Type: Piper PA-18 Super Cup

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI RanchoJEN

Operator: KLM Aerocarto

Download: Kompleet vliegtuig


De PH-OTC heeft van september 1964 tot januari 1972 bij KLM Aerocarto gevlogen


Type: Piper PA-18 Super Cup

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: AI RanchoJEN

Operator: Koninklijke Luchtmacht

Download: Kompleet vliegtuig


De Piper Super Cub kwamen begin jaren 50 in dienst ter vervanging van de Auster Mk. III, die in gebruik was al waarnemings- en liasonvliegtuig. De Super Cub kwam in dienst bij drie squadrons, 298, 299 en 300 squadron van de Groep Lichte vliegtuigen en werd daar ingezet voor verkenning en artilleriewaarneming. Verder werd het toestel ook gebruikt voor opleiding van vliegers voor het Klein Militair Brevet. Daarnaast werden de toestellen gevlogen door zogenaamde "maandvliegers", vliegers die een zogenaamd "Groot Militair Brevet hadden en na hun contract van drie jaar, maandelijks hun vliegvaardigheid onderhielden. De Piper Super Cubs waren eigendom van de Koninklijke Landmacht maar werden gevlogen en onderhouden door de Koninklijke Luchtmacht. In totaal heeft de Koninklijke Landmacht 88 L-18C's in dienst gehad, 18 L-21A's en 86 L-21B's. De laatsten werden in 1975 uit dienst genomen.

Type: Piper PA-18 Super Cub

Programma: FS2004 en FSX

Model: RanchoJEN models

Operator: Transavia Vliegclub

Download: Kompleet vliegtuig


De PH-TVA werd als Piper L-18B-PI met het USAF nummmer 52-2465 gebouwd en heeft met de registraties R-79, 8A-79, 52-2465 tot 1963 dienst gedaan bij de Koninklijke Luchtmacht. Daarna ging hij naar de RLS en werd omgebouwd tot een PA-19.In juli 1970 werd hij gekocht door de Transavia Vliegclub en opgeknapt en geschilderd in de Transaviakleuren door de TD van Transavia.In oktober 1975 werd hij gekocht door W. van Duin, die hem in oktober 1979 naar Engeland verkocht.

Type: Piper PA-12 Super Cruiser

Programma: FSX

Model: P. Clawson

Operator: Arnoud Schreiner

Download: Kompleet vliegtuig


De Piper PA-12 werd van 1946 tot 1948 gefabriceerd. Oorspronkelijk heette hij de J-5C, maar werd de PA-12 toen Piper zijn naamschema had gewijzigd. Naast de vlieger konden er 2 personen op een bankje achter de vlieger plaatsnemen. Het toestel werd solo gevlogen vanaf de voorstoel. Er zijn twee inschrijvingen in het Nederlandse register voor de PH-NDA. Het eerste toestel werd in 1949 ingeschreven op naam van R.Uges. Op 27.01.1951 kreeg Bob Schreiner, oprichter van Schreiner Aerocontractors, het toestel in bezit. In 1953 verkocht hij het aan Aero Ypenburg. In 1956 werd het verkocht naar Duitsland als D-EGUD en heeft daar tot begin 1970 rondgevlogen. De tweede PH-NDA vloog eerst met de registratie D-ECON, N4034M en NC4034M. In 2003 werd het toestel gekocht door Schreiner Air Leasing. In 2014 werd het overgenomen door oud Transavia-vlieger en zoon van Bob Schreiner, Arnoud Schreiner die er sindsdien met veel plezier mee rondvliegt..

Type: Piper PA-23 Aztec E

Programma: FS2004 en FSX

Model: Fred Choate

Operator: KLM Aerocarto

Download: Kompleet vliegtuig


De PH-OTI vloog vanaf 1977 tot 1983 bij Aerocarto. Het model van Fred Choate is eenvoudig en gemaakt met Abacus FSDSv2 en niet helemaal natuurgetrouw. De deuren kunnen niet worden geopend. De vliegeigenschappen zijn goed

Type: Piper PA-31 Navajo

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Dee Waldron

Operator: KLM Aerocarto

Download: Kompleet vliegtuig


De PH-OTH vloog vanaf 1975 tot 1999 bij Aerocarto. Het model van Dee Waldron is oorspronkelijk een AI-model en niet 100% natuurgetrouw. Bovendien kunnen de deuren niet worden geopend. De vliegeigenschappen zijn perfect, dank zij David Carter.

Type: Piper PA-31 Navajo

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: AI model Dee Waldron

Operator: Transavia Holland

Download: Kompleet vliegtuig


In 1973 ging Transavia Holland ook charters voor zakenvluchten aanbieden. In de USA werd een Piper PA-31 Navajo aangekocht, die als PH-TVA van 05.03.1973 tot 20.12.1976 deel heeft uitgemaakt van de Transaviavloot. Eind 1976 werd besloten zich uit dit deel van de markt terug te trekken en zich te concentreren op passagiers- en vrachtvervoer. Na verschillende nieuwe eigenaren kwam de PH-TVA in mei 1990 in bezit van Zeeland Air en wordt nog steeds vooral gebruikt voor zakenvluchten. Ook deze beschildering heb ik bijgevoegd. Het model van Dee Waldron is oorspronkelijk een AI-model en niet 100% natuurgetrouw.  De vliegeigenschappen zijn perfect, dank zij David Carter.

Type: Piper PA-31 Navajo

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: AI model Dee Waldron

Operator: Zeeland Air

Download: Kompleet vliegtuig


Zeeland Air, gevestigd op Midden Zeeland is een bedrijf dat zich bezig houdt met o.a zakenvluchten. In 1990 kocht men de PH-TVA dat nog steeds vooral gebruikt wordt voor zakenvluchten. Het toestel is van 1973 tot 1976 gebruikt door Transavia Holland. Het model van Dee Waldron is oorspronkelijk een AI-model en niet 100% natuurgetrouw. De vliegeigenschappen zijn perfect, dank zij David Carter..

Type: Piper PA-31 Navajo

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Dee Waldron

Operator: Tulip Air

Download: Kompleet vliegtuig


Tulip Air was een Nederlandse luchtvaartmaatschappij die vanaf Rotterdam Airport zakenvluchten uitvoerden. De vloot bestond uit Beechcraft King Air B200's, BAe J-31's Jetstreams, Piper P-31 Navajo's en Cessna C-172's. Tulip Air werd overgenomen door de Excel Aviation Group en werd met RAS en Dynamic Airlines ondergebracht bij Dynamic Exel. Toen in 2005 de ExelAviation Group failliet ging stopte Tulip Air zijn activiteiten.

Type: Piper PA-31 Navajo

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Dee Waldron

Operator: XP Express Parcel Systems

Download: Kompleet vliegtuig


XP Express Parcel Systems werd in 1972 als City Courier opgericht door een paar Amsterdamse studenten die binnen de hoofdstad op fietsen en motoren snelle koeriersdiensten verzorgden. Het Amerikaanse koeriersbedrijf Purolator nam het bedrijf over en verkocht het na een paar jaar aan Vendex International, die de naam City Courier veranderde in XP Express Parcel Systems. XP werd vervolgens een dochter van KLM Cargo. KLM beschouwde na enkele jaren koeriersdiensten niet meer als core business en verkocht XP aan Global Distribution Express World Wide, gezamenlijk eigendom van het Australische TNT en de posterijen van Nederland, Zweden, Canada, Frankrijk en Duitsland. Tegenwoordig is TNT ondergebracht bij FedEx Corporation. XP Express Parcel Systems beschikte over een eigen vloot met o.a Fokker F.27 Friendships en Piper PA-31 Navajo's maar huurden aanvullende capaciteit in bij talloze Europese maatschappijen. Voor de langdurige contracten werden deze ingehuurde toestellen in de kleuren van XP geschilderd maar bleven geregistreerd in het land van herkomst.

Het model van Dee Waldron is oorspronkelijk een AI-model en niet 100% natuurgetrouw. Bovendien kunnen de deuren niet worden geopend.De vliegeigenschappen zijn perfect, dank zij David Carter.

Type: Piper Tomahawk PA-38

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints

Model: AI model Richard Faith

Operator: A.Breslin, RAC, A.I.S Flight Academy

Download: Kompleet vliegtuig


De Tomahawk is een eenmotorig vliegtuig met een T-staart, een cantilever aan de onderkant van de vleugel en een cabine voor twee personen. Het vliegtuig heeft een vast driewielig landingsgestel en wordt aangedreven door een Lycoming O-235 viercilindermotor met een tweebladige propeller. De Tomahawk heeft twee zijdeuren met scharnieren aan de voorkant voor toegang tot de cabine.De Tomahawk was Piper’s poging om een betaalbaar trainingsvliegtuig met twee stoelen te ontwerpen. Voordat het vliegtuig ontworpen werd heeft Piper een groot onderzoek onder vlieginstructeurs gehouden. De instructeurs wilden vooral een vliegtuig dat een tolvlucht kon maken, omdat andere tweezitters zoals de Cessna 150 en 152 ontworpen waren om meteen weer uit een tolvlucht te komen. De Tomahawk NASA GA(W)-1 Whitcomb Airfoil gaf gehoor aan dit verzoek, door een actie van de piloot te vereisen als het vliegtuig in een tolvlucht raakte. Zo konden piloten leren omgaan met tolvluchten. De Tomahawk werd in 1977 geïntroduceerd als het model voor 1978. Het vliegtuig was in productie tot 1982. Uiteindelijk zijn er 2.484 vliegtuigen gebouwd. Het model van 1981 en 1982 werd de Tomahawk II genoemd. Hier zat onder meer verbeterde cabineverwarming en voorruit- verwarming in. Ook had het toestel een beter hoogteregelingssysteem, meer motorkracht, een anti-corrosielaag, betere geluidsdichtheid van de cockpit, grotere 6” wielen en banden zodat de propeller verder van de grond is en verbeterde prestaties op landingsbanen van gras of aarde.Na een aantal incidenten moesten door het Airworthiness Directive van 14 augustus 1983 moesten twee stall strips aan het vliegtuig toegevoegd worden om de overtrekkarakteristieken te standaardiseren en te verbeteren.

De PH-TMH vloog van juli 1979 tot april 2003 bij de Rotterdamse Aero Club. Daarna was het een aantal jaren privé-eigendom en van 2011 tot 2016 maakte het deel uit van de vloot van A.I.S. Flight Academy op Lelystad Airport. Vandaag de dag is het weer privé-eigendom

Type: Piper PA-31 T-620 Cheyenne II

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Mike Cronin

Operator: Holland Aero Lines

Download: Kompleet vliegtuig


Holland Aerolines vloog vanaf maart 1986 tot december 1987 lijndiensten vanaf Rotterdam Airport. De jaren daarvoor was men reeds actief met charters en pakketvervoer met Piper PA-31 Navajo's en een enkele GAF N-24 Nomad. Op de lijndiensten werden GAF N-24 Nomads én een drietal ATR-42's ingezet. Op Southend en Norwich werd met de Nomads gevlogen en op Orly en Charles de Gaulle,Parijs en Hamburg en Frankfurt met de ATR-42's. Eind 1987 kwam Holland Aerolines in ernstige financiële problemen en werd het kort daarna failliet verklaard. De PH-ALA vloog van 1984 tot 1987 bij Holland Aero Lines en werd vooral gebruikt voor zakenvluchten.


A. Breslin

Rotterdam Aero Club

A.I.S Flight Academy