NLM/KLM Cityhopper
volgende volgende
In 1966 richtte KLM een dochtermaatschappij op voor de lokale vluchten, de NLM. In maart 1988 nam KLM de maatschappij NetherLines over. Door het samenvoegen van NLM Cityhopper en NetherLines beschikte KLM in maart 1991 over een nieuwe organisatie voor regionaal Europees luchtvervoer, waarbij ook een naamswijziging werd doorgevoerd. NLM Cityhopper hield op te bestaan, en de naam van het nieuwe bedrijf werd "KLM Cityhopper"(KLC). De vloot bestond uit Fokkers F27 mk200 en Mk500, F50, F28, F70 en F100, plus Saab 240's. In 2002 ging ook KLM UK onder de naam KLM Cityhopper vliegen.KLM UK opereerde alleen maar met Fokker 100- en Fokker 50-vliegtuigen. KLM Cityhopper had anno 2010 de grootste vloot met Fokker- toestellen ter wereld. Alle Fokkers en Saabs zijn inmiddels vervangen door Embraers 175 en 190's De PH-KFK was een van de drie Fokkers F.27 Mk500's, die vanaf 1981 tot 1992 deel hebben uitgemaakt van de NLM CityHopper-vloot
Type : Fokker F.27 Mk 500 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : NLM/KLM Cityhopper Download : Kompleet vliegtuig
1968
1971
1975
1976
De langst in Nederland ingeschreven Fokker Friendship was de PH-SAD, een F.27-200 met c/n 10272 die in Schreinerdienst was van april 1965 tot january 1968. Toen Schreiner zijn activiteiten stopte werd het toestel verkocht aan de KLM, die het tot november 1990 gebruikte voor de binnenlandse vluchten van de NLM en wat later voor de Europese bestemmingen van KLM Cityhopper.Het toestel werd bij Fokker ingeruild voor een Fokker 50. Na 28 jaar in Nederland in dienst te zijn geweest werd het uiteindelijk verkocht aan Sudamericana in Argentiniƫ.Gesloopd in 1996, na 31 jaar dienst te hebben gedaan.
Type : Fokker F.27 Mk 200 Programma : FS2004 en FSX Model : Mike Stone Operator : NLM/KLM Cityhopper Download : Kompleet vliegtuig