Marine Luchtvaartdienst
Type : Fokker S.11 Instructor Programma : FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints Model : Italo D'Attomo en Giovanni Quai Operator : LKS/KLu, MLD, de heer Sloots Download : Kompleet vliegtuig
1950
1959
2014
1970
Type : Supermarine Sea Otter Mk.II Programma : FS2004 en FSX Model : A.F. Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De Supermarine Sea Otter Mk.II was een Britse amfibie-tweedekker, die in januari 1943 voor het eerst aan de RAF werd geleverd. In 1946 werd de productie na 290 expemplaren gestaakt. 250 Mk.I die bommen en dieptebommen kon afwerpen en 40 Mk.II's die alleen SAR-taken kon uitvoeren. In 1947 kocht de Marine luchtvaartdienst er 8 stuks van de Mk.II voor SAR-taken en als plane guard op het vliegkampschip de "Karel Doorman". In 1954 werden ze vervangen door Catalina's en op de "Karel Doorman"door Sikorsky S-51's
Type : Beechcraft TC-45J Programma : FS2004 en FSX Model : Milton Shupe, Scott Thomas, André Folkers Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Vanaf augustus 1953 tot februari 1974 heeft de Marine Luchtvaartdienst de beschikking gehad over een zestal Beechcraft TC-45J's. Ze kwamen uit de WII-oorlogssurplus van de USA en verkregen via het Mutual Defence Assistance Program. Ze werden gebruikt voor de opleiding van navigators, telegrafisten, waarnemers en als verbindingsvliegtuig.
Direct na WII ontwikkelde Fokker de S.11 als opvolger voor de sterk verouderde De Havilland Tiger Moth voor de elementaire vliegopleiding. Leerling en Instucteur zaten naast elkaar terwijl er daarachter nog plaats was voor een derde passagier. De eerste vlucht vond plaats op 18 december 1947. In Nederland heeft Fokker 40 stuks gebouwd voor de LuchtStrijdKrachten, de latere Koninklijke luchtmacht plus 41 stuks voor Israël. In Italië heeft Macchi er 150 stuks in licentie gebouwd als M416. Fokker Brazilië heeft ook nog 100 gebouwd voor de Braziliaanse Luchtmacht. De repaint is constructienr: 6281 die als E 38 in 1950 aan de LSK is geleverd. In 1959 kreeg het een nieuwe beschildering. In 1970 werd het toestel als 198 overgedragen aan de Marine Luchtvaartdienst. Verkocht in 1975 aan de heer Sloots en geregistreerd als PH-SLO. Na een recente restauratie vliegt de PH-SLO vanaf Teuge weer in de kleuren van de Klu.
Type : Fouga CM 170 Magister Programma : FS2004 en FSX Model : Restauravia Operator : Belgische Luchtmacht Download : Kompleet vliegtuig
In 1949 besloot de Armée de l’Air Française (Franse luchtmacht) haar scholen te voorzien van een tweezits, met straalmotor aangedreven lestoestel. Hierdoor begon de firma Turboméca met de studie en de bouw van een straalmotor van 400kg stuwkracht. Een geschikte motor was op dat moment niet beschikbaar. Halverwege 1952 kwam de Turboméca Marbore II met de gewenste stuwkracht beschikbaar. De door Air Fouga ontwikkelde CM 170 maakte met deze motoren op 23.07.1952 zijn eerste vlucht. De CM 170 werd naast Frankrijk door een twintigtal landen aangeschaft. De totale productie bedroeg 929 exemplaren. Ter vervanging van de Harvard T-6 bestelde België in 1958 45 toesteleen en werden in 1970 nogeens 5 toestellen overgenomen van de Duitse Luchtmacht. België en Nederland hadden een gezamenlijke vliegeropleiding. Tijdens de Voortgezette Vlieg Opleiding werd 150 uur op de Magister gevlogen.
volgende volgende
De Tiger Moth werd ontwikkeld uit de Gipsy Moth en maakte zijn eerste vlucht in 1931. Het toestel werd door de RAF als primaire trainer gekozen. Na de eerste bestelling van 35 stuks werd besloten voor de vervolgorder wat modificaties aan te brengen en het mogelijk te maken om instumentvliegen te beoefenen. Bovendien werd een iets zwaardere motor ingebouwd.Deze versie, de DH,82A heeft in Nederland o.a.dienst gedaan bij de Klu, de MLD en de Rijksluchtvaartschool. Direct na WII heeft de Klu heeft in totaal 56 Tiger Moths van de RAF overgenomen en tot 1963 gebruikt voor de eerste vliegtrainingen. In 1956 werden 3 toestellen overgenomen door de Marine Luchtvaartdienst. De 002 is een van de 3 toestellen die in 1956 werden overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht. Vanaf halverwege de 50-tiger jaren werden ze geleidelijk vervangen door de Fokker S.11. De 002 was eerder geregistreerd als U-103. Het toestel is van 1956 tot 1966 als sleepvliegtuig voor de zweefvliegclubs op de vliegvelden Valkenburg en De Kooy gebruikt.
Type : De Havilland DH-82A Tiger Moth Programma : FS2004 en FSX Model : Warwick Carter Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Type : North American/Noorduyn AT-16-ND Harvard IIB Programma : FS2004 en FSX Model : AI model Mike Cronin Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Voor de opleiding van zowel militaire- als burgervliegers is de North American Harvard van eminent belang geweest. In 1935 bracht North American de NA-16 uit. Uit dit prototype werd de uiteindelijke trainer AT-6 Texan ontwikkeld. Reeds in 1938 werd het toestel door de USAAF, de RAF en Frankrijk besteld. De RAF noemde het toestel Harvard. In de loop der jaren zijn er een aantal modificaties toegevoegd en ontstonden de varianten Harvard II, IIA en IIB. In totaal zijn er ruim 15.000 Harvards en AT-6's gebouwd waarvan 1500 bij Noorduyn in Canada. Direct na WII nam de LSK(de latere KLu) 150 Harvards IIB's van de RAF over, waarvan 6 stuks gebruikt werden voor reserve onderdelen. In 1947 werden er nogeens 20 overgenomen van Zuid-Afrika eveneens voor reserveonderdelen. In 1949 werden er nogeens 50 overgenomen van de RCAF die na revisie bij Fokker in dienst werden genomen.Alle Nederlandse Harvards werden door Noorduyn, Canada gebouwd. De 043( ex RAF FT176) heeft eerst tot 1965 bij de KLu gevlogen als B-56 en daarna met overgedragen naar de Marine Luchtvaartdienst waar het de registratie 043 kreeg. In 1971 werd het toestel verkocht en geregistreerd als PH-KMA. In 1978 werd de registratie doorgehaald.
Type : Grumman Avenger TBM-3S2 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints Model : A.F.Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
In het kader van het Mutual Defense Assistant Program (MDAP) ontving de MLD in 1954 in totaal 68 Avengers in bruikleen van Amerika, verdeeld over twee typen, namelijk 34 TBM-3S2; 24 TBM-3W2. In 1958 werden nogeens 20 TMB-3E/TMB-3E2 aangeschaft. De S en W-typen vormden de kern van de onderzeebootbestrijding en een groot deel werd aan boord van de Karel Doorman gestationeerd. De TBM-3W2 was voorzien van de APS-20 radar.Voor nachtelijke acties was de TBM-3S uitgerust met een zoeklicht. Als bewapening konden vier dieptebommen worden meegenomen; verder konden twee tot zes sonoboeien onder de vleugels worden meegevoerd.
1954
1959
Type : Grumman Avenger TBM-3W Programma : FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints Model : A.F.Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De S en W-typen vormden de kern van de onderzeebootbestrijding en een groot deel werd aan boord van de Karel Doorman gestationeerd. De TBM-3W2 was voorzien van de APS-20 radar.Voor nachtelijke acties was de TBM-3S uitgerust met een zoeklicht. Als bewapening konden vier dieptebommen worden meegenomen; verder konden twee tot zes sonoboeien onder de vleugels worden meegevoerd.
1954
1960
Type : Grumman Avenger TBM-3E Programma : FS2004 en FSX, pakket met 5 Avenger repaints Model : A.F.Scrub Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De 21-32 is een van de 20 TBM-3E’s die de MLD in 1958 heeft aangeschaft. Ze zijn vooral gebruikt voor de opleiding van vliegers op de basis Valkenburg en De Kooy. De TBM-3E had een versterkte romp, een zoekradar en een boordschutter.
Type : Airspeed A.S.10 Oxford Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Keith Hackett Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De Airspeed A.S.10 Oxford is ontworpen en gebruikt als trainer voor de voortgezette meermotorige-opleiding bij de RAF eind jaren dertig. Het is de militaire uitvoering van de Airspeed A.S.6 Envoy en maakte zijn eerste vlucht in 1937. De Oxford deed vanaf 1938 tot 1946 dienst bij de RAF. Uit de overbodige oorlogsvoorraden van de RAF schafte de MLD 5 Oxfords aan en kreeg er daarnaast nog een viertal in bruikleen. Ook bij de MLD werden ze tot 1952 gebruikt voor de voortgezette meermotorige-opleiding. De toestellen werden afgeleverd in RAF-kleuren, De RAF-roundels werden vervangen door de Nederlandse en later werden de toestellen donkergrijs geschilderd .In 1952/53 werden ze vervangen door de Beechcraft TC-45's. De 18-1(RAF-registratie PH308 was in dienst vanaf oktober 1947 tot september 1953.
1947
1950
Type : Taylorcraft Auster Mk3 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Dave Molyneaux Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
Taylorcraft Aeroplanes Ltd startte zijn activiteiten in 1938 en fabriceerde lichte vliegtuigen ontworpen door de Amerikaanse Taylorcraft Aircraft Corporation. Uit Model B werd de Taylorcraft Austers serie die vooral gebruikt werden als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig bij de RAF en de RCAF. Gedurende WWII zijn er in totaal 1.604 toestellen gefabriceerd. In 1946 werd de naam Taylorcraft veranderd in Auster. Vanaf januari 1945 werd het Dutch Auster squadron RAF operationeel en werd uitgerust met 19 Austers Mk3.De toestellen hadden de RAF-beschildering en registratie plus een oranje driehoek op de neus. Na WWII werden in totaal 52 toestellen overgenomen door De LSK(luchtstrijdkrachten, later Koninklijke Luchtmacht). Ook in Nederland en Nederlands Indië werden ze vooral gebruikt als verbindings- en Air Observation Post(AOP)vliegtuig voor de Artillerie. Een viertal Austers werden overgenomen door de MLD voor de vliegeropleiding. Enkele zijn ook op het vliegkampschip Karel Doorman geland. De Austers hebben tot 1953 dienst gedaan. De 21-33 is tot augustus 1956 als sleepvliegtuig gebruikt bij de zweefvliegclub op de vliegbasis Valkenburg.
1948
1950
Type : Dornier Do-24K1 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints Model : Wim Vergeer Operator : MLD Download : Kompleet vliegtuig
In 1926 bestelde de Nederlandse marine bestelde een aantal Dornier Wal vliegboten voor patrouillevluchten in Nederlands-Indië patrouilleren. De Wal voldeed goed, maar was al snel verouderd. In 1934 startte de marine een onderzoek naar een opvolger voor de Wal. Rond die tijd werd bij Dornier-Metallbauten G.m.b.H. in Friedrichshafen het eerste prototype van de Do-18, een gemoderniseerde versie van de Wal gemaakt. De Do-18 voldeed echter niet aan de vereiste normen van de Nederlandse marine. Een officier van de Marine, C. Sanders stelde toen de eisen op waaraan de opvolger van de Wal moest voldoen. Het nieuwe vliegtuig moest groter worden, uitgerust met drie motoren, geen pusher propellers, een maximum snelheid van 315 km / h, een geheel metalen constructie en comfortabele genoeg op de lange afstanden. Deze specificaties werd bij een aantal fabrikanten neergelegd. Fokker kwam met het B-V, die werd afgewezen, net als het ontwerp van de Amerikaanse Sikorsky. Dornier was de enige van de drie die aan de eisen van de Nederlandse Marine kon voldoen. Voordat het jaar voorbij had men een gedetailleerd model klaar. Op 6 augustus 1936 werd het eerste contract getekend voor de levering van 6 vliegboten met het typenummer Do-24 aan de Nederlandse marine. De Duitse opbouw na WO1 was nog in volle gang en de RLM (Reichsluftfahrministerium) was niet bereid om productiecapaciteit beschikbaar te stellen zijn voor de Nederlandse Do-24's. De eerste opdracht werd daarom geplaatst via de Zwitserse Aero-Metall A.G. in Zürich, de Zwitserse Dornier fabriek aan Dornier Flugzeuge in Altenrhein,aan de Zwitserse kant van de Bodensee. De Nederlandse Marine had besloten de standaard Junkers Jumo 205C dieselmotoren van 600 pk te vervangen door drie Wright Cyclone GR-1820-F52 radiale motoren.Deze keuze werd gemaakt omdat de in dienst zijnde Fokker T.IV en de bestelde Glenn Martin 139 bommenwerper voor Nederlands-Indië ook met deze motor waren uitgerust. De motor was 15% lichter en gaf 50% meer vermogen dan de Junkers diesels. De eerste vlucht van elke Do-24 vond plaats op 3 juli 1937. Een dag later werd het vliegtuig overgedragen aan de MLD en in september overgevlogen naar de Weser Flugzeugwerke bij Einswarden om te worden getest op de Noordzee. De zeewaardigheid was verbazingwekkend goed en de proeven verliepen naar vollen tevredenheid en werden eind oktober afgesloten.De eerste Do-24K-1 kreeg de registratie X-1 werd naar Morokrembangan in Nederlands- Indië en was begin 1938 klaar voor om zijn eerste missie. De Nederlandse regering besloot uiteindelijk tot een totaal van 96 Do-24K vliegtuigen bestellen, maar door het uitbreken van WW2 er werden er slechts 37 afgeleverd, deels in licentie vervaardigd bij Aviolanda. Slechts 5 Dorniers overleefde de Japanse invasie en weken uit Australië. Ze kwam in dienst in de RAAF, maar eind 1944 uit dienst genomen wegens gebrek aan reserveonderdelen. De X-5 kwam in dienst van de MLD op 18-03-1938 en overgedragen aan de RAAF op 29-04-1942 en nu geregistreerd als A49-1.
1938
1939
1942
1942 RAAF
Type : Dornier Wal F Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Wolfram Beckert Operator : MLD Download : Kompleet vliegtuig
Vanwege het Verdrag van Versailles mocht Duitsland na WW1 geen gevechtsvliegtuigen bouwen.Dornier ontwierp zijn vliegtuigen wel in Duitsland maar voor de productie werd uitgeweken naar o.a Italië. De Dornier Wal, één van de meest bekende Duitse vliegboten uit die tijd, maakte de eerste vlucht op 6 november 1922.Het toestel, een ontwerp van Claude Dornier, was een doorontwikkeling van de Dornier Gs.1 uit 1921. Bijzonder aan het toestel was dat het geheel uit Duraluminum was opgetrokken, verder was het voorzien van de door Claude Dornier ontwikkelde “stummels”, een soort stabilisatie aan weerszijden van de romp, en bovendien een eendekker-configuratie had.Eén van de eerste opdrachten kwam van Spanje voor zes toestellen. Dat land kreeg tevens een licentie verkreeg voor de bouw bij CASA in Madrid. Kort daarna kreeg het Japanse Kawasaki eveneens een licentie voor de bouw van de Dornier Wal, later nog gevolgd door Aviolanda te Papendrecht en door de Amerikaanse Dornier vestiging in de VS. Tot 1931 werd het toestel in militaire en civiele varianten gebouwd door CMASA in Pisa, Italië.Er werden in totaal 300 Wals gebouwd. In 1926 bestelde de Nederlandse marine bestelde een aantal Dornier Wal vliegboten voor patrouillevluchten in Nederlands-Indië. De eerste 6 werden door CMASA gebouwd, de volgende vier met onderdelen van CMASA geassembleerd door Aviolanda.De resterende 36 werden in licentie door Aviolanda gebouwd. 40 stuks waren van het type Wal G met of twee Lorraine-Dietrich motoren van 450 pk elk en de laatste 6 van het Type F met twee Lorraine-Courlis van elk 600 pk en iets groteren vleugels waardoor het startgewicht van 5.700 kg naar7.000 kg ging.Vanaf 1939 werden de Wals uitgefaseerd en vervangen door de voor Nederland speciaal ontworpen Dornier D0-24K. De D-16 kwam in dienst van de MLD op 20-08-1928 en werd in maart 1940 afgeschreven op het Marine Vliegkamp Morokrembangan in Nederlands Indië.
1928
1939
Type : North American B-25J Mitchell Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : RAF, MLD Download : Kompleet vliegtuig, pakket met 4 repaints
Met 9.816 gebouwde exemplaren is de Mitchell de meest gebouwde bommenwerper in de Tweede Wereldoorlog. Er zijn vele varianten gebouwd die afhankelijk van het type werden ingezet als bommenwerper en/of als zwaar bewapend aanvalsvliegtuig voor gronddoelen. In 1942 voerden Mitchells vanaf vliegdekschepen een verrassingsaanval uit op Tokio. Na de inval van de Duitsers lukte het in mei 1940 enige tientallen marinemensen naar Engeland uit te wijken met Fokker T.VIIIw torpedobommenwerpers. Deze groep werd ingedeeld bij de RAF en werd squadron 320 dat naast de Fokkers uitgerust werd met AVRO Ansons en later Lockheed Hudsons. In 1942 werd besloten deze toestellen te vervangen door Mitchells B-25C/D en J's, die vanaf eind maart 1943 operationeel werden. In dit repaintpakket zit de reguliere RAF-beschildering en die gebruikt werd bij de de invasie in juni 1944. Na de oorlog ontving de MLD in totaal 25 voormalige Mitchells van de RAF om de MLD weer op te bouwen. Ze werden gestationeerd op vliegbasis Valkenburg. Een zestal en later nogeens vijf werden gesloopt voor reserveonderdelen. De meeste Mitchells hebben tot eind 1949 bij de MLD gevlogen. De laatste twee verdwenen begin 1952 uit de vloot. Ze werden opgevolgd door de Lockheed Harpoon die geschikter was voor de specifieke MLD-taken.
RAF 320 Dutch squadron 1943
RAF 320 Dutch squadron invasion 1944
MLD 1947
MLD 1950
Type : Consolidated PBY5A Catalina Programma : FS2004 Model : Mike Stone Operator : MLD Download : Kompleet vliegtuig
Vanaf 1946 tot 1957 heeft de MLD in totaal 22 Catalina's in dienst gehad. Ze kwamen uit de WWII-oorlogssurplus van de USA en verkregen via het Mutual Defence Assistance Program. Ze werden gebruikt in de Indische archipel, Nieuw Guinea en Nederland als reddingsvliegtuig, bommenwerper, torpedovliegtuig, transport- en verbindingsvliegtuig.
Type : Lockheed PV-2 Programma : FS2004 en FSX Model : Milton Shupe Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De PV-2 werd ontwikkeld uit de Lockheed Ventura PV-1. Vanaf 1944 werden in totaal ruim 500 geproduceerd voor de US Navy en ingezet als maritiem patrouillevliegtuig. Op het einde van WII was reeds de helft van de patrouille-squadrons van de US Navy met de PV-2 uitgerust en na de oorlog werd het toestel het standaard patrouillevliegtuig van de US Navy. In 1949 werd de NAVO opgericht en Nederland werd gevraagd in NAVO- verband deel te nemen aan de bescherming van de Noordzee, Het Kanaal en het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Voor de onderzeebootbestrijding waren daarvoor patrouillevliegtuigen nodig. Nederland had daar geen geld voor. Het MDAP(Mutual Defence Assistence Program) bood uitkomst. De USA stelde 18 PV-2's ter beschikking die later vervangen konden worden door de modernere Lockheed P2V-5 Neptune. Na de opleiding van bemanningen in de USA werden eind 1951 de toestellen overgevlogen naar Vliegbasis Valkenburg. Tot 1955 werden ze ingezet voor OSRD-taken totdat ze werden vervangen door de Lockheed Neptunes. De PV-2's werden toen overgedragen aan Portugal.