Type : Fouga CM 170 Magister Programma : FS2004 en FSX Model : Restauravia Operator : Belgische Luchtmacht Download : Kompleet vliegtuig
In 1949 besloot de Armée de l’Air Française (Franse luchtmacht) haar scholen te voorzien van een tweezits, met straalmotor aangedreven lestoestel. Hierdoor begon de firma Turboméca met de studie en de bouw van een straalmotor van 400kg stuwkracht. Een geschikte motor was op dat moment niet beschikbaar. Halverwege 1952 kwam de Turboméca Marbore II met de gewenste stuwkracht beschikbaar. De door Air Fouga ontwikkelde CM 170 maakte met deze motoren op 23.07.1952 zijn eerste vlucht. De CM 170 werd naast Frankrijk door een twintigtal landen aangeschaft. De totale productie bedroeg 929 exemplaren. Ter vervanging van de Harvard T-6 bestelde België in 1958 45 toestellen en werden in 1970 nog eens 5 toestellen overgenomen van de Duitse Luchtmacht. België en Nederland hadden een gezamenlijke vliegeropleiding. Tijdens de Voortgezette Vlieg Opleiding werd 150 uur op de Magister gevlogen.
overig militair
volgende volgende
Type : Percival Proctor IV Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Keith Paine Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
De Percival Proctor Mk.IV is een radiotrainer en communicatievliegtuig uit WWII dat werd ontwikkeld uit de Percival Gull uit 1932. In 1946 werden door de LSK(de latere Koninklijke Luchtmacht)uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF 11 Proctors aangeschaft. Tot 1952/53 zijn ze vooral gebruikt als radiotrainer op de vliegbasis Woensdrecht. Ze werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen geheel geel geschilderd met uitzondering van de W-1 die zijn zilverkleur bleef behouden. In de loop van 1953 werden ze buiten dienst gesteld en niet veel later gesloopt.
1946
1947
1950
Type : Avro Anson Mk.1 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Garwood Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
De Avro Anson is een kustverkenner en vloog in 1935 voor de eerste keer. Het toestel werd ontwikkeld uit de civiele Avro type 652 uit 1933. Het heeft een romp van buisconstructie met linnen bekleed en een houten vleugel. In WW11 werd de Anson het standaard kustpatrouille- en reddingsvliegtuig van de RAF en de RAAF. In totaal zijn er ruim 10.000 gebouwd. In 1946 werden door de LSK(de latere Koninklijke Luchtmacht)uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF 25 Ansons aangeschaft. Tot 1952/53 zijn ze vooral gebruikt voor meermotorige-training en navigatie training. Ze werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen geheel geel geschilderd.In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De D-8 was met de registratie DJ661 eerst in dienst bij de RAF en vanaf juni 1947 tot oktober 1953 in dienst bij de LSK.
1947
1950
Type : Airspeed A.S.10 Oxford Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Keith Hackett Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
De Airspeed A.S.10 Oxford is ontworpen en gebruikt als trainer voor de voortgezette meermotorige-opleiding bij de RAF eind jaren dertig. Het is de militaire uitvoering van de Airspeed A.S.6 Envoy en maakte zijn eerste vlucht in 1937. De Oxford deed vanaf 1938 tot 1946 dienst bij de RAF. In 1945/46 werden door de LSK(de latere Koninklijke Luchtmacht)uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF in totaal 28 Oxfords aangeschaft..Tot 1952 werden ze eveneens gebruikt voor de voortgezette meermotorige-opleiding. De toestellen werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later geheel geel geschilderd. In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De C-2 (RAF-registratie RR348 was in dienst van mei 1945 tot augustus 1952.
Type : Airspeed A.S.10 Oxford Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Keith Hackett Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF schafte de MLD 5 Oxfords aan en kreeg er daarnaast nog een viertal in bruikleen. Ook bij de MLD werden ze tot 1952 gebruikt voor de voortgezette meermotorige-opleiding. De toestellen werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen donkergrijs geschilderd .In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De 18-1(RAF-registratie PH308 was in dienst vanaf oktober 1947 tot september 1953.
1947
1950
1947
1950
Type : Taylorcraft Auster Mk3 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Dave Molyneaux Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
Taylorcraft Aeroplanes Ltd startte zijn activiteiten in 1938 en fabriceerde lichte vliegtuigen ontworpen door de Amerikaanse Taylorcraft Aircraft Corporation. Uit Model B werd de Taylorcraft Austers serie die vooral gebruikt werden als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig bij de RAF en de RCAF. Gedurende WWII zijn er in totaal 1.604 toestellen gefabriceerd. In 1946 werd de naam Taylorcraft veranderd in Auster. Vanaf januari 1945 werd het Dutch Auster squadron RAF operationeel en werd uitgerust met 19 Austers Mk3.De toestellen hadden de RAF-beschildering en registratie plus een oranje driehoek op de neus. Na WWII werden in totaal 52 toestellen overgenomen door De LSK(luchtstrijdkrachten, later Koninklijke Luchtmacht). Ook in Nederland en Nederlands Indië werden ze vooral gebruikt als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig voor de Artillerie. Een viertal werd overgenomen door de MLD.In de loop van de jaren 50 werden ze vervangen door Piper Super Cubs. Velen werden verkocht aan particulieren en één werd overgenomen door Rijkspolitie.
1945
1946
1950
Type : Taylorcraft Auster Mk3 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Molyneaux Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Een viertal Austers werden overgenomen door de MLD voor de vliegeropleiding. Enkele zijn ook op het vliegkampschip Karel Doorman geland. De Austers hebben tot 1953 dienst gedaan. De 21-33 is tot augustus 1956 als sleepvliegtuig gebruikt bij de zweefvliegclub op de vliegbasis Valkenburg.
1948
1950
Type : Hawker Hunter Mk.4 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Garwood Operator : Klu Download : Kompleet vliegtuig
De Hawker Hunter die door het ontwerpteam van Sir Sydney Camm werd ontworpen, maakte zijn eerste vlucht in 1951. Een consortium van Fokker, Aviolanda, De Schelde en Avions Fairey, SABCA en FN-Herstal kreeg in 1953 de opdracht om 445 toestellen in licentie te produceren. FN-Herstal zorgde voor de licentiebouw van de motoren, terwijl Fokker, SABCA en Fairey zorg droegen voor de bouw van de toestellen. Fokker bouwde voor de KLu 189 Hunters Mk.4 en Mk.6 plus 104 toestellen voor de Belgen. In België werden 152 kisten gebouwd. In Nederland vervingen de Hunters de Gloster Meteors. De eerste zes Hunters Mk.4 voor de KLu werden nog bij Hawker in Engeland gebouwd,terwijl de overig 90 toestellen door Fokker werden gebouwd. De Mk.6 had een sterkere motor, de zaagtand-vleugel, een verbetere besturing en er konden extra brandstofpylons onder de vleugel worden gehangen. De reeds geleverde Mk.4 werden later op Mk.6 niveau gebracht met uitzondering van de motor. Vanaf 1963 tot eind 1968 werden de Hunters geleidelijk vervangen door de Lockheed F-104G Starfighter. Er werden 1.969 Hunters in totaal gebouwd. Van oktober 1960 tot september 1962 vlogen er allereerst 12 Hunter Mk.4 bij no. 322 squadron in Nieuw Guinea op Biak. Eind december 1961 kwamen er nog eens 14 Hunter Mk.6 bij. Onder druk van de Verenigde Naties werd in 1962 Papua Nieuw Guinea aan Indonesië overgedragen en gingen de Hunters gingen terug naar Nederland. De Mk.4 N-110 heeft heel kort met de vlag van Papua Nieuw Guinea op de staart gevlogen. De beschildering was door het grondpersoneel als geintje aangebracht. De legerleiding was gezien de gespannen politieke situatie "not amused" en moest het toestel onmiddellijk weer in de oorpsronkelijke staat worden teruggebracht.
Type : Breguet 1150 Atlantic 1 Programma : FS2004 en FSX Model : Massimo Taccoli Operator : Marine Luchtvaart Dienst Download : Kompleet vliegtuig
De Atlantic is naar aanleiding van NATO specificaties uit 1958 door Breguet als maritiem patrouillevliegtuig ontworpen als opvolger van de Lockheed Neptune. De ontwikkeling en bouw zijn gedaan door een Europees consortium van fabrikanten onder de naam SECBAT (Société d'Étude et de Construction de Breguet Atlantic). Het eerste prototype vloog in oktober 1961, het tweede in februari 1962. In 1963 bestelde de Franse Marine 40 toestellen en Duitsland 20 stuks die tussen 1965 en1968 werden afgeleverd. De productie was eigenlijk net gestaakt toen de MLD er nog negen besteldetoestellen, later gevolgd door een opdracht voor achttien toestellen voor Italië. De MLD Atlantics werden geleverd vanaf februari 1970 tot februari 1972. Erg gelukkig was de MLD niet met de toestellen. Twee stortten door motorpech in zee en een derde moest een noodlanding maken voor de kust bij Wassenaar. Eind 1984 werden de resterende vijf aan Frankrijk verkocht en vervangen door de Lockheed Orion.