overig algemene luchtvaart
Type : Stinson L5B Sentinel Programma : FS2004 Model : JRLucarinyModels Operator : Prins Bernard Download : Kompleet vliegtuig
In WWII zijn er 3.590 Sentinels gebouwd vooral gebruikt als verkennings- en verbindingsvliegtuig. Prins Bernard heeft het in 1944 van de RAF cadeau gekregen. Het toestel werd op Hilversum gestationeerd en is tot 1956 door hem gevlogen. Het kwam daarna in particuliere handen. Gelukkig is het toestel bewaard gebleven. Het is gerestaureerd en vlieg nu bij Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze Rijen.
Type : Miles M-57 Aerovan MK 4 Programma : FS2004 en FSX Model : Dave Molyneaux Operator : Nastra Luchtreclame, Rotterdam Download : Kompleet vliegtuig
De Miles M-57 Aerovan is ontworpen als een low-cost transportvliegtuig voor de korte afstand. Vanaf 1946 t/m 1947 zijn er 52 gebouwd die vooral voor civiele doeleinden werden gebruikt. Een daarvan is in dienst geweest bij NV Nastra Luchtreclame Services in Rotterdam, voor luchtreclame en rondvluchten. Nastra kocht in maart 1959 de PH-EAB, ex G-AHXH die eerst door Island Air Charters, Jersey en daarna Air Contractors werd gebruikt. J. van der Hart, directeur van Nastra, had in Engeland een Aerovan gezien voorzien van een frame aan weerszijde van het toestel, waar met neon letters reclame boodschappen konden worden aangebracht. De Nastra Aerovan was regelmatig in de avonduren met de verlichte tekst "Lexington" te zien. Helaas werd het toestel ernstig beschadigd tijdens een storm in 1961 en is daarna gesloopt. De Miles Aerovan met een high- aspectvleugel van Hurel-Dubois heeft model gestaan voor de latere succesvolle Short Skyvan.
Type : Morane Saulnier MS760B Paris Programma : FS2004 Model : Kazunori Ito Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen.
Type : Morane Saulnier MS760B Paris Programma : FSX Model : Piglet's Peculiar Planes Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-MSU heeft van oktober 1964 tot februari 1974 bij de RLS dienst gedaan. Het toestel werd daarna naar de USA verkocht en geregistreerd als N760Q. In 1999 werd het toestel in Frankrijk gebruikt voor reserve-onderdelen.
volgende volgende
Type : North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Mike Cronin Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
Voor de opleiding van zowel militaire- als burgervliegers is de North American Harvard van eminent belang geweest. In 1935 bracht North American de NA-16 uit. Uit dit prototype werd de uiteindelijke trainer AT-6 Texan ontwikkeld. Reeds in 1938 werd het toestel door de USAAF, de RAF en Frankrijk besteld. De RAF noemde het toestel Harvard. In de loop der jaren zijn er een aantal modificaties toegevoegd en ontstonden de varianten Harvard II, IIA en IIB. In totaal zijn er ruim 15.000 Harvards en AT-6's gebouwd waarvan 1500 bij Noorduyn in Canada. De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-UBN(ex US.Fiscal yearnr. 41-16221) is een van de 6 Harvards die van 1949 tot 1960 bij de RLS hebben gevlogen. Het werd aan een Belgische bedrijf verkocht voor de sloop.
Type : Taylorcraft Auster Mk3 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Molyneaux Operator : Rijkspolitie Download : Kompleet vliegtuig
Taylorcraft Aeroplanes Ltd startte zijn activiteiten in 1938 en fabriceerde lichte vliegtuigen ontworpen door de Amerikaanse Taylorcraft Aircraft Corporation. Uit Model B werd de Taylorcraft Austers serie die vooral gebruikt werden als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig bij de RAF en de RCAF. Gedurende WII zijn er in totaal 1.604 toestellen gefabriceerd. In 1946 werd de naam Taylorcraft veranderd in Auster. Na WWII werden in totaal 52 toestellen door De LSK(luchtstrijdkrachten, later Koninklijke Luchtmacht)van de RAF overgenomen. Ook in Nederland en Nederlands Indië werden ze vooral gebruikt als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig voor de Artillerie. Een viertal ging naar de MLD. In de loop van de jaren 50 werden ze vervangen door Piper Super Cubs. Velen werden verkocht aan particulieren. Een werd in 1955 overgenomen door Rijkspolitie en was het eerste toestel voor de net opgerichte Dienst Luchtvaart. De PH-POL heeft tot 1963 dienst gedaan en werd toen vervangen door de Cessna 172.
1955
1960
Type : Taylorcraft Auster MKV Programma : FS2004 en FSX Model : Dave Molyneau Operator : KLM Aerocarto Download : Kompleet vliegtuig
De KLM heeft zich al vanaf 1924 bezig gehouden met luchtfotografie en luchtcartering. Aanvankelijk gebruikte men daarvoor een Fokker CII, de Fokker F.VIIa en de Fokker F.VIII. Na WW2 werd de draad weer opgepakt en schafte men uit de warsurplus van de RAF een Auster MkV aan. Later kwamen daar allerlei typen bij, vooral Cessna’s en Pipers. Ook werd vaak van derden capaciteit ingehuurd. In 1995 werd het bedrijf verkocht aan de Nederlandse Heidemij. De Auster PH-OTO kwam uit de oorlogssurplus van de RAF. Het heeft van 1946 t/m 1964 bij KLM Aerocarto gevlogen.
Type : Auster J1 Autocrat Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Molyneaux Operator : Philips Vliegdienst Download : Kompleet vliegtuig
De Auster J1 Autocrat is de gemodificeerde civiele versie van de Auster Mk5 met een Blackburn Cirrus motor van 100 pk.De heer Frits Philips kocht de PH-LPS in oktober 1949 en heeft er tot november 1953 mee gevlogen.Het toestel werd verkocht, kreeg de nieuwe registratie PH-NFH en heeft daarna vele eigenaren gehad. In april 1971 kocht de Philips Vliegdienst het toestel weer terug en maakte het weer vliegwaardig. In april 1973 werd het aan het Aviodome geschonken en is nu te bewonderen in het Aviodrome in Lelystad.
1949
1973
Type : Diamond DA-42 NG Twinstar Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Richard Faith Operator : Martinair Flight Academy Download : Kompleet vliegtuig
In 1953 richtte Martin Schröder zijn eerste bedrijf op: de Dutch Aircraft Company. Hierin bekleedde hij drie functies: die van eigenaar, directeur en enig personeelslid. Met een aantal Piper Cub's maakte hij in die pioniersfase luchtreclame onder de bedrijfsnaam Reclamair. In 1974 is Reclamair van het vliegveld Hilversum naar Lelystad verhuisd. In hetzelfde jaar werd in Lelystad de Martinair Flight Academy gesticht. Men begon met het opleiden van privé-vliegers en vanaf midden jaren ‘80 ook beroepsvliegers. Eind jaren negentig werd ook de geïntegreerde beroepsopleiding tot verkeersvlieger ter hand genomen en verkreeg de school formeel van de luchtvaartautoriteiten de Europese erkenning. De Diamond DA42 Twin Star is een 4-zitter geproduceerd in Oostenrijk. De constructie bestaat voor een groot deel uit kunststof. Het toestel is in 2004 in Europa en 2005 in de USA gecertificeerd. De oorspronkelijke Tielert dieselmotor is in 2009 vervangen door de Austro E4 300 4 cylinder dieselmotor die ontwikkeld en gemaakt wordt door een dochterbedrijf van Diamond. De Austromotor levert 20% meer ververmogen en is een stuk zuiniger dan de Tielert-motor,waardoor een hoger startgewicht mogelijk is en betere prestaties geleverd worden. Deze versie, de D42NG, heeft een geïntegreerd Garmin G1000 met een Garmin GFC700 autopilot plus het moderne instrumentarium zoals gebruikt in de huidige generatie verkeersvliegtuigen. De PH-HFA maakt sedert october 2011 deel uit van de Martinairvloot.
Type : Fairchild Swearingen Metro 23 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : NLR Download : Kompleet vliegtuig
Op zaterdag 5 april 1919 ging de Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart (RSL) in Amsterdam van start. De dienst ging technisch-wetenschappelijk onderzoek voeren, die niet door de vliegtuigbouwer of –gebruiker zelf konden worden opgelost omdat zij daarvoor niet de juiste apparatuur en gespecialiseerde kennis en ervaring hadden. Hiervoor werd een windtunnel gebouwd die tot 1940 in gebruik was. De RLS werd ook verantwoordelijk voor de afgifte van bewijzen van luchtwaardigheid. Na de Tweede Wereldoorlog besloot de Regering de wederopbouw van de Nederlandse vliegtuigindustrie te steunen en werd de RLS omgevormd tot het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling (NIV). Men legde zich toe op fundamenteel onderzoek en ondersteuning bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen van vooral Fokker. Voor de ontwikkeling van de Fokker F.27 Friendship, F.28 Fellowship en de Fokker 50, 100 en 70 speelde het NIV een eminente rol. Tegenwoordig is het NLR (Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart) een onafhankelijke kennisorganisatie dat toegepast onderzoek uitvoert voor een breed spectrum aan klantgroepen: ruimtevaart, industrie en operators, defensie en civiele luchtvaart. Zowel nationaal als internationaal. Daarbij wordt strategische samen gewerkt met het bedrijfsleven, universiteiten, andere kennisinstellingen. Het laboratorium heeft altijd de beschikking gehad over een laboratoriumvliegtuig. De Fairchild Swearingen Metro 23 was actief van 1979 tot 1993.
Type : Slingsby T67C Firefly Programma : FS2004 en FSX , pakket met 2 repaints Model : J.R.Lucariny Operator : Rijksluchtvaartschool KLM Flight Academy Download : Kompleet vliegtuig
In 1990 kocht de RLS 9 Slingsby T.67C-3 Firefly's voor de basistraining. Ze vervingen de 8 Cessna F-152-II's die vanaf 1980 deel uitmaakten van de vloot. In 1991 nam de KLM de RLS over en voegde die bij de KLM Luchtvaartschool. Alle Firefly's werden toen in de kleuren van de KLM geschilderd. De T.67 Firefly was een verder ontwikkelde Fournier RF-6. René Fournier ontwierp zijn RF-6 in 1974. Het was gebaseerd op zijn eerdere geheel houten motorzwevers met high aspect vleugels. Speciaal voor de RF-6 startte hij een fabriek in Nitray in Frankrijk. Na 40 toestellen te hebben gebouwd kwam hij in financiële problemen en moest zijn deuren sluiten. Fournier had de licentie aan Slingsby verkocht en deze ontwikkelde de RF-6 verder. De houten constructie werd vervangen door composite en het toestel werd volledig acrobatisch gemaakt. Dit werd de T.67C waarvan er rond de 250 zijn gebouwd. De PH-SGG werd in november 2001 uit de vloot genomen en verkocht naar Frankrijk.
Type : Gippsland GA8 Airvan Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Mike Stone Operator : Kammair en Stichting Hoogvliegers Download : Kompleet vliegtuig
De Gippsland GA8 Airvan is gebouwd in Australië.Een multi purpose toestel voor 4 tot maximaal 14 passagiers. Naast de GA8 is er ook de iets grotere GA10 turbopropversie ontwikkeld. Tot vandaag zijn er ruim 200 gebouwd. Kammair ging in oktober 2006 van start met een enkele Gippsland GA8. Een wonderlijke keuze om als enige operator in Nederland met dit type te vliegen. Men richtte zich op rondvluchten en zakenvluchten.Een van zijn klanten was de Stichting Hoogvliegers, die rondvluchten organiseerd voor zieke en gehandicapte kinderen. Echt succesvol is Kammair niet geworden. In 2011 staakte het zijn activiteiten en werd de PH-KMR aan de stichting Hoogvliegers verkocht. Het werd in vrolijke kleuren geschilderd vliegt vandaag vanaf Lelystad.
Type : Diamond DA-42 NG Twinstar Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Richard Faith Operator : KLM Flight Academy Download : Kompleet vliegtuig
In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder de naam KLM Luchtvaart School (KLS) en later KLM Flight Academy. De KLM Flight Academy heeft twee Twinstars in dienst die op Eelde zijn gestationeerd. De PH-KFA maakt sedert september 2018 deel uit van de vloot.