Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium en TU Delft
De faculteit Aerospace Engineering aan de Technische Universiteit Delft is het Nederlandse kennisinstituut dat onderwijs levert binnen de Aerospace technologie. Een derde van de ca 2500 studenten komt uit het buitenland. Begin 2014 waren er tien leerstoelen gegroepeerd onder vier overkoepelende departementen:Aerodynamica, windenergie, techniek van vlucht aandrijving - Aerodynamics, Wind Energy, Flight Performance and Propulsion (AWEP), Control and Operations (C&O),Luchtvaartconstructies en Aerospace Structures and Materials (ASM). Men beschikt o.a. over subsonische, supersonische en hypersonische windtunnels en een vliegsimulator. Er wordt nauw samengewerkt met het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) en de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek. De TU Delft heeft in zijn historie steeds laboratoriumvliegtuigen gehad, zoals bijv. de Fokker S-12 en de De Havilland DH-2 Beaver. De Beaver is vanaf 1958 tot december 1993 ingezet voor o.a. projecten zoals de Experimental Digital Autopilot.
Type : De Havilland DHC-2 Beaver Programma : FS2004 en FSX Model : Steven Grant Operator : TU Delft Download : Kompleet viegtuig
volgende volgende
Type : Fairchild Swearingen Metro 23 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : NLR Download : Kompleet vliegtuig
Op zaterdag 5 april 1919 ging de Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart (RSL) in Amsterdam van start. De dienst ging technisch-wetenschappelijk onderzoek voeren, die niet door de vliegtuigbouwer of –gebruiker zelf konden worden opgelost omdat zij daarvoor niet de juiste apparatuur en gespecialiseerde kennis en ervaring in huis hadden. Hiervoor werd een windtunnel gebouwd die tot 1940 in gebruik was. De RLS werd ook verantwoordelijk voor de afgifte van bewijzen van luchtwaardigheid. Na de Tweede Wereldoorlog besloot de Regering de wederopbouw van de Nederlandse vliegtuigindustrie te steunen en werd de RLS omgevormd tot het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling (NIV). Men legde zich toe op fundamenteel onderzoek en ondersteuning bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen van vooral Fokker. Voor de ontwikkeling van de Fokker F.27 Friendship, F.28 Fellowship en de Fokker 50, 100 en 70 speelde het NIV een eminente rol. Tegenwoordig is het NLR (Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart) een onafhankelijke kennisorganisatie dat toegepast onderzoek uitvoert voor een breed spectrum aan klantgroepen: Ruimtevaart, industrie en operators, defensie en civiele luchtvaart. Zowel nationaal als internationaal. Daarbij wordt strategische samen gewerkt met het bedrijfsleven, universiteiten, andere kennisinstellingen. Het laboratorium heeft altijd de beschikking gehad over een laboratoriumvliegtuig. De Fairchild Swearingen Metro 23 was actief van 1979 tot 1993.
Type : Cessna Citation 550 Citation II Programma : FS2004 en FSX Model : Dee Waldron AI model Operator : NLR en TU Delft Download : Kompleet vliegtuig
Deze Cessna Citation II is vanaf december 1993 in gebruik bij het NLR en sinds 2014 bij de TU Delft. Het toestel is gezamenlijk eigendom en is vernoemd naar Prof H.J. van der Maas, emiritus hoogleraar van de TU Delft . Aan de ene zijde voert het de naam van het NLR en andere zijde van de TU Delft.