North American
volgende volgende
Type : North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Mike Cronin Operator : Koninklijke Luchtmacht Download : Kompleet vliegtuig
Voor de opleiding van zowel militaire- als burgervliegers is de North American Harvard van eminent belang geweest. In 1935 bracht North American de NA-16 uit. Uit dit prototype werd de uiteindelijke trainer AT-6 Texan ontwikkeld. Reeds in 1938 werd het toestel door de USAAF, de RAF en Frankrijk besteld. De RAF noemde het toestel Harvard. In de loop der jaren zijn er een aantal modificaties toegevoegd en ontstonden de varianten Harvard II, IIA en IIB. In totaal zijn er ruim 15.000 Harvards en AT-6's gebouwd waarvan 1500 bij Noorduyn in Canada. Direct na WII nam de LSK(de latere KLu) 150 Harvards IIB's van de RAF over, waarvan 6 stuks gebruikt werden voor reserve onderdelen. In 1947 werden er nogeens 20 overgenomen van Zuid-Afrika eveneens voor reserveonderdelen. In 1949 werden er nogeens 50 overgenomen van de RCAF die na revisie bij Fokker in dienst werden genomen.Alle Nederlandse Harvards werden door Noorduyn, Canada gebouwd. De B-56( ex RAF FT176) heeft tot 1965 bij de KLu gevlogen en daarna met overgedragen naar de Marine Luchtvaartdienst waar het de registratie 043 kreeg. In 1971 werd het toestel verkocht en geregistreerd als PH- KMA. In 1978 werd de registratie doorgehaald.
Type : North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Mike Cronin Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De 043( ex RAF FT176) heeft eerst tot 1965 bij de KLu gevlogen als B-56 en daarna met overgedragen naar de Marine Luchtvaartdienst waar het de registratie 043 kreeg. In 1971 werd het toestel verkocht en geregistreerd als PH-KMA. In 1978 werd de registratie doorgehaald.
Type : North American B-25J Mitchell Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : RAF, MLD Download : Kompleet vliegtuig, pakket met 4 repaints
Met 9.816 gebouwde exemplaren is de Mitchell de meest gebouwde bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog. Er zijn vele varianten gebouwd die afhankelijk van het type werden ingezet als bommenwerper en/of als zwaar bewapend aanvalsvliegtuig voor gronddoelen. In 1942 voerden Mitchells vanaf vliegdekschepen een verrassingsaanval uit op Tokio. Na de inval van de Duitsers lukte het in mei 1940 enige tientallen marinemensen naar Engeland uit te wijken met Fokker T.VIIIw torpedobommenwerpers. Deze groep werd ingedeeld bij de RAF en werd squadron 320 dat naast de Fokkers uitgerust werd met AVRO Ansons en later Lockheed Hudsons. In 1942 werd besloten deze toestellen te vervangen door Mitchells B-25C/D en J's, die vanaf eind maart 1943 operationeel werden. In dit repaintpakket zit de reguliere RAF-beschildering en die gebruikt werd bij de de invasie in juni 1944. Na de oorlog ontving de MLD in totaal 25 voormalige Mitchells van de RAF om de MLD weer op te bouwen. Ze werden gestationeerd op vliegbasis Valkenburg. Een zestal en later nogeens vijf werden gesloopt voor reserveonderdelen. De meeste Mitchells hebben tot eind 1949 bij de MLD gevlogen. De laatste twee verdwenen begin 1952 uit de vloot. Ze werden opgevolgd door de Lockheed Harpoon die geschikter was voor de specifieke MLD-taken.
RAF 320 Dutch squadron 1943
RAF 320 Dutch squadron invasion 1944
MLD 1947
MLD 1950