kreeg een centraal hoofdwiel met trommelrem en kleine steunwielen onder de vleugels plus
een bestuurbaar staartwiel. Er werden er 373 exemplaren van gebouwd. Bij de C-serie werden detailverbeteringen doorgevoerd zoals een opklapbaar vleugelmechanisme
voor ruimtebesparende opslag, vereenvoudigde instap, propeller met regelbare spoed en krachtigere motoren. Het landingsgestel van de B-serie werd gehandhaafd. Van
alle versies, incusief de in licentie vervaardigden, zijn er ruim 1200 exemplaren gebouwd.
De PH-818 is vanaf 1996 tot 2011 eigendom geweest van C.Quist, vliegend vanaf Luchthaven Hilversum
De PH-944 is vanaf 1991 tot 2004 eveneens eigendom geweest van C.Quist, vliegend vanaf vliegveld Hilversum.
De PH-1314 is sinds 2004 eigendom van E.Thepen vliegend vanaf Luchthaven Lelystad
Type
: Scheibe SF-25C Taildragger
Programma
: FSX
Model
: Wolfgang Piper
Operator
: Zweefclubs Texel, ZES en Salland
Download
: Kompleet vliegtuig, pakket met 3 repaints
Voor laatste C-serie werden er naast de detailverbeteringen, opklapbaar vleugelmechanisme, vereenvoudigde instap, propeller met regelbare spoed en krachtigere
motoren, ook een conventioneel landingsgestel leverbaar en wat later zelfs een gestel met een neuswiel. Met nog krachtigere motoren werd de Falke een kosteneffectief
sleepvliegtuig.
De PH-1073 is sinds 2002 eigendom van Zweefvliegclub Texel, gevestigd op het Vliegveld Texel
De PH-1243 is vanaf 2001 eigendom van een collectief vanleden van de Zweefclub Eindhovense Studenten, vliegend van zweefvliegveld De Peel, Milheze.
De PH-1544 is sinds 2014 eigendom van de Aeroclub Salland, gevestigd op Zweefvliegveld Salland, Lemelerveld