overig civiel
Type
: Stearman Hammond Y-1S
Programma
: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model
: rarewings.com
Operator
: KLM
Download
: Kompleet vliegtuig
In 1937 had de KLM belangstelling voor de nog te bouwen Douglas DC4E.Dit toestel zou ingezet kunnen worden op de Nederlands-Indiëlijn. De DC4E werd ontwikkeld op basis
van de eisen van de Amerikaanse maatschappijen United, TWA, Eastern en Pan American. KLM-vlieger Parmentier heeft met het prototype gevlogen en was zo onder de indruk
dat KLM er 6 wilde aanschaffen en later nog eens 6 stuks. De DC-4 had een neuswiel, terwijl de KLM alleen toestellen had met een staartwiel. Om de vliegers te laten wennen aan
de neuswielconfiguratie werd de Stearman Hammond Y-1S in september 1937 aangeschaft voor trainingsdoeleinden. De Stearman Hammond Model Y werd ontworpen door Dean
B. Hammond voor het Bureau of Air Commerce safe airplane competition in 1934. Uitgangspunt was een eenvoudig en betrouwbaar vliegtuig te ontwikkelen voor $ 700,- Model Y
was een van de winnaars en Hammond kreeg opdracht voor 25 exemplaren. Het prototype voldeed niet aan de eisen en Lloyd Stearman werd gevraagd het toestel te
herontwerpen om de prestaties te verbeteren hetgeen resulteerde in Model Y-1S.Er zijn slechts een twintigtal exemplaren gebouwd.
Het prototype van de DC-4E werd door United getest op zijn luchtlijnen en bleek verre van economisch te zijn. De Amerikaanse maatschappijen zagen af van orders en het project
werd afgeblazen.De Stearman Hammond Y-1S was daarom bij de KLM overbodig. Het toestel werd in november 1938 naar de RAE(Royal Aircraft Esthablishment) op Farnborough
overgedaan die het grondig testte of het geschikt was voor de RAF.Men was niet onder de indruk van de vliegeigenschappen. Het was bijna onmogelijk om
een exakte compaskoers te vliegen.Daarna ging het toestel naar de Royal Air force maar die heeft er niet of nauwelijks mee gevlogen. Het toestel bleef bij de RAE totdat het toestel
in 1942 werd gesloopt.John Blackburn stuurde me een zwart/wit foto uit 1940 waarop ik de repaint heb gebaseerd.
Douglas ontwikkelde tijdens de oorlog een compleet nieuwe DC-4(C-54) die pas na de tweede wereldoorlog door de luchtvaartmaatschappijen kon worden ingezet.
Type
: Scottish Aviation Twin Pioneer
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Mike Stone
Operator
: Kroonduif
Download
: Kompleet vliegtuig
De Kroonduif of Nederlands Nieuw-Guinea Luchtvaart Maatschappij (NNGLM) was onderdeel van de KLM.
Het bedrijf is opgericht in 1957 en onderhield tot eind 1962 vooral diensten binnen Nederlands Nieuw-Guinea.
Naast 4 C-47's heeft het 4 De Havilland DHC-2 Beavers en 4 Scottish Twin Pioneers in dienst gehad. De Twin
Pioneer had goede STOL-eigenschappen en was zeer geschikt om vanaf ruwe terreinen te opereren. Na
overdracht van Nederlands Nieuw-Guinea aan Indonesië werd de vloot op één C-47 na aan Garuda Indonesia
overgedragen.
Type
: Canadair CL-44D
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Mike Stone
Operator
: Limburg Aircargo
Download
: Kompleet vliegtuig
Limburg Aircargo was een dochter van Limburg Airlines is. De moedermaatschappij was slechts van 15 juni
1973 tot 26 april 1974 actief vanaf Maastricht Airport met twee Fokker F.27 Mk 200 Friendships. Men slaagde er
niet in de passagiersdiensten rendabel te krijgen en het ging failliet. Er was nog een lucratief contract voor een
vrachtdienst op het Verre Oosten. Daarvoor werd Limburg Aircargo gesticht en er werd bij Trans Meridian
Aircargo de Canadair CL-44D G-AZIN gehuurd van december 1975 t/m augustus 1976.
Het contract werd niet verlengd en Limburg Aircargo werd geliquideerd en de G-AZIN ging terud naar de UK.
Type
: Ilyushin IL-62
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Stepan Gritsevsky en Michael Ackermann
Operator
: Aeroflot/KLM
Download
: Kompleet vliegtuig
Gedurende de Koude Oorlog mochten westerse maatschappijen niet over Rusland vliegen. Om dit probleem
voor zijn Transsiberië route Amsterdam-Tokyo op te lossen, huurde de KLM in 1971 twee IL-62's plus
bemanning van Aeroflot in. Het cabinepersoneel was gemixed KLM/Aeroflot.
Type
: Bombardier CRJ 200
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Premier Aircraft Design
Operator
: Maastricht Airlines
Download
: Kompleet vliegtuig
Maastricht Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nooit vloog. Aanvankelijk zag het er goed uit. Voldoende
startkapitaal, gehuurde vliegtuigen reeds geregistreerd in het Nederlandse luchtvaartregister en reeds een paar
duizend tickets verkocht. Op 25 maart 2013 zouden de diensten vanaf Maastricht Aachen Airport naar Berlijn,
München en Amsterdam van start gaan. Door corrosieproblemen moest de aflevering van de Fokker 50's een
paar keer worden uitgesteld en zelfs afgesteld. Op korte termijn waren geen alternatieve toestellen voor handen
en het startkapitaal op. In juni 2013 werd het faillissement uitgesproken. Er is getracht een doorstart te maken
met twee Bombardiers CRJ 200 maar dat is helaas niet gelukt.
Type
: GAF N-24 Nomad
Programma
: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints
Model
: AI model Mike Cronin
Operator
: Holland Aero Lines
Download
: Kompleet vliegtuig
Holland Aerolines vloog vanaf maart 1986 tot december 1987 lijndiensten vanaf Rotterdam Airport. De jaren daarvoor was men reeds actief met charters en pakketvervoer met
Piper PA-31 Navajo's en een enkele GAF N-24 Nomad. Op de lijndiensten werden GAF N-24 Nomads én een drietal ATR-42's ingezet. Op Southend en Norwich werd met de
Nomads gevlogen en op Orly en Charles de Gaulle,Parijs en Hamburg en Frankfurt met de ATR-42's. De Nomad's waren een wonderlijke keuze. Holland Aero Lines was de enige
maatschappij die dit type in Europa vloog. Ze waren voor een lage prijs in de USA gekocht. Het onderhoud was daardoor moeilijk en relatief duur. Een van de Nomad's is gebruikt
voor reserveonderdelen. Eind 1987 kwam Holland Aerolines in ernstige financiële problemen en werd het kort daarna failliet verklaard. De PH-HAG heeft vanaf 1984 tot 1987 van
de vloot uitgemaakt en de PH-HAL in 1986.
Type
: Pilatus Porter PC-6
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Don Moser
Operator
: KLM Aerocarto
Download
: Kompleet vliegtuig
De Pilatus Porter is een uniek vliegtuig. Het werd geïntroduceerd in 1959. Het wordt gebruikt voor
legerdoeleinden, politiewerk, reddingen, sproeivliegtuig en voor bush flying.
Vanaf 1924 hield de KLM zich al bezig met luchtfotografie en luchtcartering. Men gebruikte daar de Fokker C2
voor en later de Fokker F.VIIa en F.VIII. In 1954 werden deze activiteiten ondergebracht
bij de dochteronderneming KLM Aerocarto.Er werd voornamelijk gevlogen met Cessna's en Pipers. Vaak
werden ook vliegtuigen van derden ingehuurd. In 1995 werd het bedrijf verkocht aan de Nederlandse
Heidemij. De PH-OTE vloog van 1969 tot 1976 bij KLM Aerocarto en werd daarna verkocht naar de USA.
Type
: Vickers Viscount 802
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Jens B. Kristensen
Operator
: Dutch Air Ferries
Download
: Kompleet vliegtuig
In september 1987 startte Dutch Air Ferries met de lijndiensten Twente Airport/Eelde Airport naar Londen Gatwick. Dutch Air Ferries werd opgericht door H. Glastra. Hij bracht
zelf 1 miljoen gulden van het startkapitaal van 2 miljoen in. Dutch Air Ferries had bij de start alleen een paar medewerkers op contractbasis in dienst en geen eigen vliegtuigen.
Er werd een Viscount van British Air Ferries ingehuurd.
Na een paar weken moesten de diensten al weer worden gestopt wegens onvoldoende belangstelling en onvoldoende kapitaal. Deze repaint laat de Viscount zien in het meest
waarschijnlijke kleurenschema indien het bedrijf van de grond was gekomen. De basiskleuren van British Air Ferries en de naam Dutch Air Ferries. Daarnaast een interpretatie
op basis van de DAF time table.
Type
: Vickers Viscount 803
Programma
: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints
Model
: Jens B. Kristensen
Operator
: KLM
Download
: Kompleet vliegtuig
De Brabazon Committee werd in 1942 opgericht met het doel de behoeften na-oorlogse Britse civiele markt in kaart te brengen. Een van de specificaties was een ontwerp voor
een vliegtuig met een drukcabine dat 24 passagiers kon vervoeren over een afstand van 1.750 mijl met een snelheid van 200 mijl per uur. De Vickers Viscount was het voorstel
van Vickers-Armstrong. Revolutionair was de motorkeuze voor de net ontwikkelde Rolls Royce Dart turboprop. De Committee was niet geheel overtuigd en gaf eigenlijk de
voorkeur aan zuigermotoren. Besloten werd naast een prototype voor de Viscount ook een prototype voor de Airspeed Ambassador te bestellen. De Viscount vloog in 1948 voor de
eerste keer.De proefvluchten resulteerden in de productieseries 700 en de met 1,20 mtr verlengde romp series 800. Van de Viscount werden uiteindelijk 445 exemplaren gebouwd
van de Ambassador slechts 23. De KLM bestelde er in 1956 negen van de serie 800 en die werden vanaf halverwege 1957 afgeleverd. De PH-VIA heeft tot 1966 deel uitgemaakt
van de vloot en werd daarna, samen met de andere acht, verkocht aan Aer Lingus.
1957
1960
1966
Type
: Junkers Ju-52/3m
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Pierino Primavesi
Operator
: Rijksluchtvaartschool
Download
: Kompleet vliegtuig
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de
burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en
daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger
Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir.
In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven
Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining.
In juni 1946 kreeg de Rijksluchtvaartschool van de Royal Air Force 3 Junkers Ju-52/3m's afkomstig uit de
oorlogsbuit van de geallieerden na de Tweede Wereldoorlog. De Junkers werden tot oktober 1949 vooral
gebruikt als vliegende klaslokalen.De PH-UBA is de voormalige VM985 van de Luftwaffe en werd gebouwd door
de Weser Flugzeugbau. De Ju 52/3m is met zijn 4.845 exemplaren een van de meest geproduceerde
transportvliegtuigen uit de geschiedenis. Het werd vanaf 1931 tot 1945 in Duitsland geproduceerd en na de
Tweede Wereldoorlog tot 1947 bij Amiot in Frankrijk en zelfs tot 1952 bij CASA in Spanje.
Type
: Saab 340
Programma
: FS2004 en FSX
Model
: Mike Stone
Operator
: Netherlines
Download
: Kompleet vliegtuig
Netherlines werd opgericht in april 1984 en vloog in de zes jaren dat het bestond op de steden: Amsterdam,
Eindhoven, Enschede, Rotterdam, Groningen, Keulen, Munster, Lille, Luxemburg, Birmingham Engeland,
East Midlands en Luton. KLM kocht Netherlines in april 1988. In april 1991 werden NLM Cityhopper en
Netherlines samengevoegd onder de naam KLM Cityhopper.
De PH-KJH was een van de drie Saab 340's van Netherlines naast de drie Jetstreams 31's en heeft vanaf
februari 1989 tot mei 1990 deel uitgemaakt van de vloot