Type : Lockheed L-1049H Super Constellation Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De KLM heeft vanaf 1953 half 1962 in totaal 23 Lockheed Super Constellations in dienst gehad.(9 C's, 4 E's, 6 G's en 3 H's). De L-1049H was een combiplane met twee vrachtdeuren en was de laatste versie van de Super Constellation. De drie exemplaren van de KLM kwamen in 1958 in dienst en i.v.m. de komst van de DC-8 vanaf 1960, in de loop van 1962 buiten gebruik gesteld. De Super Constellations hebben jaren op Schiphol Oost in coconlak te koop gestaan. Zijn R-3350-motoren waren gecompliceerd en lastig te onderhouden. Mede hierdoor en door de komst van de eerste generatie straalverkeersvliegtuigen was er nauwelijks belangstelling voor en is het merendeel gesloopt. De PH-LKN was de laatste L1049H die in juli 1962 uit dienst werd genomen. In mei 1966 werd het toestel aan Flying Tiger Line in de USA verkocht.
Lockheed
Type : Lockheed L-188c Electra Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Mike Stone Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De Lockheed L-188c Electra PH-LLG was vanaf februari 1960 tot januari 1969 in dienst van de KLM. In het zomerseisoen van 1968 werd het toestel geleased door Martinair Holland. Verkocht aan Universal Airlines USA. Daarna is het in dienst geweest bij een aantal andere maatschappijen, vooral als vrachtvliegtuig. De laatste eigenaar in Europa was Atlantic Airlines die het gebruikte tot 2010. In februari 2011 is het verkocht aan Conair in Canada. Huidige status ? Een opmerkelijk betrouwbaar vliegtuig met een status van 50 dienstjaren.
1960
1962
Type : Lockheed L-188c Electra Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Martinair Holland Download : Kompleet vliegtuig
De Lockheed L-188c Electra PH-LLG was vanaf februari 1960 tot januari 1969 in dienst van de KLM. In het zomerseisoen van 1968 werd het toestel geleased door Martinair Holland. V
volgende volgende
Type : Lockheed PV-2 Programma : FS2004 en FSX Model : Milton Shupe Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De PV-2 werd ontwikkeld uit de Lockheed Ventura PV-1. Vanaf 1944 werden in totaal ruim 500 geproduceerd voor de US Navy en ingezet als maritiem patrouillevliegtuig. Op het einde van WII was reeds de helft van de patrouille-squadrons van de US Navy met de PV-2 uitgerust en na de oorlog werd het toestel het standaard patrouillevliegtuig van de US Navy. In 1949 werd de NAVO opgericht en Nederland werd gevraagd in NAVO- verband deel te nemen aan de bescherming van de Noordzee, Het Kanaal en het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Voor de onderzeebootbestrijding waren daarvoor patrouillevliegtuigen nodig. Nederland had daar geen geld voor. Het MDAP(Mutual Defence Assistence Program) bood uitkomst. De USA stelde 18 PV-2's ter beschikking die later vervangen konden worden door de modernere Lockheed P2V-5 Neptune. Na de opleiding van bemanningen in de USA werden eind 1951 de toestellen overgevlogen naar Vliegbasis Valkenburg. Tot 1955 werden ze ingezet voor OSRD-taken totdat ze werden vervangen door de Lockheed Neptunes. De PV-2's werden toen overgedragen aan Portugal.