overig civiel
Type : Stearman Hammond Y-1S Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : rarewings.com Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
In 1937 had de KLM belangstelling voor de nog te bouwen Douglas DC4E.Dit toestel zou ingezet kunnen worden op de Nederlands-Indiëlijn. De DC4E werd ontwikkeld op basis van de eisen van de Amerikaanse maatschappijen United, TWA, Eastern en Pan American. KLM-vlieger Parmentier heeft met het prototype gevlogen en was zo onder de indruk dat KLM er 6 wilde aanschaffen en later nog eens 6 stuks. De DC-4 had een neuswiel, terwijl de KLM alleen toestellen had met een staartwiel. Om de vliegers te laten wennen aan de neuswielconfiguratie werd de Stearman Hammond Y-1S in september 1937 aangeschaft voor trainingsdoeleinden. De Stearman Hammond Model Y werd ontworpen door Dean B. Hammond voor het Bureau of Air Commerce safe airplane competition in 1934. Uitgangspunt was een eenvoudig en betrouwbaar vliegtuig te ontwikkelen voor $ 700,- Model Y was een van de winnaars en Hammond kreeg opdracht voor 25 exemplaren. Het prototype voldeed niet aan de eisen en Lloyd Stearman werd gevraagd het toestel te herontwerpen om de prestaties te verbeteren hetgeen resulteerde in Model Y-1S.Er zijn slechts een twintigtal exemplaren gebouwd. Het prototype van de DC-4E werd door United getest op zijn luchtlijnen en bleek verre van economisch te zijn. De Amerikaanse maatschappijen zagen af van orders en het project werd afgeblazen.De Stearman Hammond Y-1S was daarom bij de KLM overbodig. Het toestel werd in november 1938 naar de RAE(Royal Aircraft Esthablishment) op Farnborough overgedaan die het grondig testte of het geschikt was voor de RAF.Men was niet onder de indruk van de vliegeigenschappen. Het was bijna onmogelijk om een exakte compaskoers te vliegen.Daarna ging het toestel naar de Royal Air force maar die heeft er niet of nauwelijks mee gevlogen. Het toestel bleef bij de RAE totdat het toestel in 1942 werd gesloopt.John Blackburn stuurde me een zwart/wit foto uit 1940 waarop ik de repaint heb gebaseerd. Douglas ontwikkelde tijdens de oorlog een compleet nieuwe DC-4(C-54) die pas na de tweede wereldoorlog door de luchtvaartmaatschappijen kon worden ingezet.
Type : Scottish Aviation Twin Pioneer Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Kroonduif Download : Kompleet vliegtuig
De Kroonduif of Nederlands Nieuw-Guinea Luchtvaart Maatschappij (NNGLM) was onderdeel van de KLM. Het bedrijf is opgericht in 1957 en onderhield tot eind 1962 vooral diensten binnen Nederlands Nieuw-Guinea. Naast 4 C-47's heeft het 4 De Havilland DHC-2 Beavers en 4 Scottish Twin Pioneers in dienst gehad. De Twin Pioneer had goede STOL-eigenschappen en was zeer geschikt om vanaf ruwe terreinen te opereren. Na overdracht van Nederlands Nieuw-Guinea aan Indonesië werd de vloot op één C-47 na aan Garuda Indonesia overgedragen.
Type : Canadair CL-44D Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Limburg Aircargo Download : Kompleet vliegtuig
Limburg Aircargo was een dochter van Limburg Airlines is. De moedermaatschappij was slechts van 15 juni 1973 tot 26 april 1974 actief vanaf Maastricht Airport met twee Fokker F.27 Mk 200 Friendships. Men slaagde er niet in de passagiersdiensten rendabel te krijgen en het ging failliet. Er was nog een lucratief contract voor een vrachtdienst op het Verre Oosten. Daarvoor werd Limburg Aircargo gesticht en er werd bij Trans Meridian Aircargo de Canadair CL-44D G-AZIN gehuurd van december 1975 t/m augustus 1976. Het contract werd niet verlengd en Limburg Aircargo werd geliquideerd en de G-AZIN ging terud naar de UK.
Type : Ilyushin IL-62 Programma : FS2004 en FSX Model : Stepan Gritsevsky en Michael Ackermann Operator : Aeroflot/KLM Download : Kompleet vliegtuig
Gedurende de Koude Oorlog mochten westerse maatschappijen niet over Rusland vliegen. Om dit probleem voor zijn Transsiberië route Amsterdam-Tokyo op te lossen, huurde de KLM in 1971 twee IL-62's plus bemanning van Aeroflot in. Het cabinepersoneel was gemixed KLM/Aeroflot.
volgende volgende
Type : Bombardier CRJ 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Premier Aircraft Design Operator : Maastricht Airlines Download : Kompleet vliegtuig
Maastricht Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nooit vloog. Aanvankelijk zag het er goed uit. Voldoende startkapitaal, gehuurde vliegtuigen reeds geregistreerd in het Nederlandse luchtvaartregister en reeds een paar duizend tickets verkocht. Op 25 maart 2013 zouden de diensten vanaf Maastricht Aachen Airport naar Berlijn, München en Amsterdam van start gaan. Door corrosieproblemen moest de aflevering van de Fokker 50's een paar keer worden uitgesteld en zelfs afgesteld. Op korte termijn waren geen alternatieve toestellen voor handen en het startkapitaal op. In juni 2013 werd het faillissement uitgesproken. Er is getracht een doorstart te maken met twee Bombardiers CRJ 200 maar dat is helaas niet gelukt.
Type : GAF N-24 Nomad Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : AI model Mike Cronin Operator : Holland Aero Lines Download : Kompleet vliegtuig
Holland Aerolines vloog vanaf maart 1986 tot december 1987 lijndiensten vanaf Rotterdam Airport. De jaren daarvoor was men reeds actief met charters en pakketvervoer met Piper PA-31 Navajo's en een enkele GAF N-24 Nomad. Op de lijndiensten werden GAF N-24 Nomads én een drietal ATR-42's ingezet. Op Southend en Norwich werd met de Nomads gevlogen en op Orly en Charles de Gaulle,Parijs en Hamburg en Frankfurt met de ATR-42's. De Nomad's waren een wonderlijke keuze. Holland Aero Lines was de enige maatschappij die dit type in Europa vloog. Ze waren voor een lage prijs in de USA gekocht. Het onderhoud was daardoor moeilijk en relatief duur. Een van de Nomad's is gebruikt voor reserveonderdelen. Eind 1987 kwam Holland Aerolines in ernstige financiële problemen en werd het kort daarna failliet verklaard. De PH-HAG heeft vanaf 1984 tot 1987 van de vloot uitgemaakt en de PH-HAL in 1986.
Type : Gippsland GA8 Airvan Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Mike Stone Operator : Kammair en Stichting Hoogvliegers Download : Kompleet vliegtuig
De Gippsland GA8 Airvan is gebouwd in Australië.Een multi purpose toestel voor 4 tot maximaal 14 passagiers. Naast de GA8 is er ook de iets grotere GA10 turbopropversie ontwikkeld. Tot vandaag zijn er ruim 200 gebouwd. Kammair ging in oktober 2006 van start met een enkele Gippsland GA8. Een wonderlijke keuze om als enige operator in Nederland met dit type te vliegen. Men richtte zich op rondvluchten en zakenvluchten.Een van zijn klanten was de Stichting Hoogvliegers, die rondvluchten organiseerd voor zieke en gehandicapte kinderen. Echt succesvol is Kammair niet geworden. In 2011 staakte het zijn activiteiten en werd de PH-KMR aan de stichting Hoogvliegers verkocht. Het werd in vrolijke kleuren geschilderd vliegt vandaag vanaf Lelystad.
Type : Pilatus Porter PC-6 Programma : FS2004 en FSX Model : Don Moser Operator : KLM Aerocarto Download : Kompleet vliegtuig
De Pilatus Porter is een uniek vliegtuig. Het werd geïntroduceerd in 1959. Het wordt gebruikt voor legerdoeleinden, politiewerk, reddingen, sproeivliegtuig en voor bush flying. Vanaf 1924 hield de KLM zich al bezig met luchtfotografie en luchtcartering. Men gebruikte daar de Fokker C2 voor en later de Fokker F.VIIa en F.VIII. In 1954 werden deze activiteiten ondergebracht bij de dochteronderneming KLM Aerocarto.Er werd voornamelijk gevlogen met Cessna's en Pipers. Vaak werden ook vliegtuigen van derden ingehuurd. In 1995 werd het bedrijf verkocht aan de Nederlandse Heidemij. De PH-OTE vloog van 1969 tot 1976 bij KLM Aerocarto en werd daarna verkocht naar de USA.
Type : Vickers Viscount 802 Programma : FS2004 en FSX Model : Jens B. Kristensen Operator : Dutch Air Ferries Download : Kompleet vliegtuig
In september 1987 startte Dutch Air Ferries met de lijndiensten Twente Airport/Eelde Airport naar Londen Gatwick. Dutch Air Ferries werd opgericht door H. Glastra. Hij bracht zelf 1 miljoen gulden van het startkapitaal van 2 miljoen in. Dutch Air Ferries had bij de start alleen een paar medewerkers op contractbasis in dienst en geen eigen vliegtuigen. Er werd een Viscount van British Air Ferries ingehuurd. Na een paar weken moesten de diensten al weer worden gestopt wegens onvoldoende belangstelling en onvoldoende kapitaal. Deze repaint laat de Viscount zien in het meest waarschijnlijke kleurenschema indien het bedrijf van de grond was gekomen. De basiskleuren van British Air Ferries en de naam Dutch Air Ferries. Daarnaast een interpretatie op basis van de DAF time table.
Type : Vickers Viscount 803 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Jens B. Kristensen Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De Brabazon Committee werd in 1942 opgericht met het doel de behoeften na-oorlogse Britse civiele markt in kaart te brengen. Een van de specificaties was een ontwerp voor een vliegtuig met een drukcabine dat 24 passagiers kon vervoeren over een afstand van 1.750 mijl met een snelheid van 200 mijl per uur. De Vickers Viscount was het voorstel van Vickers-Armstrong. Revolutionair was de motorkeuze voor de net ontwikkelde Rolls Royce Dart turboprop. De Committee was niet geheel overtuigd en gaf eigenlijk de voorkeur aan zuigermotoren. Besloten werd naast een prototype voor de Viscount ook een prototype voor de Airspeed Ambassador te bestellen. De Viscount vloog in 1948 voor de eerste keer.De proefvluchten resulteerden in de productieseries 700 en de met 1,20 mtr verlengde romp series 800. Van de Viscount werden uiteindelijk 445 exemplaren gebouwd van de Ambassador slechts 23. De KLM bestelde er in 1956 negen van de serie 800 en die werden vanaf halverwege 1957 afgeleverd. De PH-VIA heeft tot 1966 deel uitgemaakt van de vloot en werd daarna, samen met de andere acht, verkocht aan Aer Lingus.
1957
1960
1966