Type: Dornier Wal F

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: Wolfram Beckert

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig


Vanwege het Verdrag van Versailles mocht Duitsland na WW1 geen gevechtsvliegtuigen bouwen.Dornier ontwierp zijn vliegtuigen wel in Duitsland maar voor de productie werd uitgeweken naar o.a Italië. De Dornier Wal, één van de meest bekende Duitse vliegboten uit die tijd, maakte de eerste vlucht op 6 november 1922.Het toestel, een ontwerp van Claude Dornier, was een doorontwikkeling van de Dornier Gs.1 uit 1921. Bijzonder aan het toestel was dat het geheel uit Duraluminum was opgetrokken, verder was het voorzien van de door Claude Dornier ontwikkelde “stummels”, een soort stabilisatie aan weerszijden van de romp, en bovendien een eendekker-configuratie had.Eén van de eerste opdrachten kwam van Spanje voor zes toestellen. Dat land kreeg tevens een licentie verkreeg voor de bouw bij CASA in Madrid. Kort daarna kreeg het Japanse Kawasaki eveneens een licentie voor de bouw van de Dornier Wal, later nog gevolgd door Aviolanda te Papendrecht en door de Amerikaanse Dornier vestiging in de VS.

Tot 1931 werd het toestel in militaire en civiele varianten gebouwd door CMASA in Pisa, Italië.Er werden in totaal 300 Wals gebouwd.


In 1926 bestelde de Nederlandse marine bestelde een aantal Dornier Wal vliegboten voor patrouillevluchten in Nederlands-Indië. De eerste 6 werden door CMASA gebouwd, de volgende vier met onderdelen van CMASA geassembleerd door Aviolanda.De resterende 36 werden in licentie door Aviolanda gebouwd. 40 stuks waren van het type Wal G met of twee Lorraine-Dietrich motoren van 450 pk elk en de laatste 6 van het Type F met twee Lorraine-Courlis van elk 600 pk en iets groteren vleugels waardoor het startgewicht van 5.700 kg naar7.000 kg ging.Vanaf 1939 werden de Wals uitgefaseerd en vervangen door de voor Nederland speciaal ontworpen Dornier D0-24K. De D-16 kwam in dienst van de MLD op 20-08-1928 en werd in maart 1940 afgeschreven op het Marine Vliegkamp Morokrembangan in Nederlands Indië.

.

Type: Dornier Do-24K1

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints

Model: Wim Vergeer

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig


In 1926 bestelde de Nederlandse marine bestelde een aantal Dornier Wal vliegboten voor patrouillevluchten in Nederlands-Indië patrouilleren.

De Wal voldeed goed, maar was al snel verouderd. In 1934 startte de marine een onderzoek naar een opvolger voor de Wal. Rond die tijd werd bij Dornier-Metallbauten G.m.b.H. in Friedrichshafen het eerste prototype van de Do-18, een gemoderniseerde versie van de Wal gemaakt. De Do-18 voldeed echter niet aan de vereiste normen van de Nederlandse marine. Een officier van de Marine, C. Sanders stelde toen de eisen op waaraan de opvolger van de Wal moest voldoen. Het nieuwe vliegtuig moest groter worden, uitgerust met drie motoren, geen pusher propellers, een maximum snelheid van 315 km / h, een geheel metalen constructie en comfortabele genoeg op de lange afstanden. Deze specificaties werd bij een aantal fabrikanten neergelegd. Fokker kwam met het B-V, die werd afgewezen, net als het ontwerp van de Amerikaanse Sikorsky. Dornier was de enige van de drie die aan de eisen van de Nederlandse Marine kon voldoen. Voordat het jaar voorbij had men een gedetailleerd model klaar. Op 6 augustus 1936 werd het eerste contract getekend voor de levering van 6 vliegboten met het typenummer Do-24 aan de Nederlandse marine. De Duitse opbouw na WO1 was nog in volle gang en de RLM (Reichsluftfahrministerium) was niet bereid om productiecapaciteit beschikbaar te stellen zijn voor de Nederlandse Do-24's. De eerste opdracht werd daarom geplaatst via de Zwitserse Aero-Metall A.G. in Zürich, de Zwitserse Dornier fabriek aan Dornier Flugzeuge in Altenrhein,aan de Zwitserse kant van de Bodensee.


De Nederlandse Marine had besloten de standaard Junkers Jumo 205C dieselmotoren van 600 pk te vervangen door drie Wright Cyclone GR-1820-F52 radiale motoren.Deze keuze werd gemaakt omdat de in dienst zijnde Fokker T.IV en de bestelde Glenn Martin 139 bommenwerper voor Nederlands-Indië ook met deze motor waren uitgerust. De motor was 15% lichter en gaf 50% meer vermogen dan de Junkers diesels. De eerste vlucht van elke Do-24 vond plaats op 3 juli 1937. Een dag later werd het vliegtuig overgedragen aan de MLD en in september overgevlogen naar de Weser Flugzeugwerke bij Einswarden om te worden getest op de Noordzee. De zeewaardigheid was verbazingwekkend goed en de proeven verliepen naar vollen tevredenheid en werden eind oktober afgesloten.De eerste Do-24K-1 kreeg de registratie X-1 werd naar Morokrembangan in Nederlands-Indië en was begin 1938 klaar voor om zijn eerste missie. De Nederlandse regering besloot uiteindelijk tot een totaal van 96 Do-24K vliegtuigen bestellen, maar door het uitbreken van WW2 er werden er slechts 37 afgeleverd, deels in licentie vervaardigd bij Aviolanda. Slechts 5 Dorniers overleefde de Japanse invasie en weken uit Australië. Ze kwam in dienst in de RAAF, maar eind 1944 uit dienst genomen wegens gebrek aan reserveonderdelen. De X-5 kwam in dienst van de MLD op 18-03-1938 en overgedragen aan de RAAF op 29-04-1942 en nu geregistreerd als A49-1. .

1928

1939

1942 RAAF

1942

1939

1938

Type: North American B-25J Mitchell

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: RAF, MLD

Download: Kompleet vliegtuig, pakket met 4 repaints


Met 9.816 gebouwde exemplaren is de Mitchell de meest gebouwde bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog. Er zijn vele varianten gebouwd die afhankelijk van het type werden ingezet als bommenwerper en/of als zwaar bewapend aanvalsvliegtuig voor gronddoelen. In 1942 voerden Mitchells vanaf vliegdekschepen een verrassingsaanval uit op Tokio. Na de inval van de Duitsers lukte het in mei 1940 enige tientallen marinemensen naar Engeland uit te wijken met Fokker T.VIIIw torpedobommenwerpers. Deze groep werd ingedeeld bij de RAF en werd squadron 320 dat naast de Fokkers uitgerust werd met AVRO Ansons en later Lockheed Hudsons. In 1942 werd besloten deze toestellen te vervangen door Mitchells B-25C/D en J's, die vanaf eind maart 1943 operationeel werden. In dit repaintpakket zit de reguliere RAF-beschildering en die gebruikt werd bij de de invasie in juni 1944. Na de oorlog ontving de MLD in totaal 25 voormalige Mitchells van de RAF om de MLD weer op te bouwen. Ze werden gestationeerd op vliegbasis Valkenburg. Een zestal en later nogeens vijf werden gesloopt voor reserveonderdelen. De meeste Mitchells hebben tot eind 1949 bij de MLD gevlogen. De laatste twee verdwenen begin 1952 uit de vloot. Ze werden opgevolgd door de Lockheed Harpoon die geschikter was voor de specifieke MLD-taken.

RAF 320 Dutch squadron 1943

RAF 320 Dutch squadron 1944

MLD 1947

MLD 1950

Type: De Havilland DH-82A Tiger Moth

Programma: FS2004 en FSX

Model: Warwick Carter

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


De 002 is een van de 3 toestellen die in 1956 werden overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht. Vanaf halverwege de 50-tiger jaren werden ze geleidelijk vervangen door de Fokker S.11. De 002 was eerder geregistreerd als U-103. Het toestel is van 1956 tot 1966 als sleepvliegtuig voor de zweefvliegclubs op de vliegvelden Valkenburg en De Kooy gebruikt.

Type: Supermarine Sea Otter Mk.II

Programma: FS2004 en FSX

Model: A.F. Scrub

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


De Supermarine Sea Otter Mk.II was een Britse amfibie-tweedekker, die in januari 1943 voor het eerst aan de RAF werd geleverd. In 1946 werd de productie na 290 expemplaren gestaakt. 250 Mk.I die bommen en dieptebommen kon afwerpen en 40 Mk.II's die alleen SAR-taken kon uitvoeren. In 1947 kocht de Marine luchtvaartdienst er 8 stuks van de Mk.II voor SAR-taken en als plane guard op het vliegkampschip de "Karel Doorman". In 1954 werden ze vervangen door Catalina's en op de "Karel Doorman"door Sikorsky S-51's


Type: Consolidated PBY5A Catalina

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints

Model: Alphasim

Operator: MLD

Download: Kompleet vliegtuig


anaf 1946 tot 1957 heeft de MLD in totaal 22 Catalina's in dienst gehad. Ze kwamen uit de WWII-oorlogssurplus van de USA en verkregen via het Mutual Defence Assistance Program. Ze werden gebruikt in de Indische archipel, Nieuw Guinea en Nederland als reddingsvliegtuig, bommenwerper, torpedovliegtuig, transport- en verbindingsvliegtuig.

1942

1944

1950

1954

Type: Airspeed A.S.10 Oxford

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: Keith Hackett

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


Uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF schafte de MLD 5 Oxfords aan en kreeg er daarnaast nog een viertal in bruikleen. Ook bij de MLD werden ze tot 1952 gebruikt voor de voortgezette meermotorige-opleiding. De toestellen werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen donkergrijs geschilderd .In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De 18-1(RAF-registratie PH308 was in dienst vanaf oktober 1947 tot september 1953.


1947

1950

Type: Taylorcraft Auster Mk3

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: Dave Molyneaux

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


Een viertal Austers werden overgenomen door de MLD voor de vliegeropleiding. Enkele zijn ook op het vliegkampschip Karel Doorman geland. De Austers hebben tot 1953 dienst gedaan. De 21-33 is tot augustus 1956 als sleepvliegtuig gebruikt bij de zweefvliegclub op de vliegbasis Valkenburg.

1948

1950

Type: Fokker S.11 Instructor

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints

Model: Italo D'Attomo en Giovanni Quai

Operator: LKS/KLu, MLD, de heer Sloots

Download: Kompleet vliegtuig


Direct na WWII ontwikkelde Fokker de S.11 als opvolger voor de sterk verouderde De Havilland Tiger Moth voor de elementaire vliegopleiding. Leerling en Instucteur zaten naast elkaar terwijl er daarachter nog plaats was voor een derde passagier. De eerste vlucht vond plaats op 18 december 1947. In Nederland heeft Fokker 40 stuks gebouwd voor de LuchtStrijdKrachten, de latere Koninklijke luchtmacht plus 41 stuks voor Israël. In Italië heeft Macchi er 150 stuks in licentie gebouwd als M416. Fokker Brazilië heeft ook nog 100 gebouwd voor de Braziliaanse Luchtmacht. De repaint is constructienr: 6281 die als E 38 in 1950 aan de LSK is geleverd. In 1959 kreeg het een nieuwe beschildering. In 1970 werd het toestel als 198 overgedragen aan de Marine Luchtvaartdienst. Verkocht in 1975 aan de heer Sloots en geregistreerd als PH-SLO. Na een recente restauratie vliegt de PH-SLO vanaf Teuge weer in de kleuren van de Klu.

1970

Type: Beechcraft TS45-J

Programma: FS2004 en FSX

Model: Milton Shupe, Scott Thomas, André Folkers

Operator: Aero Holland

Download: Kompleet vliegtuig


Vanaf augustus 1953 tot februari 1974 heeft de Marine Luchtvaartdienst de beschikking gehad over een zestal Beechcraft TC-45J's. Ze kwamen uit de WII-oorlogssurplus van de USA en verkregen via het Mutual Defence Assistance Program. Ze werden gebruikt voor de opleiding van navigators, telegrafisten, waarnemers en als verbindingsvliegtuig.

1980

Type: North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Mike Cronin

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


De 043( ex RAF FT176) heeft eerst tot 1965 bij de KLu gevlogen als B-56 en daarna met overgedragen naar de Marine Luchtvaartdienst waar het de registratie 043 kreeg. In 1971 werd het toestel verkocht en geregistreerd als PH-KMA. In 1978 werd de registratie doorgehaald.

Type: Grumman Avenger TBM-3E

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints

Model: A.F.Scrub

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig



De 21-32 is een van de 20 TBM-3E’s die de MLD in 1958 heeft aangeschaft. Ze zijn vooral gebruikt voor de opleiding van vliegers op de basis Valkenburg en De Kooy. De TBM-3E had een versterkte romp, een zoekradar en een boordschutter..

Type: Grumman Avenger TBM-3S2

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints

Model: A.F.Scrub

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


In het kader van het Mutual Defense Assistant Program (MDAP) ontving de MLD in 1954 in totaal 68 Avengers in bruikleen van Amerika, verdeeld over twee typen, namelijk 34 TBM-3S2; 24 TBM-3W2. In 1958 werden nogeens 20 TMB-3E/TMB-3E2 aangeschaft. De S en W-typen vormden de kern van de onderzeebootbestrijding en een groot deel werd aan boord van de Karel Doorman gestationeerd. De TBM-3W2 was voorzien van de APS-20 radar.Voor nachtelijke acties was de TBM-3S uitgerust met een zoeklicht. Als bewapening konden vier dieptebommen worden meegenomen; verder konden twee tot zes sonoboeien onder de vleugels worden meegevoerd.

Type: Grumman Avenger TBM-3W

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints

Model: A.F.Scrub

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


De S en W-typen vormden de kern van de onderzeebootbestrijding en een groot deel werd aan boord van de Karel Doorman gestationeerd. De TBM-3W2 was voorzien van de APS-20 radar.Voor nachtelijke acties was de TBM-3S uitgerust met een zoeklicht. Als bewapening konden vier dieptebommen worden meegenomen; verder konden twee tot zes sonoboeien onder de vleugels worden meegevoerd.

1954

1959

1954

1960

Type: Lockheed PV-2

Programma: FS2004 en FSX

Model: Milton Shupe

Operator: Marine Luchtvaartdienst

Download: Kompleet vliegtuig


De PV-2 werd ontwikkeld uit de Lockheed Ventura PV-1. Vanaf 1944 werden in totaal ruim 500 geproduceerd voor de US Navy en ingezet als  maritiem patrouillevliegtuig. Op het einde van WII was reeds de helft van de patrouille-squadrons van de US Navy met de PV-2 uitgerust en na de oorlog werd het toestel het standaard patrouillevliegtuig van de US Navy. In 1949 werd de NAVO opgericht en Nederland werd gevraagd in NAVO-verband deel te nemen aan de bescherming van de Noordzee, Het Kanaal en het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Voor de onderzeebootbestrijding waren daarvoor patrouillevliegtuigen nodig. Nederland had daar geen geld voor. Het MDAP(Mutual Defence Assistence Program) bood uitkomst. De USA stelde 18 PV-2's ter beschikking die later vervangen konden worden door de modernere Lockheed P2V-5 Neptune. Na de opleiding van bemanningen in de USA werden eind 1951 de toestellen overgevlogen naar Vliegbasis Valkenburg. Tot 1955 werden ze ingezet voor OSRD-taken totdat ze werden vervangen door de Lockheed Neptunes. De PV-2's werden toen overgedragen aan Portugal.

Type: Fouga CM 170 Magister

Programma: FS2004 en FSX

Model: Restauravia

Operator: Belgische Luchtmacht

Download: Kompleet vliegtuig


In 1949 besloot de Armée de l’Air Française (Franse luchtmacht) haar scholen te voorzien van een tweezits, met straalmotor aangedreven lestoestel. Hierdoor begon de firma Turboméca met de studie en de bouw van een straalmotor van 400kg stuwkracht. Een geschikte motor was op dat moment niet beschikbaar. Halverwege 1952 kwam de Turboméca Marbore II  met de gewenste stuwkracht beschikbaar. De door Air Fouga ontwikkelde CM 170 maakte met deze motoren op 23.07.1952 zijn eerste vlucht. De CM 170 werd naast Frankrijk door een twintigtal landen aangeschaft. De totale productie bedroeg 929 exemplaren. Ter vervanging van de Harvard T-6 bestelde België in 1958 45 toestellen en werden in 1970 nog eens 5 toestellen overgenomen van de Duitse Luchtmacht. België en Nederland hadden een gezamenlijke vliegeropleiding. Tijdens de Voortgezette Vlieg Opleiding werd 150 uur op de Magister gevlogen.

.

Type: Grumman Tracker S2F-1

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: Milton Shupe

Operator: Marine Luchtvaartdienst, KLM Technische School

Download: Kompleet vliegtuig


In het kader van het Mutual Defense Assistant Program (MDAP) ontving de MLD in 1960 26 US-built S2F-1 Trackers plus in 1961 nog 17 in Canada gebouwde CF2F1's.

De 151 heeft dienst gedaan op het vliegdekschip "Karel Doorman" en toen deze uit de vaart werd genomen, op vliegbasis Valkenburg. In 1975 werd het toestel uit de vloot genomen en geschonken aan de KLM Bedrijfsschool in Hoofddorp( Nu ROC Amsterdam) om als sleutelkist te dienen voor de opleiding voor vliegtuigmonteur. Onlangs is het toestel gerestaureerd en heeft het zijn oorspronkelijke MLD-jasje weer teruggekregen en maakt het deel uit van de collectie van het Aviodrome op Lelystad Airport.

Type: Breguet 1150 Atlantic 1

Programma: FS2004 en FSX

Model: Massimo Taccoli

Operator: Marine Luchtvaart Dienst

Download: Kompleet vliegtuig


De Atlantic is naar aanleiding van NATO specificaties uit 1958 door Breguet als maritiem patrouillevliegtuig ontworpen als opvolger van de Lockheed Neptune. De ontwikkeling en bouw zijn gedaan door een Europees consortium van fabrikanten onder de naam SECBAT (Société d'Étude et de Construction de Breguet Atlantic). Het eerste prototype vloog in oktober 1961, het tweede in februari 1962. In 1963 bestelde de Franse Marine 40 toestellen en Duitsland 20 stuks die tussen 1965 en1968 werden afgeleverd. De productie was eigenlijk net gestaakt toen de MLD er nog negen besteldetoestellen, later gevolgd door een opdracht voor achttien toestellen voor Italië. De MLD Atlantics werden geleverd vanaf februari 1970 tot februari 1972. Erg gelukkig was de MLD niet met de toestellen. Twee stortten door motorpech in zee en een derde moest een noodlanding maken voor de kust bij Wassenaar. Eind 1984 werden de resterende vijf aan Frankrijk verkocht en vervangen door de Lockheed Orion..