Type: Stearman Hammond Y-1S

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: rarewings.com

Operator: KLM

Download: Kompleet vliegtuig


In 1937 had de KLM belangstelling voor de nog te bouwen Douglas DC4E.Dit toestel zou ingezet kunnen worden op de Nederlands-Indiëlijn. De DC4E werd ontwikkeld op basis van de eisen van de Amerikaanse maatschappijen United, TWA, Eastern en Pan American. KLM-vlieger Parmentier heeft met het prototype gevlogen en was zo onder de indruk dat KLM er 6 wilde aanschaffen en later nog eens 6 stuks. De DC-4 had een neuswiel, terwijl de KLM alleen toestellen had met een staartwiel. Om de vliegers te laten wennen aan de neuswiel-configuratie werd de Stearman Hammond Y-1S in september 1937 aangeschaft voor trainingsdoeleinden. De Stearman Hammond Model Y werd ontworpen door Dean B. Hammond voor het Bureau of Air Commerce safe airplane competition in 1934. Uitgangspunt was een eenvoudig en betrouwbaar vliegtuig te ontwikkelen voor $ 700,- Model Y was een van de winnaars en Hammond kreeg opdracht voor 25 exemplaren. Het prototype voldeed niet aan de eisen en Lloyd Stearman werd gevraagd het toestel te herontwerpen om de prestaties te verbeteren hetgeen resulteerde in Model Y-1S.Er zijn slechts een twintigtal exemplaren gebouwd.


Het prototype van de DC-4E werd door United getest op zijn luchtlijnen en bleek verre van economisch te zijn. De Amerikaanse maatschappijen zagen af van orders en het project werd afgeblazen.De Stearman Hammond Y-1S was daarom bij de KLM overbodig. Het toestel werd in november 1938 naar de RAE(Royal Aircraft Esthablishment) op Farnborough overgedaan die het grondig testte of het geschikt was voor de RAF.Men was niet onder de indruk van de vliegeigenschappen. Het was bijna onmogelijk om een exakte compaskoers te vliegen.Daarna ging het toestel naar de Royal Air force maar die heeft er niet of nauwelijks mee gevlogen. Het toestel bleef bij de RAE totdat het toestel in 1942 werd gesloopt.John Blackburn stuurde me een zwart/wit foto uit 1940 waarop ik de repaint heb gebaseerd. Douglas ontwikkelde tijdens de oorlog een compleet nieuwe DC-4(C-54) die pas na de tweede wereldoorlog door de luchtvaartmaatschappijen kon worden ingezet.

Type: Consolidated PBY5A Catalina

Programma: FS2004 en FSX

Model: Alphasim

Operator: KLM Insulair Bedrijf

Download: Kompleet vliegtuig


Het Interinsulair Bedrijf van de KLM heeft vanaf 1947 tot 1950 negen Catalina's in dienst gehad . Ze werden gebruikt in de Indische archipel. Ze boden plaats aan 14 tot 18 passagiers.Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd de PK-CTB in 1950 aan Garuda overgedragen.

Type: Ilyushin IL-62

Programma: FS2004 en FSX

Model: Stepan Gritsevsky en Michael Ackermann

Operator: Aeroflot/KLM

Download: Kompleet vliegtuig


Gedurende de Koude Oorlog mochten westerse maatschappijen niet over Rusland vliegen. Om dit probleem voor zijn Transsiberië route Amsterdam-Tokyo op te lossen, huurde de KLM in 1971 twee IL-62's plus bemanning van Aeroflot in. Het cabinepersoneel was gemixed KLM/Aeroflot..

Type: Grumman Tracker S2F-1

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints

Model: Milton Shupe

Operator: Marine Luchtvaartdienst, KLM Technische School

Download: Kompleet vliegtuig


In het kader van het Mutual Defense Assistant Program (MDAP) ontving de MLD in 1960 26 US-built S2F-1 Trackers plus in 1961 nog 17 in Canada gebouwde CF2F1's. De 151 heeft dienst gedaan op het vliegdekschip "Karel Doorman" en toen deze uit de vaart werd genomen, op vliegbasis Valkenburg. In 1975 werd het toestel uit de vloot genomen en geschonken aan de KLM Bedrijfsschool in Hoofddorp( Nu ROC Amsterdam) om als sleutelkist te dienen voor de opleiding voor vliegtuigmonteur. Onlangs is het toestel gerestaureerd en heeft het zijn oorspronkelijke MLD-jasje weer teruggekregen en maakt het deel uit van de collectie van het Aviodrome op Lelystad Airport.

Type: Slingsby T67C Firefly

Programma: FS2004 en FSX , pakket met 2 repaints

Model: J.R.Lucariny

Operator: Rijksluchtvaartschool

                KLM Flight Academy

Download: Kompleet vliegtuig


In 1990 kocht de RLS 9 Slingsby T.67C-3 Firefly's voor de basistraining. Ze vervingen de 8 Cessna F-152-II's die vanaf 1980 deel uitmaakten van de vloot. In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder de naam KLM Luchtvaart School (KLS) en later KLM Flight Academy.  Alle Firefly's werden toen in de kleuren van de KLM geschilderd. De T.67 Firefly was een verder ontwikkelde Fournier RF-6. René Fournier ontwierp zijn RF-6 in 1974. Het was gebaseerd op zijn eerdere geheel houten motorzwevers met high aspect vleugels. Speciaal voor de RF-6 startte hij een fabriek in Nitray in Frankrijk. Na 40 toestellen te hebben gebouwd kwam hij in financiële problemen en moest zijn deuren sluiten. Fournier had de licentie aan Slingsby verkocht en deze ontwikkelde de RF-6 verder. De houten constructie werd vervangen door composite en het toestel werd volledig acrobatisch gemaakt. Dit werd de T.67C waarvan er rond de 250 zijn gebouwd. De PH-SGG werd in november 2001 uit de vloot genomen en verkocht naar Frankrijk.

Type: Diamond DA-42 NG Twinstar

Programma: FS2004 en FSX

Model: AI model Richard Faith

Operator: KLM Flight Academy

Download: Kompleet vliegtuig


De KLM Flight Academy heeft twee Twinstars in dienst die op Eelde zijn gestationeerd. De PH-KFA maakt sedert september 2018 deel uit van de vloot.

Type: BAC 111-300

Programma: FS2004 en FSX

Model: David Maltby

Operator: KLM

Download: Kompleet vliegtuig


In het zomerseizoen van 1968 kwam KLM capaciteit te kort en huurde voor 6 maanden de G-ATPJ van British Eagle. Het werd vooral ingezet op de route Rotterdam- Londen Heathrow.