Type : Dornier Do28D Skyservant Programma : FS2004 en FSX Model : Anthony Konstantinidis Operator : Flashband Flight Download : Kompleet vliegtuig
Flashband Flight was onderdeel van Nationaal Vliegtuig Beheer, Den Haag. Het hield zich bezig met sproeivliegen en adhoc-charters. De PH-KLF heeft van 02.10.1969 tot 14.11.1972 deel uit gemaakt van de vloot van Flashband Flight. Het werd gebruikt vanaf Rotterdam voor rondvluchten en allerlei charters. Flashband Flight heeft korte tijd de lijndienst Amsterdam-Middenzeeland-Lille gevlogen. Daarnaast heeft men getracht in een zomerseizoen een wekelijkse dienst uit te voeren tussen Rotterdam en de waddeneilanden Ameland en Texel. In de weekenden werden rondvluchten boven Rotterdam uitgevoerd.Het lukte Flashband niet om een positie op de markt te verwerven en stopte zijn activiteiten. De PH-KLF werd naar Portugal verkocht.
Dornier
Type : Dornier 228-212 Programma : FS2004 en FSX Model : Premier Aircraft Design Operator : Flexair Download : Kompleet vliegtuig
De PH-FXA werd door Flexair geleased voor de dienst Rotterdam Airport- London City Airport. Flexair expoiteerde deze dienst vanaf september 1989 tot juli 1994. Het bedrijf had te weinig financiële draagkracht om uit te breiden. Er waren plannen voor een dienst Amsterdam Schiphol-London City Airport met een groter toestel. De geldschieters lieten het afweten en Flexair ging failliet.
volgende volgende
Type : Dornier Do-24K1 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints Model : Wim Vergeer Operator : MLD Download : Kompleet vliegtuig
In 1926 bestelde de Nederlandse marine bestelde een aantal Dornier Wal vliegboten voor patrouillevluchten in Nederlands-Indië patrouilleren. De Wal voldeed goed, maar was al snel verouderd. In 1934 startte de marine een onderzoek naar een opvolger voor de Wal. Rond die tijd werd bij Dornier-Metallbauten G.m.b.H. in Friedrichshafen het eerste prototype van de Do-18, een gemoderniseerde versie van de Wal gemaakt. De Do-18 voldeed echter niet aan de vereiste normen van de Nederlandse marine. Een officier van de Marine, C. Sanders stelde toen de eisen op waaraan de opvolger van de Wal moest voldoen. Het nieuwe vliegtuig moest groter worden, uitgerust met drie motoren, geen pusher propellers, een maximum snelheid van 315 km / h, een geheel metalen constructie en comfortabele genoeg op de lange afstanden. Deze specificaties werd bij een aantal fabrikanten neergelegd. Fokker kwam met het B-V, die werd afgewezen, net als het ontwerp van de Amerikaanse Sikorsky. Dornier was de enige van de drie die aan de eisen van de Nederlandse Marine kon voldoen. Voordat het jaar voorbij had men een gedetailleerd model klaar. Op 6 augustus 1936 werd het eerste contract getekend voor de levering van 6 vliegboten met het typenummer Do-24 aan de Nederlandse marine. De Duitse opbouw na WO1 was nog in volle gang en de RLM (Reichsluftfahrministerium) was niet bereid om productiecapaciteit beschikbaar te stellen zijn voor de Nederlandse Do-24's. De eerste opdracht werd daarom geplaatst via de Zwitserse Aero-Metall A.G. in Zürich, de Zwitserse Dornier fabriek aan Dornier Flugzeuge in Altenrhein,aan de Zwitserse kant van de Bodensee. De Nederlandse Marine had besloten de standaard Junkers Jumo 205C dieselmotoren van 600 pk te vervangen door drie Wright Cyclone GR-1820-F52 radiale motoren.Deze keuze werd gemaakt omdat de in dienst zijnde Fokker T.IV en de bestelde Glenn Martin 139 bommenwerper voor Nederlands-Indië ook met deze motor waren uitgerust. De motor was 15% lichter en gaf 50% meer vermogen dan de Junkers diesels. De eerste vlucht van elke Do-24 vond plaats op 3 juli 1937. Een dag later werd het vliegtuig overgedragen aan de MLD en in september overgevlogen naar de Weser Flugzeugwerke bij Einswarden om te worden getest op de Noordzee. De zeewaardigheid was verbazingwekkend goed en de proeven verliepen naar vollen tevredenheid en werden eind oktober afgesloten.De eerste Do-24K-1 kreeg de registratie X-1 werd naar Morokrembangan in Nederlands- Indië en was begin 1938 klaar voor om zijn eerste missie. De Nederlandse regering besloot uiteindelijk tot een totaal van 96 Do-24K vliegtuigen bestellen, maar door het uitbreken van WW2 er werden er slechts 37 afgeleverd, deels in licentie vervaardigd bij Aviolanda. Slechts 5 Dorniers overleefde de Japanse invasie en weken uit Australië. Ze kwam in dienst in de RAAF, maar eind 1944 uit dienst genomen wegens gebrek aan reserveonderdelen. De X-5 kwam in dienst van de MLD op 18-03-1938 en overgedragen aan de RAAF op 29-04-1942 en nu geregistreerd als A49-1.
1938
1939
1942
1942 RAAF
Type : Dornier Wal F Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Wolfram Beckert Operator : MLD Download : Kompleet vliegtuig
Vanwege het Verdrag van Versailles mocht Duitsland na WW1 geen gevechtsvliegtuigen bouwen.Dornier ontwierp zijn vliegtuigen wel in Duitsland maar voor de productie werd uitgeweken naar o.a Italië. De Dornier Wal, één van de meest bekende Duitse vliegboten uit die tijd, maakte de eerste vlucht op 6 november 1922.Het toestel, een ontwerp van Claude Dornier, was een doorontwikkeling van de Dornier Gs.1 uit 1921. Bijzonder aan het toestel was dat het geheel uit Duraluminum was opgetrokken, verder was het voorzien van de door Claude Dornier ontwikkelde “stummels”, een soort stabilisatie aan weerszijden van de romp, en bovendien een eendekker-configuratie had.Eén van de eerste opdrachten kwam van Spanje voor zes toestellen. Dat land kreeg tevens een licentie verkreeg voor de bouw bij CASA in Madrid. Kort daarna kreeg het Japanse Kawasaki eveneens een licentie voor de bouw van de Dornier Wal, later nog gevolgd door Aviolanda te Papendrecht en door de Amerikaanse Dornier vestiging in de VS. Tot 1931 werd het toestel in militaire en civiele varianten gebouwd door CMASA in Pisa, Italië.Er werden in totaal 300 Wals gebouwd. In 1926 bestelde de Nederlandse marine bestelde een aantal Dornier Wal vliegboten voor patrouillevluchten in Nederlands-Indië. De eerste 6 werden door CMASA gebouwd, de volgende vier met onderdelen van CMASA geassembleerd door Aviolanda.De resterende 36 werden in licentie door Aviolanda gebouwd. 40 stuks waren van het type Wal G met of twee Lorraine-Dietrich motoren van 450 pk elk en de laatste 6 van het Type F met twee Lorraine-Courlis van elk 600 pk en iets groteren vleugels waardoor het startgewicht van 5.700 kg naar7.000 kg ging.Vanaf 1939 werden de Wals uitgefaseerd en vervangen door de voor Nederland speciaal ontworpen Dornier D0-24K. De D-16 kwam in dienst van de MLD op 20-08-1928 en werd in maart 1940 afgeschreven op het Marine Vliegkamp Morokrembangan in Nederlands Indië.
1928
1939