Supermarine
Type : Supermarine Spitfire Mk IX Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : A.F. Scrub Operator : Koninklijke Luchtmacht/Schreiner Download : Kompleet vliegtuig
Na WWII nam de KLU 72 Spitfires van de RAF over. Daarvan hebben 35 éénzits jagers plus 3 tweezits-trainers in Nederland gevlogen en 20 in Nederlands Indië. De overige 14 werden gebruikt voor grondinstructie.Vanaf half 1946 tot 1954 werden ze gebruikt bij de Jachtvliegschool op Twente en als jachtvliegtuig op Soesterberg en Twente. Vanaf 1948 werden de jachtvliegtuigen in Nederland vervangen door Gloster Meteors. De Spitfires voerden eerst de RAF camouflage-beschildering met Nederlandse roundels en een H- registratie. In 1951 werden de toestellen zilverkleurig en werd de H-registratie vervangen door 3W-. De H-28 werd 3W-14. In 1954 werd het toestel overgedragen aan Schreiner, oranje geschilderd, voorzien van de registratie PH-NFO en als een van de drie doelvliegtuigen ingezet vanaf het vliegveld Texel. Na een crash in juni 1957 werd het toestel gesloopt.
Type : Supermarine Sea Otter Mk.II Programma : FS2004 en FSX Model : A.F. Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De Supermarine Sea Otter Mk.II was een Britse amfibie-tweedekker, die in januari 1943 voor het eerst aan de RAF werd geleverd. In 1946 werd de productie na 290 expemplaren gestaakt. 250 Mk.I die bommen en dieptebommen kon afwerpen en 40 Mk.II's die alleen SAR-taken kon uitvoeren. In 1947 kocht de Marine luchtvaartdienst er 8 stuks van de Mk.II voor SAR-taken en als plane guard op het vliegkampschip de "Karel Doorman". In 1954 werden ze vervangen door Catalina's en op de "Karel Doorman"door Sikorsky S-51's
1946
1951
Type : Supermarine Spitfire Mk IXT Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : A.F.Scrub Operator : Koninklijke Luchtmacht/Schreiner Download : Kompleet vliegtuig
Na WWII nam de KLU 72 Spitfires van de RAF over. Daarvan waren er 3 Mk IXT tweezits-trainers. Ze waren oorspronkelijk gebouwd als eenzits Mk IX’s en later door Vickers- Armstrong verbouwd naar MK IXT. Ze waren in dienst vanaf maart 1948 tot 1951 en de 3W-22 tot mei 1953. Het toestel werd overgedragen aan Schreiner, oranje geschilderd, voorzien van de registratie PH-NFN en als één van de drie doelvliegtuigen ingezet vanaf het vliegveld Texel. Na een crash in mei 1957 werd het toestel gesloopt.
1951
volgende volgende