Type: Fokker S.11 Instructor

Programma: FS2004 en FSX

Model: Italo D'Attomo en Giovanni Quai

Operator: Rijksluchtvaartschool

Download: Kompleet vliegtuig


De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijkslucht- vaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. In 1950 kwamen daar 3 Fokker S.11's bij. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir.In verband met de introductie van straalverkeers- vliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De PH-UET heeft vanaf 1950 tot 1960 bij de RLS gevlogen. Het toestel is daarna verkocht en na verschillende nieuwe eigenaren in Nederland en België in 1973 uit het register geschrapt. Het is een paar jaar als blikvanger gebruikt in een winkel en wacht nu voor een restauratie op Vliegveld Midden-Zeeland..

Type: Fokker S.11 Instructor

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints

Model: Italo D'Attomo en Giovanni Quai

Operator: LKS/KLu, MLD, de heer Sloots

Download: Kompleet vliegtuig


Direct na WWII ontwikkelde Fokker de S.11 als opvolger voor de sterk verouderde De Havilland Tiger Moth voor de elementaire vliegopleiding. Leerling en Instucteur zaten naast elkaar terwijl er daarachter nog plaats was voor een derde passagier. De eerste vlucht vond plaats op 18 december 1947. In Nederland heeft Fokker 40 stuks gebouwd voor de LuchtStrijdKrachten, de latere Koninklijke luchtmacht plus 41 stuks voor Israël. In Italië heeft Macchi er 150 stuks in licentie gebouwd als M416. Fokker Brazilië heeft ook nog 100 gebouwd voor de Braziliaanse Luchtmacht. De repaint is constructienr: 6281 die als E 38 in 1950 aan de LSK is geleverd. In 1959 kreeg het een nieuwe beschildering. In 1970 werd het toestel als 198 overgedragen aan de Marine Luchtvaartdienst. Verkocht in 1975 aan de heer Sloots en geregistreerd als PH-SLO. Na een recente restauratie vliegt de PH-SLO vanaf Teuge weer in de kleuren van de Klu.

Type: Fokker  F.27 Mk 100

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: Nederlandse regering

Download: Kompleet vliegtuig


De PH-PBF verving in maart 1960 de regerings Dakota PH-PBA is in maart 1972 vervangen door de Fokker F.28 Fellowship. Naast de regering maakte de Koninklijke familie gebruik van dit toestel. De PH-PBF ging terug naar Fokker en werd doorverkocht naar Indonesië als PK-KFR. Deze repaint maakt deel uit van de download: Fokker F 27-100,200,400 Dutch Pack for FS2004 and FSX

Type: Fokker  F.27 Mk 100

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: Philips

Download: Kompleet vliegtuig


De PH-LIP heeft vanaf april 1962 tot april 1975 deel uit gemaakt van de vloot van de Philips Vliegdienst in Eindhoven. Verkocht naar Duitsland als D-BAKA. Het was voorzien van een VIP-interieur en werd ingezet als zaken- en directievliegtuig.

Deze repaint maakt deel uit van de download: Fokker F 27-100,200,400 Dutch Pack for FS2004 and FSX

Type: Fokker  F.27 Mk 200

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: Schreiner Airways

Download: Kompleet vliegtuig


De PH-SAD was in Schreinerdienst van april 1965 tot january 1968. Vooral voor vakantievluchten naar het Middenlandse Zee-gebied. Toen Schreiner zijn activiteiten stopte werd het toestel verkocht aan de KLM,

die het tot november 1990 gebruikte voor de binnenlandse vluchten van de NLM. Fokker kocht het toestel terug en leasde het tot 1993 door aan verschillende maatschappijen. Gesloopd in Argentinië in 1996, na 31 jaar dienst te hebben gedaan.

Deze repaint maakt deel uit van de download: Fokker F 27-100,200,400 Dutch Pack for FS2004 and FSX

Type: Fokker  F.27 Mk 200

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: Limburg Airlines

Download: Kompleet vliegtuig


Limburg Airlines is slechts van 15 juni 1973 tot 26 april 1974 actief geweest.Vanaf Maastricht Airport werd de dienst Maastricht-London Gatwick onderhouden. Daarvoor had de maatschappij twee Fokker F.27 Mk 200 Friendships gekocht van de Japanse ANA. Men slaagde er niet in de dienst rendabel te krijgen en vergunningen te verwerven naar andere bestemmingen en het ging failliet.  De PH-OGA ging naar Air UK als G-BCDN.

Deze repaint maakt deel uit van de download: Fokker F 27-100,200,400 Dutch Pack for FS2004 and FSX

Type: Fokker  F.27 Mk 200

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: NLM/KLM Cityhopper

Download: Kompleet vliegtuig


De langst in Nederland ingeschreven Fokker Friendship was de PH-SAD, een F.27-200 met c/n 10272 die in Schreinerdienst was van april 1965 tot january 1968. Toen Schreiner zijn activiteiten stopte werd het toestel verkocht aan de KLM, die het tot november 1990 gebruikte voor de binnenlandse vluchten van de NLM en wat later voor de Europese bestemmingen van KLM Cityhopper.Het toestel werd bij Fokker ingeruild voor een Fokker 50. Na 28 jaar in Nederland in dienst te zijn geweest werd het uiteindelijk verkocht aan Sudamericana in Argentinië.Gesloopd in 1996, na 31 jaar dienst te hebben gedaan.

Deze repaints maakt deel uit van de download: Fokker F 27-100,200,400 Dutch Pack for FS2004 and FSX


Type: Fokker  F.27 Mk 200

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: XP Express Parcel Systems

Download: Kompleet vliegtuig


XP Express Parcel Systems werd in 1972 als City Courier opgericht door een paar Amsterdamse studenten die binnen de hoofdstad op fietsen en motoren snelle koeriersdiensten verzorgden. Het Amerikaanse koeriersbedrijf Purolator nam het bedrijf over en verkocht het na een paar jaar aan Vendex International, die de naam City Courier veranderde in XP Express Parcel Systems. XP werd vervolgens een dochter van KLM Cargo. KLM beschouwde na enkele jaren koeriersdiensten niet meer als core business en verkocht XP aan Global Distribution Express World Wide, gezamenlijk eigendom van het Australische TNT en de posterijen van Nederland, Zweden, Canada, Frankrijk en Duitsland. Tegenwoordig is TNT ondergebracht bij FedEx Corporation. XP Express Parcel Systems beschikte over een eigen vloot met o.a Fokker F.27 Friendships maar huurden aanvullende capaciteit in bij talloze Europese maatschappijen. Voor de langdurige contracten werden deze ingehuurde toestellen in de kleuren van XP geschilderd maar bleven geregistreerd in het land van herkomst. Deze repaint maakt deel uit van de download: Fokker F 27-100,200,400 Dutch Pack for FS2004 and FSX

Type: Fokker  F.27 Mk 400

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: Schreiner Airways Cargo

Download: Kompleet vliegtuig


In 1986 besloot de Schreiner Groep een nieuwe dochtermaatschappij op te starten die zich ging richten op de vrachtmarkt. Gestart werd met een enkele Dornier 228 die spoedig werd aangevuld met een tweetal tweedehands Fokker F27-400's. De PH-SFA bleef tot 1994 in dienst en werd verkocht naar Myamar terwijl de PH-SFB tot 1990 en werd verkocht naar Zwitserland.

Naast de Dornier en de F27's had Schreiner Airways Cargo ook nog drie Airbus A-300B4's, een Lockheed L-382G en een  De Havilland DHC-8 in dienst. Schreiner Airways Cargo stopte eind 2001 met zijn activiteiten.

Deze repaint maakt deel uit van de download: Fokker F 27-100,200,400 Dutch Pack for FS2004 and FSX

Type: Fokker  F.27 Mk 500

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: NLM/KLM Cityhopper

Download: Kompleet vliegtuig


In 1966 richtte KLM een dochtermaatschappij op voor de lokale vluchten, de NLM. In maart 1988 nam KLM de maatschappij NetherLines over. Door het samenvoegen van NLM Cityhopper en NetherLines beschikte KLM in maart 1991 over een nieuwe organisatie voor regionaal Europees luchtvervoer, waarbij ook een naamswijziging werd doorgevoerd. NLM Cityhopper hield op te bestaan, en de naam van het nieuwe bedrijf werd "KLM Cityhopper"(KLC). De vloot bestond uit Fokkers F27 mk200 en Mk500, F50, F28, F70 en F100, plus Saab 240's. In 2002 ging ook KLM UK onder de naam KLM Cityhopper vliegen.KLM UK opereerde alleen maar met Fokker 100- en Fokker 50-vliegtuigen. KLM Cityhopper had anno 2010 de grootste vloot met Fokker-toestellen ter wereld. Alle Fokkers en Saabs zijn inmiddels vervangen door Embraers 175 en 190's

De PH-KFK was een van de drie Fokkers F.27 Mk500's, die vanaf 1981 tot 1992 deel hebben uitgemaakt van de NLM CityHopper-vloot

Type: Fokker 50

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints

Model: Dream Wings

Operator: Denim Air

Download: Kompleet vliegtuig


Denim Air ging zich toen toeleggen op wet-leasing. Het Spaanse Air Nostrum was de belangrijkste klant dat op een gegeven moment 14 Fokkers 50 leasde. In 2005 werd Denim aan Panta Holdings verkocht, eigenaar van VLM Airlines. Hoe het daarna met Denim ging is wat duister. De wet-leasing werd voortgezet en toen Panta de VLM verkocht aan KLM-Air France werden ook eigen lijndiensten opgezet. In 2010 werd echter faillissement aangevraagd. Men had toen nog een lucratief contract met de Noorse luchtmacht en om dit te behouden besloot men een doorstart te maken met 2 Fokker 50's. Tot 2014 ging het weer redelijk en de vloot werd weer uitgebreid. Eind 2014 vond er een management buy out van Panta plaats en de "nieuwe" Panta had het geen belang meer in Denim. Eind 2016 ging het met wat nog van Denim over was definitief mis. Het raakte zijn vliegvergunning kwijt en in januari 2017 werd het faillissement uitgesproken. In de jaren van zijn bestaan heeft Denim Air 27 Fokker 50’s, 4 Fokker 100’s, 3 Embrear ERJ 190,

1 Embraer ERJ-145,1 DeHavilland Dash 8 en 1 ATR 42 in zijn vloot gehad.

Type: Fokker  50

Programma: FS2004 en FSX

Model: Dream Wings

Operator: Maastricht Airlines

Download: Kompleet vliegtuig


Maastricht Airlines, de luchtvaartmaatschappij die nooit vloog. Aanvankelijk zag het er goed uit. Voldoende startkapitaal, gehuurde vliegtuigen reeds geregistreerd in het Nederlandse luchtvaartregister en reeds een paar duizend tickets verkocht. Op 25 maart 2013 zouden de diensten vanaf Maastricht Aachen Airport naar Berlijn, München en Amsterdam van start gaan. Door corrosieproblemen moest de aflevering van de Fokker 50's een paar keer worden uitgesteld en zelfs afgesteld. Op korte termijn waren geen alternatieve toestellen voor handen en was het startkapitaal op. In juni 2013 werd het faillissement uitgesproken.

Er is getracht een doorstart te maken met twee Bombardiers CRJ 200 maar dat is helaas niet gelukt.

Type: Fokker  50

Programma: FS2004 en FSX

Model: Dream Wings

Operator: Magic Bird Cargo

Download: Kompleet vliegtuig


Magic Bird Cargo was een doorstart van het failliete Magic Blue Airlines. De laatst genoemde, gevestigd op Rotterdam Airport startte zijn activiteiten in 2005. Het bedrijf was van de in Luxemburg gevestigde FN Holding die ook eigenaar was van Farnair Europe. Als gevolg van opeen stapelende problemen en financiële zorgen moest men het al na een klein jaar opgeven. Het bedrijf had 2 BAe ATP's geleasd van British Aerospace om een vrachtdienst voor de Zweedse posterijen te gaan uitvoeren. De toestellen werden te laat geleverd, waardoor Magic Blue schadevergoeding aan de Zweedse posterijen moest betalen. Die financiële reserve had het bedrijf niet en ging failliet. Er werd met twaalf man personeel een doorstart gemaakt onder de naam Magic Bird Cargo. Naast de twee ATP's werden van ook twee Fokker 50's aan de vloot toegevoegd. De Fokkers waren ex Newair Air Service uit Denemarken. Ook nu ging het mis en ging het bedrijf in mei 2007 definief failliet.

Type: Fokker  100

Programma: FS2004 en FSX, pakket met 3 repaints

Model: PROJECT Fokker

Operator: Denim Air

Download: Kompleet vliegtuig


De Fokker 100’s van Denim Air waren eigendom van hun moederbedrijf Mass Jet Lease.  Er hebben 4 Fokker 100’s in de kleuren van Denim Air gevlogen.


1950

1959

1970

2018

1968

1971

1975

1976

1996

2003

2006

2009

2010

2013