Type : Fouga CM 170 Magister Programma : FS2004 en FSX Model : Restauravia Operator : Belgische Luchtmacht Download : Kompleet vliegtuig
In 1949 besloot de Armée de l’Air Française (Franse luchtmacht) haar scholen te voorzien van een tweezits, met straalmotor aangedreven lestoestel. Hierdoor begon de firma Turboméca met de studie en de bouw van een straalmotor van 400kg stuwkracht. Een geschikte motor was op dat moment niet beschikbaar. Halverwege 1952 kwam de Turboméca Marbore II met de gewenste stuwkracht beschikbaar. De door Air Fouga ontwikkelde CM 170 maakte met deze motoren op 23.07.1952 zijn eerste vlucht. De CM 170 werd naast Frankrijk door een twintigtal landen aangeschaft. De totale productie bedroeg 929 exemplaren. Ter vervanging van de Harvard T-6 bestelde België in 1958 45 toestellen en werden in 1970 nog eens 5 toestellen overgenomen van de Duitse Luchtmacht. België en Nederland hadden een gezamenlijke vliegeropleiding. Tijdens de Voortgezette Vlieg Opleiding werd 150 uur op de Magister gevlogen.
overig militair
volgende volgende
Type : Grumman Avenger TBM-3S2 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints Model : A.F.Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
In het kader van het Mutual Defense Assistant Program (MDAP) ontving de MLD in 1954 in totaal 68 Avengers in bruikleen van Amerika, verdeeld over twee typen, namelijk 34 TBM-3S2; 24 TBM-3W2. In 1958 werden nogeens 20 TMB-3E/TMB-3E2 aangeschaft. De S en W-typen vormden de kern van de onderzeebootbestrijding en een groot deel werd aan boord van de Karel Doorman gestationeerd. De TBM-3W2 was voorzien van de APS-20 radar.Voor nachtelijke acties was de TBM-3S uitgerust met een zoeklicht. Als bewapening konden vier dieptebommen worden meegenomen; verder konden twee tot zes sonoboeien onder de vleugels worden meegevoerd.
1954
1959
Type : Grumman Avenger TBM-3W Programma : FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints Model : A.F.Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De S en W-typen vormden de kern van de onderzeebootbestrijding en een groot deel werd aan boord van de Karel Doorman gestationeerd. De TBM-3W2 was voorzien van de APS-20 radar.Voor nachtelijke acties was de TBM-3S uitgerust met een zoeklicht. Als bewapening konden vier dieptebommen worden meegenomen; verder konden twee tot zes sonoboeien onder de vleugels worden meegevoerd.
1954
1960
Type : Grumman Avenger TBM-3E Programma : FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints Model : A.F.Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De 21-32 is een van de 20 TBM-3E’s die de MLD in 1958 heeft aangeschaft. Ze zijn vooral gebruikt voor de opleiding van vliegers op de basis Valkenburg en De Kooy. De TBM-3E had een versterkte romp, een zoekradar en een boordschutter.
Type : Percival Proctor IV Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Keith Paine Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
De Percival Proctor Mk.IV is een radiotrainer en communicatievliegtuig uit WWII dat werd ontwikkeld uit de Percival Gull uit 1932. In 1946 werden door de LSK(de latere Koninklijke Luchtmacht)uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF 11 Proctors aangeschaft. Tot 1952/53 zijn ze vooral gebruikt als radiotrainer op de vliegbasis Woensdrecht. Ze werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen geheel geel geschilderd met uitzondering van de W-1 die zijn zilverkleur bleef behouden. In de loop van 1953 werden ze buiten dienst gesteld en niet veel later gesloopt.
1946
1947
1950
Type : Avro Anson Mk.1 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Garwood Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
De Avro Anson is een kustverkenner en vloog in 1935 voor de eerste keer. Het toestel werd ontwikkeld uit de civiele Avro type 652 uit 1933. Het heeft een romp van buisconstructie met linnen bekleed en een houten vleugel. In WW11 werd de Anson het standaard kustpatrouille- en reddingsvliegtuig van de RAF en de RAAF. In totaal zijn er ruim 10.000 gebouwd. In 1946 werden door de LSK(de latere Koninklijke Luchtmacht)uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF 25 Ansons aangeschaft. Tot 1952/53 zijn ze vooral gebruikt voor meermotorige-training en navigatie training. Ze werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen geheel geel geschilderd.In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De D-8 was met de registratie DJ661 eerst in dienst bij de RAF en vanaf juni 1947 tot oktober 1953 in dienst bij de LSK.
1947
1950
Type : Airspeed A.S.10 Oxford Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Keith Hackett Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
De Airspeed A.S.10 Oxford is ontworpen en gebruikt als trainer voor de voortgezette meermotorige-opleiding bij de RAF eind jaren dertig. Het is de militaire uitvoering van de Airspeed A.S.6 Envoy en maakte zijn eerste vlucht in 1937. De Oxford deed vanaf 1938 tot 1946 dienst bij de RAF. In 1945/46 werden door de LSK(de latere Koninklijke Luchtmacht)uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF in totaal 28 Oxfords aangeschaft..Tot 1952 werden ze eveneens gebruikt voor de voortgezette meermotorige-opleiding. De toestellen werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later geheel geel geschilderd. In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De C-2 (RAF-registratie RR348 was in dienst van mei 1945 tot augustus 1952.
Type : Airspeed A.S.10 Oxford Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Keith Hackett Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF schafte de MLD 5 Oxfords aan en kreeg er daarnaast nog een viertal in bruikleen. Ook bij de MLD werden ze tot 1952 gebruikt voor de voortgezette meermotorige-opleiding. De toestellen werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen donkergrijs geschilderd .In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De 18-1(RAF-registratie PH308 was in dienst vanaf oktober 1947 tot september 1953.
1947
1950
1947
1950
Type : Taylorcraft Auster Mk3 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Dave Molyneaux Operator : LSK/Klu Download : Kompleet vliegtuig
Taylorcraft Aeroplanes Ltd startte zijn activiteiten in 1938 en fabriceerde lichte vliegtuigen ontworpen door de Amerikaanse Taylorcraft Aircraft Corporation. Uit Model B werd de Taylorcraft Austers serie die vooral gebruikt werden als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig bij de RAF en de RCAF. Gedurende WWII zijn er in totaal 1.604 toestellen gefabriceerd. In 1946 werd de naam Taylorcraft veranderd in Auster. Vanaf januari 1945 werd het Dutch Auster squadron RAF operationeel en werd uitgerust met 19 Austers Mk3.De toestellen hadden de RAF-beschildering en registratie plus een oranje driehoek op de neus. Na WWII werden in totaal 52 toestellen overgenomen door De LSK(luchtstrijdkrachten, later Koninklijke Luchtmacht). Ook in Nederland en Nederlands Indië werden ze vooral gebruikt als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig voor de Artillerie. Een viertal werd overgenomen door de MLD.In de loop van de jaren 50 werden ze vervangen door Piper Super Cubs. Velen werden verkocht aan particulieren en één werd overgenomen door Rijkspolitie.
1945
1946
1950
Type : Taylorcraft Auster Mk3 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Molyneaux Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Een viertal Austers werden overgenomen door de MLD voor de vliegeropleiding. Enkele zijn ook op het vliegkampschip Karel Doorman geland. De Austers hebben tot 1953 dienst gedaan. De 21-33 is tot augustus 1956 als sleepvliegtuig gebruikt bij de zweefvliegclub op de vliegbasis Valkenburg.
1948
1950