overige airlines
Type
: Boeing 737-200
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Erick Cantu
Operator
: Rotterdam Airlines
Download
: Kompleet vliegtuig
Rotterdam Airlines is slechts korte tijd actief geweest. De PH-RAL was het enige toestel. Geleased van Trans
European Airways, Brussel vanaf 28 november 1983 tot 28 maart 1984. Het werd gebruikt voor de lijnen
Rotterdam-London Gatwick en Rotterdam-Innsbrück. De passagiersaantallen vielen erg tegen en er was
onvoldoende financiële draagkracht over om de exploitatie te continueren en Rotterdam Airlines werd
geliquideerd.
Type
: Dornier 228-212
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Premier Aircraft Design
Operator
: Flexair
Download
: Kompleet vliegtuig
De PH-FXA werd door Flexair geleased voor de dienst Rotterdam Airport- London City Airport. Flexair
expoiteerde deze dienst vanaf september 1989 tot juli 1994. Het bedrijf had te weinig financiële draagkracht
om uit te breiden. Er waren plannen voor een dienst Amsterdam Schiphol-London City Airport met een groter
toestel. De geldschieters lieten het afweten en Flexair ging failliet.
Moormanair kocht de PH-MAG in 1968 van Martinair Holland. Tot mei 1973 werd het toestel gebruikt voor
vooral dagelijkse bloemenvluchten naar Parijs en rondvluchten op Schiphol. In mei 1973 werd het toestel
verkocht aan Scorpio Films voor opnames voor de film "Dakota". In maart 1974 werd het toestel verkocht
aan Trandwinds in Nigeria als 5N-ATA.
Type
: Douglas DC 3
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: default Microsoft
Operator
: Moormanair Holland
Download
: Alléén repaint
Type
: Embraer EMB-110P Bandeirante
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: AI model J.E.Narcizo - RanchoJEN
Operator
: Twente Airlines, F'airlines en Freeway Air
Download
: Kompleet vliegtuig
Twente Airlines heeft vanaf september 1990 tot eind 1992 de lijndienst Twente-Amsterdam Schiphol onderhouden met een gehuurde Embraer EMB-110P. Aanvankelijk
waren de passagiersaantallen redelijk maar liepen snel terug, zodat de zes retourvluchten per dag teruggeschroefd werden naar twee. Eind 1992 werd de dienst voorgezet
door F'airlines die tevens de route Eelde-Amsterdam Schiphol toevoegde. De bezettingsgraden op de vluchten, vooral vanaf Eelde waren goed. Er waren plannen voor een
dienst naar Londen. Min of meer onder druk van de KLM, werden de diensten in october 1998 overgedaan aan KLM Exel die kort daarna met de lijnen stopte. De PH-FVC
was een van de drie geleasde Bandeirantes van F'airlines. De PH-FWT was eigendom van Freeways Air BV, Schiphol. Dit bedrijf verzorgde tot 1995 last-minute
pakketvluchten uit. Toen een paar opdrachtgevers hun activiteiten stopten of verkochten moest ook Freeway Air zijn activiteiten beëindigen en werd de de PH-FWT verkocht.
Type
: Airbus A300B4
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: SGA
Operator
: Farnair Europe
Download
: Kompleet vliegtuig
Farnair Europe was de Nederlandse dochteronderneming van de Farnair Europe Aviation Group. Deze groep
werd opgericht door Farner Air Transport Ag (FAT), gevestigd in Bazel en in 1984 begon. In 1993 verwierf het
de meerderheidsaandeel van een Hongaarse luchtvaartmaatschappij die werd omgedoopt tot Farnair Air
Transport Hungary. In 1998 startte het Farnair Europe in Nederland en een jaar later Farnair Germany. In
2003 wordt Farnair Germany gestopt en zijn Farnair Europe Netherlands en Farnair Technical Services AG
verkocht. In 2004 bestond de Farnair Groep uit Farnair Zwitserland en Farnair Hongarije. In december 2014
werd de groep overgenomen door ASL Aviation.
Farnair Europe Netherlands begon als Tulip Air Charter maar werd na een management buy-out in 1998
omgedoopt tot Farnair Europe. In 1998 ging het bedrijf failliet. De PH-ABF (ex SX-BEF Olympic Airways) was
één van de vier Airbus A300's die Farnair Europe van 1998 tot 2006 in haar vloot had. Ze werden
voornamelijk gebruikt voor DHL en UPC pakketdiensten.
Type
: Airbus A300B4
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: SGA
Operator
: Jet Link Holland
Download
: Kompleet vliegtuig
Jet Link Holland werd in 1991 als vrachtluchtvaartmaatschappij opgericht op Amsterdam, Schiphol Airport.
Door de Golfoorlog kon pas in juni 1998 met de activiteiten worden gestart met een enkele Airbus A300 met
vluchten naar China, Japan en de VS. In augustus 1998 was Jet Link Holland van plan om vluchten uit te
voeren tussen Amsterdam, Caïro en Tripoli, maar dat was alleen mogelijk met een in Egypte geregistreerd
toestel. Daarvoor werd de Egyptische dochteronderneming Tristar Air,die met één A300 de verbinding Cairo
met Amsterdam en Tripoli voor zijn rekening nam . In maart 2000 oordeelde de Nederlandse burgerlucht-
vaartautoriteiten dat de A300 van Jet Link niet aan de eisen meer voldeed en de AOC air operator's certificate
werd opgeschort. Jet Link kon de problemen niet oplossen en werd in juni failliet verklaard. De Egyptische
dochteronderneming Tristar Air bleef de vluchten tussen Caïro, Tripoli en Amsterdam uitvoeren totdat ook zij
haar activiteiten in 2015 moest stopzetten.