Type : Lockheed L-1049H Super Constellation Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De KLM heeft vanaf 1953 half 1962 in totaal 23 Lockheed Super Constellations in dienst gehad.(9 C's, 4 E's, 6 G's en 3 H's). De L-1049H was een combiplane met twee vrachtdeuren en was de laatste versie van de Super Constellation. De drie exemplaren van de KLM kwamen in 1958 in dienst en i.v.m. de komst van de DC-8 vanaf 1960, in de loop van 1962 buiten gebruik gesteld. De Super Constellations hebben jaren op Schiphol Oost in coconlak te koop gestaan. Zijn R-3350-motoren waren gecompliceerd en lastig te onderhouden. Mede hierdoor en door de komst van de eerste generatie straalverkeersvliegtuigen was er nauwelijks belangstelling voor en is het merendeel gesloopt. De PH-LKN was de laatste L1049H die in juli 1962 uit dienst werd genomen. In mei 1966 werd het toestel aan Flying Tiger Line in de USA verkocht.
Lockheed
Type : Lockheed L-188c Electra Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Mike Stone Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De Lockheed L-188c Electra PH-LLG was vanaf februari 1960 tot januari 1969 in dienst van de KLM. In het zomerseisoen van 1968 werd het toestel geleased door Martinair Holland. Verkocht aan Universal Airlines USA. Daarna is het in dienst geweest bij een aantal andere maatschappijen, vooral als vrachtvliegtuig. De laatste eigenaar in Europa was Atlantic Airlines die het gebruikte tot 2010. In februari 2011 is het verkocht aan Conair in Canada. Huidige status ? Een opmerkelijk betrouwbaar vliegtuig met een status van 50 dienstjaren.
1960
1962
Type : Lockheed L-188c Electra Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Martinair Holland Download : Kompleet vliegtuig
De Lockheed L-188c Electra PH-LLG was vanaf februari 1960 tot januari 1969 in dienst van de KLM. In het zomerseisoen van 1968 werd het toestel geleased door Martinair Holland. V
volgende volgende
Type : Lockheed PV-2 Programma : FS2004 en FSX Model : Milton Shupe Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De PV-2 werd ontwikkeld uit de Lockheed Ventura PV-1. Vanaf 1944 werden in totaal ruim 500 geproduceerd voor de US Navy en ingezet als maritiem patrouillevliegtuig. Op het einde van WII was reeds de helft van de patrouille-squadrons van de US Navy met de PV-2 uitgerust en na de oorlog werd het toestel het standaard patrouillevliegtuig van de US Navy. In 1949 werd de NAVO opgericht en Nederland werd gevraagd in NAVO- verband deel te nemen aan de bescherming van de Noordzee, Het Kanaal en het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Voor de onderzeebootbestrijding waren daarvoor patrouillevliegtuigen nodig. Nederland had daar geen geld voor. Het MDAP(Mutual Defence Assistence Program) bood uitkomst. De USA stelde 18 PV-2's ter beschikking die later vervangen konden worden door de modernere Lockheed P2V-5 Neptune. Na de opleiding van bemanningen in de USA werden eind 1951 de toestellen overgevlogen naar Vliegbasis Valkenburg. Tot 1955 werden ze ingezet voor OSRD-taken totdat ze werden vervangen door de Lockheed Neptunes. De PV-2's werden toen overgedragen aan Portugal.
Type : Lockheed L-382G Hercules Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Schreiner Airways Cargo Download : Kompleet vliegtuig
In 1986 besloot de Schreiner Groep een nieuwe dochtermaatschappij op te starten die zich ging richten op de vrachtmarkt. Gestart werd met een enkele Dornier 228 die spoedig werd aangevuld met een tweetal tweedehands Fokker F27-400's. Van 1999 tot 2001 had het ook drie Airbus A-300B4's en van 1997 tot 1999 een enkele Lockheed L-382G en van 1994 tot 2002 een enkele DeHavilland DHC-8 in de vloot. De PH-RMH werd geleased van Safair International uit Zuid Afrika en gebruikt voor een subcharter voor de KLM.
Type : Lockheed L-10A Programma : FS2004 en FSX Model : FS Design Berlin Operator : KLu Download : Kompleet vliegtuig
Een jaar nadat de Lockheed 10 Electra werd uitgebracht, begon Lockheed aan de ontwikkeling van een kleinere uitvoering met dezelfde motoren, de Lockheed model 12 Electra Junior.De eerste vlucht vond plaats in juni 1936. Uit Model 10 werd de militaire versie 212 en wat later de L-12A ontwikkeld. De Marine Luchtvaartdienst van het KNIL was de eerste klant en bestelde op er eind 1938 12 van de versie 212. Vanaf begin 1940 werden ze als trainer, lichte bommenwerper, verkennings- en verbindingsvliegtuig ingezet. De ML-KNIL had uiteindelijk 16 212's in dienst en 20 L-12A. Gedurende de Tweede Wereldoorlog vielen er een paar in Japanse handen en er weken enkele naar Australië uit en kwamen in dienst van de RAAF. De Royal Netherlands Military Flying School op Jackson Air Force Base in de USA had de L-12A in dienst voor de opleiding van Nederlandse oorlogsvliegers. Na de oorlog kwamen er een vijftal in dienst van de Transport Vliegtuig Afdeling op vliegbasis Valkenburg. In 1951 werden de laatste drie verkocht naar Zweden. De L2-38 van het MMA is de voormalig T-2 die in Denemarken terecht kwam en door het NMM werd gekocht en gerestaureerd. In totaal werden 130 Electra Juniors gebouwd in vijf verschillende uitvoeringen. De Lockheed in het NMM in Soesterberg is natuurlijk een L-12A. Helaas is er geen freeware-model van de L- 12A beschikbaar. Ik heb daarom als alternatief het L-10 model van FS Design Berlin gebruikt.
Type : Lockheed C-130H Hercules Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : Koninklijke Luchtmacht Download : Kompleet vliegtuig
IDe Koninklijke Luchtmacht beschikt sinds 1994 over twee Lockheed C-130H-30. Dit is een verlengde versie van de Hercules met 2,54 meter voor de vleugel en met 2,03 meter achter de vleugel. In 2010 kwamen daar nog eens twee tweedehands C-130H niet verlengde Herculessen bij. Deze vervingen vier Fokkers F 60 waarvan de transportcapaciteit te gering werd bevonden. De C-130H's werden eerst in Groot-Brittannië geresiveerd en gemoderniseerd. De verwachting is dat alle toestellen vanaf 2026 zullen worden vervangen. Er moet nog een keuze worden gemaakt voor de vervanger. De toestellen zijn gestationeerd op vliegbasis Eindhoven.
Type : Lockheed L-749 Constellation Programma : FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints Model : Manfred Jahn Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De KLM kocht al in 1939 bij Lockheed 4 Excaliburs Model L-044 samen met 4 exemplaren van de grotere en snellere Constellation L-049 vanaf de tekentafel voor nieuwe lange afstandslijnen over de Atlantische Oceaan naar o.a New York. De Excalibur leek op een vergrote 4-motorige Model 10 Electra met een capaciteit voor 36 passagiers en een kruissnelheid van 431 km p/u. Howard Hughes had in de luchtvaartmaatschappij TWA een meerderheidsaandeel verworven. Hij vond de Excalibur niet geschikt voor TWA omdat hij een grotor viermotorig vliegtuig met een drukcabine wilde dat sneller dan elk ander groot passagiersvliegtuig kon kruisen en op veel grotere hoogte vliegen, waarmee hij alle concurrenten kon verslaan. Het Excalibur-project werd afgeblazen om zich te kunnen concentreren op de Constellation. De Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. De civiele ontwikkeling werd stopgezet om de militaire productie voorrang te geven. De eerste Constellation, maakte op 9 januari 1943 zijn eerste testvlucht. Door vooral motorproblemen zijn er slechts enkele tientallen van de militaire versie tijdens de oorlog gebruikt. Direct na de oorlog gingen de eerste luchtvaartmaatschappijen ermee vliegen; het eerste commerciële model werd in november 1945 in gebruik genomen door TWA. De KLM kreeg halverwege 1946 de 4 reeds bestelde L-049's geleverd en was daarmee de eerste Europese maatschappij die met dit type ging vliegen. In 1947 kwamen er nog 2 bij. Van de verbeterde versie L-749 kocht de KLM er vanaf 1947 tot eind 1950 nogeens 20 exemplaren.Lockheed ontwikkelde voor de Contellation een Speedpack, een container met een lengte van ruim 10 meter en een inhoud van 11 kubieke meter die onder de romp kon worden gehangen om een maximale lading van 3.700 kg te vervoeren. Met Speedpack lag de kruissnelheid slechts 20 km p/u lager terwijl het vliegbereik ongeveer 4% minder was. De KLM kocht er 7. De PH-TAV "Venlo"was een van de 6 L-049'die de KLM in zijn vloot had van 1946 tot 1950. Het werd verkocht aan Capitol Airlines in de USA. De PH-TDK "Amsterdam" was een van de 20 L-0749's, die de KLM in zijn vloot had van 1947 tot 1960. In november 1959 werd het uit dienst genomen en gesloopt in 1963
1946
1950
1955
Speedpack 1946
Speedpack 1950
Speedpack 1955