Rijksluchtvaartschool en KLM Flight Academy
Type : Morane Saulnier MS760B Paris Programma : FS2004 Model : Kazunori Ito Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen. Deze versie is uitsluitend voor FS2004.
Type : Morane Saulnier MS760B Paris Programma : FSX Model : Piglet's Peculiar Planes Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen. Deze versie is uitsluitend voor FSX.
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De RLS heeft van 1946 tot 1960 in totaal 30 Tiger Moth's in dienst gehad. De PH-UAO heeft vanaf 1949 tot 1960 bij de RLS gevlogen. Het toestel is daarna verkocht aan de NLS in Rotterdam waar het tot 1970 heeft gevlogen. Het toestel is gerestaureerd en vliegt sinds 1992 bij Dutch Tiger Flight op Lelystad.
Type : De Havilland DH-82A Tiger Moth Programma : FS2004 en FSX Model : Warwick Carter Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
De PH-UET is een van de drie S.11’s die vanaf 1950 tot 1960 bij de RLS hebben gevlogen. Het toestel is daarna verkocht en na verschillende nieuwe eigenaren in Nederland en België in 1973 uit het register geschrapt. Het is een paar jaar als blikvanger gebruikt in een winkel en wacht nu voor een restauratie op Vliegveld Midden-Zeeland.
Type : Fokker S.11 Instructor Programma : FS2004 en FSX Model : Italo D'Attomo en Giovanni Quai Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
Type : North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Mike Cronin Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
Voor de opleiding van zowel militaire- als burgervliegers is de North American Harvard van eminent belang geweest. In 1935 bracht North American de NA-16 uit. Uit dit prototype werd de uiteindelijke trainer AT-6 Texan ontwikkeld. Reeds in 1938 werd het toestel door de USAAF, de RAF en Frankrijk besteld. De RAF noemde het toestel Harvard. In de loop der jaren zijn er een aantal modificaties toegevoegd en ontstonden de varianten Harvard II, IIA en IIB. In totaal zijn er ruim 15.000 Harvards en AT-6's gebouwd waarvan 1500 bij Noorduyn in Canada. De PH-UBN(ex US.Fiscal yearnr. 41-16221) is een van de 6 Harvards die van 1949 tot 1960 bij de RLS hebben gevlogen. Het werd aan een Belgische bedrijf verkocht voor de sloop.
Type : Beechcraft D18S Programma : FS2004 en FSX Model : Milton Shupe, Scott Thomas, André Folkers Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
De PH-UDU heeft van oktober 1949 tot oktober 1969 bij de RLS dienst gedaan.De RLS heeft in totaal 15 DS18S's in dienst gehad. De laatste 4 D18's werden verkocht aan Agrarflug GmbH, Worms(Dts). De PH-UDU werd geregistreerd als N9473 en naar Worms(Dts) overgevlogen,om te worden doorverkocht naar de USA. De overige 3 toestellen bleven op Eelde. Dit bedrijf slaagde er niet in de toestellen te verkopen en ze zijn uiteindelijk gebruikt voor reserve-onderdelen. De restanten zijn in 1993 gesloopt.
volgende volgende
Type : Junkers Ju-52/3m Programma : FS2004 en FSX Model : Pierino Primavesi Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
In juni 1946 kreeg de Rijksluchtvaartschool van de Royal Air Force 3 Junkers Ju-52/3m's afkomstig uit de oorlogsbuit van de geallieerden na de Tweede Wereldoorlog. De Junkers werden tot oktober 1949 vooral gebruikt als vliegende klaslokalen.De PH-UBA is de voormalige VM985 van de Luftwaffe en werd gebouwd door de Weser Flugzeugbau. De Ju 52/3m is met zijn 4.845 exemplaren een van de meest geproduceerde transportvliegtuigen uit de geschiedenis. Het werd vanaf 1931 tot 1945 in Duitsland geproduceerd en na de Tweede Wereldoorlog tot 1947 bij Amiot in Frankrijk en zelfs tot 1952 bij CASA in Spanje.
Type : Slingsby T67C Firefly Programma : FS2004 en FSX , pakket met 2 repaints Model : J.R.Lucariny Operator : Rijksluchtvaartschool KLM Flight Academy Download : Kompleet vliegtuig
In 1990 kocht de RLS 9 Slingsby T.67C-3 Firefly's voor de basistraining. Ze vervingen de 8 Cessna F-152-II's die vanaf 1980 deel uitmaakten van de vloot. In 1991 nam de KLM de RLS over en voegde die bij de KLM Luchtvaartschool. Alle Firefly's werden toen in de kleuren van de KLM geschilderd. De T.67 Firefly was een verder ontwikkelde Fournier RF-6. René Fournier ontwierp zijn RF-6 in 1974. Het was gebaseerd op zijn eerdere geheel houten motorzwevers met high aspect vleugels. Speciaal voor de RF-6 startte hij een fabriek in Nitray in Frankrijk. Na 40 toestellen te hebben gebouwd kwam hij in financiële problemen en moest zijn deuren sluiten. Fournier had de licentie aan Slingsby verkocht en deze ontwikkelde de RF-6 verder. De houten constructie werd vervangen door composite en het toestel werd volledig acrobatisch gemaakt. Dit werd de T.67C waarvan er rond de 250 zijn gebouwd. De PH-SGG werd in november 2001 uit de vloot genomen en verkocht naar Frankrijk.
Type : Cessna Citation 500 Programma : FS2004 en FSX Model : Alejandro Rojas Lucena Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
In 1969 werden 3 HFB-320 Hansa Jets aangeschaft ter vervanging van de Morana Saulniers. Een echt gelukkige aanschaf was dit niet omdat de Hansa Jets lawaaiig waren, doorstig en duur in onderhoud. In 1977 werden er twee naar de USA verkocht terwijl de laatste in 1983 uit de vloot verdween. In 1973 werden er 7 Cessna 500 Citations gekocht die veel minder geluid produceerden en veel economischer te exploiteren waren.Ze bleven tot 1991 in dienst. In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder de naam KLM Luchtvaart School (KLS) en later KLM Flight Academy.
1974
1977
Type : Diamond DA-42 NG Twinstar Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Richard Faith Operator : KLM Flight Academy Download : Kompleet vliegtuig
In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder de naam KLM Luchtvaart School (KLS) en later KLM Flight Academy. De KLM Flight Academy heeft twee Twinstars in dienst die op Eelde zijn gestationeerd. De PH-KFA maakt sedert september 2018 deel uit van de vloot. De Diamond DA42 Twin Star is een 4-zitter geproduceerd in Oostenrijk. De constructie bestaat voor een groot deel uit kunststof. Het toestel is in 2004 in Europa en 2005 in de USA gecertificeerd. De oorspronkelijke Tielert dieselmotor is in 2009 vervangen door de Austro E4 300 4 cylinder dieselmotor die ontwikkeld en gemaakt wordt door een dochterbedrijf van Diamond. De Austromotor levert 20% meer ververmogen en is een stuk zuiniger dan de Tielert-motor,waardoor een hoger startgewicht mogelijk is en betere prestaties geleverd worden. Deze versie, de D42NG, heeft een geïntegreerd Garmin G1000 met een Garmin GFC700 autopilot plus het moderne instrumentarium zoals gebruikt in de huidige generatie verkeersvliegtuigen.