Rijksluchtvaartschool en KLM Flight Academy
Type
: Morane Saulnier MS760B Paris
Programma
: FS2004
Model
: Kazunori Ito
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven
Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS
dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het
toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen. Deze versie is uitsluitend voor FS2004.
Type
: Morane Saulnier MS760B Paris
Programma
: FSX
Model
: Piglet's Peculiar Planes
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven
Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS
dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het
toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen. Deze versie is uitsluitend voor FSX.
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de
burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers
en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF
Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de
SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering
in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining.
De RLS heeft van 1946 tot 1960 in totaal 30 Tiger Moth's in dienst gehad. De PH-UAO heeft vanaf 1949 tot
1960 bij de RLS gevlogen. Het toestel is daarna verkocht aan de NLS in Rotterdam waar het tot 1970 heeft
gevlogen. Het toestel is gerestaureerd en vliegt sinds 1992 bij Dutch Tiger Flight op Lelystad.
Type
: De Havilland DH-82A Tiger Moth
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Warwick Carter
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
De PH-UET is een van de drie S.11’s die vanaf 1950 tot 1960 bij de RLS hebben gevlogen. Het toestel is
daarna verkocht en na verschillende nieuwe eigenaren in Nederland en België in 1973 uit het register
geschrapt. Het is een paar jaar als blikvanger gebruikt in een winkel en wacht nu voor een restauratie op
Vliegveld Midden-Zeeland.
Type
: Fokker S.11 Instructor
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Italo D'Attomo en Giovanni Quai
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
Type
: North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: AI model Mike Cronin
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
Voor de opleiding van zowel militaire- als burgervliegers is de North American Harvard van eminent belang
geweest. In 1935 bracht North American de NA-16 uit. Uit dit prototype werd de uiteindelijke trainer AT-6
Texan ontwikkeld. Reeds in 1938 werd het toestel door de USAAF, de RAF en Frankrijk besteld. De RAF
noemde het toestel Harvard. In de loop der jaren zijn er een aantal modificaties toegevoegd en ontstonden de
varianten Harvard II, IIA en IIB. In totaal zijn er ruim 15.000 Harvards en AT-6's gebouwd waarvan 1500 bij
Noorduyn in Canada.
De PH-UBN(ex US.Fiscal yearnr. 41-16221) is een van de 6 Harvards die van 1949 tot 1960 bij de RLS
hebben gevlogen. Het werd aan een Belgische bedrijf verkocht voor de sloop.
Type
: Beechcraft D18S
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Milton Shupe, Scott Thomas, André Folkers
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
De PH-UDU heeft van oktober 1949 tot oktober 1969 bij de RLS dienst gedaan.De RLS heeft in totaal 15
DS18S's in dienst gehad. De laatste 4 D18's werden verkocht aan Agrarflug GmbH, Worms(Dts). De PH-UDU
werd geregistreerd als N9473 en naar Worms(Dts) overgevlogen,om te worden doorverkocht naar de USA.
De overige 3 toestellen bleven op Eelde. Dit bedrijf slaagde er niet in de toestellen te verkopen en ze zijn
uiteindelijk gebruikt voor reserve-onderdelen. De restanten zijn in 1993 gesloopt.
Type
: Junkers Ju-52/3m
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Pierino Primavesi
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
In juni 1946 kreeg de Rijksluchtvaartschool van de Royal Air Force 3 Junkers Ju-52/3m's afkomstig uit de
oorlogsbuit van de geallieerden na de Tweede Wereldoorlog. De Junkers werden tot oktober 1949 vooral
gebruikt als vliegende klaslokalen.De PH-UBA is de voormalige VM985 van de Luftwaffe en werd gebouwd door
de Weser Flugzeugbau. De Ju 52/3m is met zijn 4.845 exemplaren een van de meest geproduceerde
transportvliegtuigen uit de geschiedenis. Het werd vanaf 1931 tot 1945 in Duitsland geproduceerd en na de
Tweede Wereldoorlog tot 1947 bij Amiot in Frankrijk en zelfs tot 1952 bij CASA in Spanje.
Type
: Slingsby T67C Firefly
Programma
: FS2004 en FSX , pakket met 2 repaints
Model
: J.R.Lucariny
Operator
: Rijksluchtvaartschool
KLM Flight Academy
Download
: Kompleet vliegtuig
In 1990 kocht de RLS 9 Slingsby T.67C-3 Firefly's voor de basistraining. Ze vervingen de 8 Cessna F-152-II's die vanaf 1980 deel uitmaakten van de vloot. In 1991 nam de KLM de
RLS over en voegde die bij de KLM Luchtvaartschool. Alle Firefly's werden toen in de kleuren van de KLM geschilderd. De T.67 Firefly was een verder ontwikkelde Fournier RF-6.
René Fournier ontwierp zijn RF-6 in 1974. Het was gebaseerd op zijn eerdere geheel houten motorzwevers met high aspect vleugels. Speciaal voor de RF-6 startte hij een fabriek in
Nitray in Frankrijk. Na 40 toestellen te hebben gebouwd kwam hij in financiële problemen en moest zijn deuren sluiten. Fournier had de licentie aan Slingsby verkocht en deze
ontwikkelde de RF-6 verder. De houten constructie werd vervangen door composite en het toestel werd volledig acrobatisch gemaakt. Dit werd de T.67C waarvan er rond de 250 zijn
gebouwd. De PH-SGG werd in november 2001 uit de vloot genomen en verkocht naar Frankrijk.
Type
: Cessna Citation 500
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Alejandro Rojas Lucena
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
In 1969 werden 3 HFB-320 Hansa Jets aangeschaft ter vervanging van de Morana Saulniers. Een echt gelukkige aanschaf was dit niet omdat de Hansa Jets lawaaiig waren, doorstig en
duur in onderhoud. In 1977 werden er twee naar de USA verkocht terwijl de laatste in 1983 uit de vloot verdween. In 1973 werden er 7 Cessna 500 Citations gekocht die veel minder
geluid produceerden en veel economischer te exploiteren waren.Ze bleven tot 1991 in dienst.
In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder
de naam KLM Luchtvaart School (KLS) en later KLM Flight Academy.
1974
1977
Type
: Diamond DA-42 NG Twinstar
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: AI model Richard Faith
Operator
: KLM Flight Academy
Download
: Kompleet vliegtuig
In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse
gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder de naam KLM Luchtvaart School
(KLS) en later KLM Flight Academy. De KLM Flight Academy heeft twee Twinstars in dienst die op Eelde zijn
gestationeerd. De PH-KFA maakt sedert september 2018 deel uit van de vloot.
De Diamond DA42 Twin Star is een 4-zitter geproduceerd in Oostenrijk. De constructie bestaat voor een groot
deel uit kunststof. Het toestel is in 2004 in Europa en 2005 in de USA gecertificeerd. De oorspronkelijke Tielert
dieselmotor is in 2009 vervangen door de Austro E4 300 4 cylinder dieselmotor die ontwikkeld en gemaakt
wordt door een dochterbedrijf van Diamond. De Austromotor levert 20% meer ververmogen en is een stuk
zuiniger dan de Tielert-motor,waardoor een hoger startgewicht mogelijk is en betere prestaties geleverd
worden. Deze versie, de D42NG, heeft een geïntegreerd Garmin G1000 met een Garmin GFC700 autopilot
plus het moderne instrumentarium zoals gebruikt in de huidige generatie verkeersvliegtuigen.