KLM props
Type : Douglas DC 3 Programma : FSX, pakket met 3 repaints Model : Awesome 4 Some Operator : KLM Download : Alléén repaint
De PH-ALI Ibis was de eerste DC-3 van de KLM. Het kwam 8 oktober 1936 in dienst. In 1939 werd i.v.m. met de oorlogsdreiging en de neutraliteit van Nederland te benadrukken, met grote letters "HOLLAND" op de romp aangebracht. In 1940 werd om dezelfde reden het hele vliegtuig oranje geschilderd. Tijdens de Duitse inval wist het toestel te ontkomen naar Engeland. Het kreeg de registratie G-AGBB en vloog voor BOAC diensten naar Portugal en Westafrika. Op 1 juni 1943 werd het door de Duitsers boven de Golf van Biskaye neergeschoten.
Type : Douglas DC 3 Programma : FSX, pakket met 5 repaints Model : Awesome 4 Some Operator : KLM Download : Alléén repaint
De PH-TBI kwam in januari in dienst van de KLM. In mei 1955 werd het omgedoopt naar PH-DAA en heeft tot oktober 1968 dienst gedaan. In die tijd kreeg het vijf verschillende beschilderingen. In 1965 ging hij over naar KLM Aerocarto. Op 25 oktober 1968 vloog het met een bemanning van MAC tegen de Tafelberg in Suriname. De KLM heeft ca. 75 DC- 3/C-47's in zijn vloot gehad.
1936
1939
1940
1960
1967
Tijdens en direct na de Tweede Wereldoorlog werd het transport door de lucht verzorgd door No. 1316 (Dutch Communications) Flight van RAF Transport Command. Toen dit onderdeel werd ontbonden werden de betreffende vliegtuigen opgenomen in het "Netherlands Government Air Transport" (NGAT). Het was burgerluchtvaartmaatschappijen nog niet toegestaan om op de vliegvelden langs de route landingen te maken. Daarom was het noodzakelijk de dienst het karakter van een regeringsdienst te verlenen. In het najaar van 1945 kwamen de 14 door het Rijk in Amerika gehuurde Douglas C-54 toestellen in Nederland aan om de diensten van de KLM te herstellen. De toestellen werden door KLM-bemanningen gevlogen, die formeel in dienst van het Rijk waren en daarom ook luchtmachtuniformen droegen. De toestellen kregen een NL-registratie, die in 1947 na overdracht van activiteiten aan de KLM werden vervangen door de PH- registratie. De NL-300 kwam in oktober 1945 in dienst en voerde op 10.11.1945 de eerste vlucht uit naar Nederlands Indië. Later werd de registratie PH-TAB. In Oktober 1947 werd het toestel verkocht naar Skyways in GB.
Type : Douglas DC-4 (C-54 Skymaster) Programma : FS2004 en FSX Model : Jens B. Kristensen Operator : Netherlands Government Air Transport Download : Alléén repaint
De PH-TAT is een van de zes direct na WII gekochte DC-4-1009's en is in maart 1946 afgeleverd. Met dit toestel werd de dienst Amsterdam-New York hersteld. Het heeft ook een aantal jaren dienst gedaan bij het Caribisch vliegbedrijf van de KLM als PJ-TAT.In 1954 kreeg het de registratie PH DBT. In juni 1958 werd het verkocht naar Air France. Het toestel heeft twee verschillende beschilderingen gehad. In 1954 had het aan de linkerkant "The Flying Dutchman"en aan de rechterkant "De Vliegende Hollander"op de romp staan.
Type : Douglas DC-4 -1009 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Jens B. Kristensen Operator : KLM Download : Alléén repaint
1946
1954
Type : Douglas DC-4 (C-54B Skymaster) Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Jens B. Kristensen Operator : Martin's Air Charter Download : Alléén repaint
Type : Lockheed L-1049H Super Constellation Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De KLM heeft vanaf 1953 half 1962 in totaal 23 Lockheed Super Constellations in dienst gehad.(9 C's, 4 E's, 6 G's en 3 H's). De L-1049H was een combiplane met twee vrachtdeuren en was de laatste versie van de Super Constellation. De drie exemplaren van de KLM kwamen in 1958 in dienst en i.v.m. de komst van de DC-8 vanaf 1960, in de loop van 1962 buiten gebruik gesteld. De Super Constellations hebben jaren op Schiphol Oost in coconlak te koop gestaan.Zijn R-3350-motoren waren gecompliceerd en lastig te onderhouden. Mede hierdoor en door de komst van de eerste generatie straalverkeersvliegtuigen was er nauwelijks belangstelling voor en is het merendeel gesloopt. De PH-LKN was de laatste L1049H die in juli 1962 uit dienst werd genomen. In mei 1966 werd het toestel aan Flying Tiger Line in de USA verkocht.
Type : Lockheed L-188c Electra Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Mike Stone Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De Lockheed L-188c Electra PH-LLG was vanaf februari 1960 tot januari 1969 in dienst van de KLM. In het zomerseisoen van 1968 werd het toestel geleased door Martinair Holland. Verkocht aan Universal Airlines USA. Daarna is het in dienst geweest bij een aantal andere maatschappijen, vooral als vrachtvliegtuig. De laatste eigenaar in Europa was Atlantic Airlines die het gebruikte tot 2010. In februari 2011 is het verkocht aan Conair in Canada. Huidige status ? Een opmerkelijk betrouwbaar vliegtuig met een status van 50 dienstjaren.
1960
1962
volgende volgende
Type : Vickers Viscount 803 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints Model : Jens B. Kristensen Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De Brabazon Committee werd in 1942 opgericht met het doel de behoeften na-oorlogse Britse civiele markt in kaart te brengen. Een van de specificaties was een ontwerp voor een vliegtuig met een drukcabine dat 24 passagiers kon vervoeren over een afstand van 1.750 mijl met een snelheid van 200 mijl per uur. De Vickers Viscount was het voorstel van Vickers-Armstrong. Revolutionair was de motorkeuze voor de net ontwikkelde Rolls Royce Dart turboprop. De Committee was niet geheel overtuigd en gaf eigenlijk de voorkeur aan zuigermotoren. Besloten werd naast een prototype voor de Viscount ook een prototype voor de Airspeed Ambassador te bestellen. De Viscount vloog in 1948 voor de eerste keer.De proefvluchten resulteerden in de productieseries 700 en de met 1,20 mtr verlengde romp series 800. Van de Viscount werden uiteindelijk 445 exemplaren gebouwd van de Ambassador slechts 23. De KLM bestelde er in 1956 negen van de serie 800 en die werden vanaf halverwege 1957 afgeleverd. De PH-VIA heeft tot 1966 deel uitgemaakt van de vloot en werd daarna, samen met de andere acht, verkocht aan Aer Lingus.
1957
1960
1966
1946
1950
1957
Type : Lockheed L-749 Constellation Programma : FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints Model : Manfred Jahn Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
De KLM kocht al in 1939 bij Lockheed 4 Excaliburs Model L-044 samen met 4 exemplaren van de grotere en snellere Constellation L-049 vanaf de tekentafel voor nieuwe lange afstandslijnen over de Atlantische Oceaan naar o.a New York. De Excalibur leek op een vergrote 4-motorige Model 10 Electra met een capaciteit voor 36 passagiers en een kruissnelheid van 431 km p/u. Howard Hughes had in de luchtvaartmaatschappij TWA een meerderheidsaandeel verworven. Hij vond de Excalibur niet geschikt voor TWA omdat hij een grotor viermotorig vliegtuig met een drukcabine wilde dat sneller dan elk ander groot passagiersvliegtuig kon kruisen en op veel grotere hoogte vliegen, waarmee hij alle concurrenten kon verslaan. Het Excalibur-project werd afgeblazen om zich te kunnen concentreren op de Constellation. De Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. De civiele ontwikkeling werd stopgezet om de militaire productie voorrang te geven. De eerste Constellation, maakte op 9 januari 1943 zijn eerste testvlucht. Door vooral motorproblemen zijn er slechts enkele tientallen van de militaire versie tijdens de oorlog gebruikt. Direct na de oorlog gingen de eerste luchtvaartmaatschappijen ermee vliegen; het eerste commerciële model werd in november 1945 in gebruik genomen door TWA. De KLM kreeg halverwege 1946 de 4 reeds bestelde L-049's geleverd en was daarmee de eerste Europese maatschappij die met dit type ging vliegen. In 1947 kwamen er nog 2 bij. Van de verbeterde versie L-749 kocht de KLM er vanaf 1947 tot eind 1950 nogeens 20 exemplaren.Lockheed ontwikkelde voor de Contellation een Speedpack, een container met een lengte van ruim 10 meter en een inhoud van 11 kubieke meter die onder de romp kon worden gehangen om een maximale lading van 3.700 kg te vervoeren. Met Speedpack lag de kruissnelheid slechts 20 km p/u lager terwijl het vliegbereik ongeveer 4% minder was. De KLM kocht er 7. De PH-TAV "Venlo"was een van de 6 L-049'die de KLM in zijn vloot had van 1946 tot 1950. Het werd verkocht aan Capitol Airlines in de USA. De PH-TDK "Amsterdam" was een van de 20 L-0749's, die de KLM in zijn vloot had van 1947 tot 1960. In november 1959 werd het uit dienst genomen en gesloopt in 1963
1946
1950
1955
Speedpack 1946
Speedpack 1950
Speedpack 1955
Type : De Havilland DH89a Dominie Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : CBFS-team Operator : KLM Download : Alléén repaint
Na de tweede wereldoorlog was een groot deel van de infrastructuur van Nederland verwoest en waren bepaalde delen van het land onbereikbaar. De overheid richtte daarom de Regeringsvliegdienst op en droeg de KLM op een binnenlands luchtnet uit te voeren. Er werden 4 Dominies aangeschaft: De PH-RAA (c/n 6890), de PH-RAB (c/n 6891), de PH-RAC (c/n 6893) en de PH-RAD. In mei 1946 kwamen daar ook nog de PH-RAC (c/n 6893) en PH-RAD (c/n 6895) bij. Eind 1946 werden de diensten door eigen KLM DC-3-en overgenomen en werden de Dominies verkocht aan East African Airlines.
KLM 1946
KLM
Type : Convair CV-240 Programma : FS2004 en FSX Model : Virtual Birds Factory Operator : KLM Download : Alléén repaint
Convair ontwikkelde vlak na de Tweede Wereldoorlog de CV-240 als vervanger voor de Douglas DC-3. Op 16 maart 1947 maakte het prototype zijn eerste vlucht. De KLM kocht er twaalf die vanaf eind 1948 tot eind 1957 op de Europese lijnen werden ingezet, waarna 6 exemplaren werden verkocht aan de Duitse Flugdienst(Lufthansa). De resterende toestellen gingen naar Swissair en LOT. Lees Read me First voor de juiste installatie.