wat/als vogels
volgende volgende
Type : Sud Aviation Caravelle SE 210 Mark III Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Mike Stone Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
Halverwege de jaren vijftig moest de KLM nieuwe vliegtuigen kopen voor de middelgrote afstand. Moest men kiezen voor de Sud Aviation Caravelle, zoals andere Europese maatschappijen hadden gedaan, of voor de iets minder geavanceerde turboprop Lockheed Electra L-199. In 1969 werd de Lockheed Electra gekozen, een comfortabel toestel met een traditionele configuratie. De iets lagere kruissnelheid ten opzichte van de Caravelle werd niet als een bezwaar gezien, omdat dit op de trajecten waar het toestel zou worden ingezet nauwelijks iets uitmaakte. De KLM koos als enige Europese maatschappij de Electra, hetgeen bij pech onderweg en onderhoud voor de nodige problemen zorgde. Bovendien bleek er een constructiefout in de motorophanging te zitten waardoor de Electra de eerste jaren niet op de volle kruissnelheid kon vliegen. Toen deze moeilijkheden waren opgelost maakte de Electra de beloften ten aanzien van betrouwbaarheid,comfort en economics geheel waar. De passagiers bleken echter een sterke voorkeur te hebben voor het straalvliegtuig zoals de Caravelle. De KLM was gedwongen de Electra in te zetten voor de korte afstanden en de DC-8 in te zetten op de middelgrote afstanden waarvoor de Electra was aangeschaft.In 1969 werden alle Electra's verkocht. Misschien was de Sud Aviation Caravelle een betere keuze geweest. De twee repaints geven een indruk hoe de toestellen er hadden uitgezien als de KLM die keuze had gemaakt.
1962
1960
Maastricht Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nooit vloog. Aanvankelijk zag het er goed uit. Voldoende startkapitaal, gehuurde vliegtuigen reeds geregistreerd in het Nederlandse luchtvaartregister en reeds een paar duizend tickets verkocht. Op 25 maart 2013 zouden de diensten vanaf Maastricht Aachen Airport naar Berlijn, München en Amsterdam van start gaan. Door corrosieproblemen moest de aflevering van de Fokker 50's een paar keer worden uitgesteld en zelfs afgesteld. Op korte termijn waren geen alternatieve toestellen voor handen en het startkapitaal op. In juni 2013 werd het faillissement uitgesproken. Er is getracht een doorstart te maken met twee Bombardiers CRJ 200 maar dat is helaas niet gelukt.
Type : Fokker F.27 Mk 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Dream Wings Operator : Maastricht Airlines Download : Kompleet vliegtuig
Type : Bombardier CRJ 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Premier Aircraft Design Operator : Maastricht Airlines Download : Kompleet vliegtuig
Maastricht Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nooit vloog. Aanvankelijk zag het er goed uit. Voldoende startkapitaal, gehuurde vliegtuigen reeds geregistreerd in het Nederlandse luchtvaartregister en reeds een paar duizend tickets verkocht. Op 25 maart 2013 zouden de diensten vanaf Maastricht Aachen Airport naar Berlijn, München en Amsterdam van start gaan. Door corrosieproblemen moest de aflevering van de Fokker 50's een paar keer worden uitgesteld en zelfs afgesteld. Op korte termijn waren geen alternatieve toestellen voor handen en het startkapitaal op. In juni 2013 werd het faillissement uitgesproken. Er is getracht een doorstart te maken met twee Bombardiers CRJ 200 maar dat is helaas niet gelukt.
Type : Vickers Viscount 802 Programma : FS2004 en FSX Model : Jens B. Kristensen Operator : Dutch Air Ferries Download : Kompleet vliegtuig
In september 1987 startte Dutch Air Ferries met de lijndiensten Twente Airport/Eelde Airport naar Londen Gatwick. Dutch Air Ferries werd opgericht door H. Glastra. Hij bracht zelf 1 miljoen gulden van het startkapitaal van 2 miljoen in. Dutch Air Ferries had bij de start alleen een paar medewerkers op contractbasis in dienst en geen eigen vliegtuigen. Er werd een Viscount van British Air Ferries ingehuurd. Na een paar weken moesten de diensten al weer worden gestopt wegens onvoldoende belangstelling en onvoldoende kapitaal. Deze repaint laat de Viscount zien in het meest waarschijnlijke kleurenschema indien het bedrijf van de grond was gekomen. De basiskleuren van British Air Ferries en de naam Dutch Air Ferries. Daarnaast een interpretatie op basis van de DAF time table.