KLM overig
Type : Stearman Hammond Y-1S Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : rarewings.com Operator : KLM Download : Kompleet vliegtuig
In 1937 had de KLM belangstelling voor de nog te bouwen Douglas DC4E.Dit toestel zou ingezet kunnen worden op de Nederlands-Indiëlijn. De DC4E werd ontwikkeld op basis van de eisen van de Amerikaanse maatschappijen United, TWA, Eastern en Pan American. KLM-vlieger Parmentier heeft met het prototype gevlogen en was zo onder de indruk dat KLM er 6 wilde aanschaffen en later nog eens 6 stuks. De DC-4 had een neuswiel, terwijl de KLM alleen toestellen had met een staartwiel. Om de vliegers te laten wennen aan de neuswielconfiguratie werd de Stearman Hammond Y-1S in september 1937 aangeschaft voor trainingsdoeleinden. De Stearman Hammond Model Y werd ontworpen door Dean B. Hammond voor het Bureau of Air Commerce safe airplane competition in 1934. Uitgangspunt was een eenvoudig en betrouwbaar vliegtuig te ontwikkelen voor $ 700,- Model Y was een van de winnaars en Hammond kreeg opdracht voor 25 exemplaren. Het prototype voldeed niet aan de eisen en Lloyd Stearman werd gevraagd het toestel te herontwerpen om de prestaties te verbeteren hetgeen resulteerde in Model Y-1S.Er zijn slechts een twintigtal exemplaren gebouwd. Het prototype van de DC-4E werd door United getest op zijn luchtlijnen en bleek verre van economisch te zijn. De Amerikaanse maatschappijen zagen af van orders en het project werd afgeblazen.De Stearman Hammond Y-1S was daarom bij de KLM overbodig. Het toestel werd in november 1938 naar de RAE(Royal Aircraft Esthablishment) op Farnborough overgedaan die het grondig testte of het geschikt was voor de RAF.Men was niet onder de indruk van de vliegeigenschappen. Het was bijna onmogelijk om een exakte compaskoers te vliegen.Daarna ging het toestel naar de Royal Air force maar die heeft er niet of nauwelijks mee gevlogen. Het toestel bleef bij de RAE totdat het toestel in 1942 werd gesloopt.John Blackburn stuurde me een zwart/wit foto uit 1940 waarop ik de repaint heb gebaseerd. Douglas ontwikkelde tijdens de oorlog een compleet nieuwe DC-4(C-54) die pas na de tweede wereldoorlog door de luchtvaartmaatschappijen kon worden ingezet.
Type : Ilyushin IL-62 Programma : FS2004 en FSX Model : Stepan Gritsevsky en Michael Ackermann Operator : Aeroflot/KLM Download : Kompleet vliegtuig
Gedurende de Koude Oorlog mochten westerse maatschappijen niet over Rusland vliegen. Om dit probleem voor zijn Transsiberië route Amsterdam-Tokyo op te lossen, huurde de KLM in 1971 twee IL-62's plus bemanning van Aeroflot in. Het cabinepersoneel was gemixed KLM/Aeroflot.
Type : Consolidated PBY5A Catalina Programma : FS2004 en FSX Model : Alphasim Operator : KLM Insulair Bedrijf Download : Kompleet vliegtuig
Het Interinsulair Bedrijf van de KLM heeft vanaf 1947 tot 1950 negen Catalina's in dienst gehad . Ze werden gebruikt in de Indische archipel. Ze boden plaats aan 14 tot 18 passagiers. Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd de PK-CTB in 1950 aan Garuda overgedragen.
volgende volgende
Type : Grumman Tracker S2F-1 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Milton Shupe Operator : KLM Technische School Download : Kompleet vliegtuig
De MLD Tracker 151 heeft dienst gedaan op het vliegdekschip "Karel Doorman" en toen deze uit de vaart werd genomen, op vliegbasis Valkenburg. In 1975 werd het toestel uit de vloot genomen en geschonken aan de KLM Bedrijfsschool in Hoofddorp( Nu ROC Amsterdam) om als sleutelkist te dienen voor de opleiding voor vliegtuigmonteur. Onlangs is het toestel gerestaureerd en heeft het zijn oorspronkelijke MLD-jasje weer teruggekregen en maakt het deel uit van de collectie van het Aviodrome op Lelystad Airport.