Type : De Havilland DH104 Serie 1 Programma : FS2004 en FSX, pakket met 4 repaints Model : Rick Piper Operator : Martin's Air Charter Download : Alléén repaint
De PH-MAD was de eerste door Martin's Air Charter gekochte Dove. In maart 1960 werd het toestel geschilderd in dezelfde kleuren als de van Alitalia gekochte DC-3. In 1961 koos MAC voor een nieuwe huisstijl, die tot 1964 werd gevoerd. In 1964 werd Fairways Rotterdam overgenomen. MAC had De C-47's van Fairways hard nodig voor MAC-chartervluchten. De PH-MAD werd toen ingezet op de Fairways- lijndienst Rotterdam-Southampton. I.p.v. "Martin's Air Charter" werd de naam "Fairways Rotterdam" op de romp aangebracht . Eind 1964 werd deze dienst gestopt. Het toestel werd in de nieuwste MAC-huisstijl geschilderd en tot november 1966 vooral weer ingezet voor de rondvluchten boven Amsterdam. Daarna werd het verkocht naar Engeland.
De Havilland
De PH-SAA is in juli 1962 door Schreiner Airways aangeschaft. Het werd vooral ingezet als zakenvliegtuig en voor adhoc-charters. In november 1965 werd besloten het toestel naar Nigerië te verkopen.
Flashband Flight is onderdeel van Nationaal Vliegtuig Beheer, Den Haag. Het hield zich bezig met sproeivliegen en adhoc-charters. De PH-KLS heeft slechts enkele weken, van 13.06.1965 tot 16.06.1965, deel uit gemaakt van de vloot van Flashband Flight. De PH-KLS(was G-AKET) werd geleased van Metropolitan Air Movements Ltd, Biggin Hill. De oorspronkelijke beschildering van Metropolitan werd gehandhaafd met alleen de naam "Flashband"op de romp. Het hoe en waarom van deze korte inschrijving is niet duidelijk.
Type : De Havilland DH104 Serie 6 Programma : FS2004 en FSX Model : Rick Piper Operator : Schreiner Airways Download : Alléén repaint
Type : De Havilland DH104 Serie 1 Programma : FS2004 en FSX Model : Rick Piper Operator : Flashband Flight Download : Alléén repaint
De PH-ILI is in juli 1957 tot 15 augustus 1967 deel uit gemaakt van de vloot van de Philips Vliegdienst in Eindhoven. Het werd voor ingezet als zaken- en directievliegtuig.
Type : De Havilland DH104 Serie 1 Programma : FS2004 en FSX Model : Rick Piper Operator : Philips Download : Alléén repaint
De PH-ILA heeft vanaf januari 1959 tot augustus 1968 deel uit gemaakt van de vloot van de Philips Vliegdienst in Eindhoven. Het werd eveneens ingezet als zaken- en directievliegtuig. Het vliegtuig is via Engeland verkocht naar de USA.
Type : De Havilland DH114-2B Programma : FS2004 en FSX Model : Derek Palmer, Fraser McKay, Dave Booker Operator : Philips Download : Alléén repaint
In januari 1962 nam MAC het vanaf Vliegveld Beek opererende Limburg Airways over. Hun Dove PH-VLC en de Heron PH-VLA werden in de vloot van Martin's Air Charter opgenomen.De PH-VLA vloog in 1962/63 de dienst Stuttgart-Frankfurt voor Lufthansa en in de kleuren van Lufthansa. In mei 1963 reed in Frankfurt een tractor tegen het neuswiel en moest het toestel worden afgeschreven. Het toestel is later in Engeland opgeknapt en is uiteindelijk in Canada omgebouwd tot een Saunders ST-27A.
Type : De Havilland DH114-2B Programma : FS2004 en FSX, pakket met 2 repaints Model : Derek Palmer, Fraser McKay, Dave Booker Operator : Martin’s Air Charter Download : Alléén repaint
De Kroonduif of Nederlands Nieuw-Guinea Luchtvaart Maatschappij (NNGLM) was onderdeel van de KLM. Het bedrijf is opgericht in 1957 en onderhield tot eind 1962 vooral diensten binnen Nederlands Nieuw- Guinea. Naast 4 C-47's heeft het 4 De Havilland DHC-2 Beavers en 4 Scottish Twin Pioneers in dienst gehad. Na overdracht van Nederlands Nieuw-Guinea aan Indonesië werd de vloot op één C-47 na aan Garuda Indonesia overgedragen.
Type : De Havilland DHC-2 Beaver Programma : FS2004 en FSX Model : Steven Grant Operator : Kroonduif Download : Kompleet vliegtuig
De Beavers werden zowel met wielen als met drijvers gebruikt. Ik heb voor de amphibian-versie gekozen, zodat in FS zowel op water als op land kan worden geland.
Type : De Havilland DHC-2 Beaver Programma : FS2004 en FSX Model : Steven Grant Operator : Kroonduif Download : Kompleet vliegtuig
1960
1961
1964
1964
volgende volgende
De Tiger Moth werd ontwikkeld uit de Gipsy Moth en maakte zijn eerste vlucht in 1931. Het toestel werd door de RAF als primaire trainer gekozen. Na de eerste bestelling van 35 stuks werd besloten voor de vervolgorder wat modificaties aan te brengen en het mogelijk te maken om instumentvliegen te beoefenen. Bovendien werd een iets zwaardere motor ingebouwd.Deze versie, de DH,82A heeft in Nederland o.a.dienst gedaan bij de Klu, de MLD en de Rijksluchtvaartschool. Direct na WWII heeft de Klu heeft in totaal 56 Tiger Moths van de RAF overgenomen en tot 1963 gebruikt voor de eerste vliegtrainingen. In 1956 werden 3 toestellen overgenomen door de Marine Luchtvaartdienst.Vanaf halverwege de 50-tiger jaren werden ze geleidelijk vervangen door de Fokker S.11. Veel toestellen zijn verkocht en opgenomen in het civiele register. De A-57 is een fictieve registratie. Het toestel is in 1986 aangeschaft door de KLu Historische Vlucht. Na een grondige restauratie vliegt hij weer. De civiele registratie van de A-57 is PH-TYG.
Type : De Havilland DH-82A Tiger Moth Programma : FS2004 en FSX Model : Warwick Carter Operator : Koninklijke Luchtmacht Download : Kompleet vliegtuig
De 002 is een van de 3 toestellen die in 1956 werden overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht. Vanaf halverwege de 50-tiger jaren werden ze geleidelijk vervangen door de Fokker S.11. De 002 was eerder geregistreerd als U-103. Het toestel is van 1956 tot 1966 als sleepvliegtuig voor de zweefvliegclubs op de vliegvelden Valkenburg en De Kooy gebruikt.
Type : De Havilland DH-82A Tiger Moth Programma : FS2004 en FSX Model : Warwick Carter Operator : Marine Luchtvaartdienst Download : Kompleet vliegtuig
De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. De RLS heeft van 1946 tot 1960 in totaal 30 Tiger Moth's in dienst gehad. De PH-UAO heeft vanaf 1949 tot 1960 bij de RLS gevlogen. Het toestel is daarna verkocht aan de NLS in Rotterdam waar het tot 1970 heeft gevlogen. Het toestel is gerestaureerd en vliegt sinds 1992 bij Dutch Tiger Flight op Lelystad.
Type : De Havilland DH-82A Tiger Moth Programma : FS2004 en FSX Model : Warwick Carter Operator : Rijksluchtvaartschool Download : Kompleet vliegtuig
Type : De Havilland DH89a Dominie Programma : FS2004 en FSX, pakket met 6 repaints Model : CBFS-team Operator : Koninklijke Luchtmacht, KLM Download : Alléén repaint
De No. 1316 Dutch Communications Flight werd in juli 1944 binnen de Britse luchtmacht geformeerd om ervoor te zorgen dat na de oorlog Nederland in staat zou zijn een eigen luchtmachttransportdienst op te kunnen zetten. De eenheid was gestationeerd in Hendon en vloog met verschillende typen zoals De Havilland Dominie, Percival Proctor, een Lockheed 12A en een aantal ex-KLM DC-3's. In mei 1946 werd de eenheid ontmanteld en gingen een viertal Dominies naar de Nederlandse LuchtStrijdKrachten(LSK, later KLu) bij nr.1 TransportVliegtuigAfdeling op vliegbasis Valkenburg. In 1952 werden de toestellen buiten gebruik gesteld met uitzondering van de V-1, die tot 1956 actief bleef. In 1948 werd tijdelijk de V-3 van de LSK omgedoopt in PH-VNC om te worden ingezet voor een VN-missie in Palestina. Na de tweede wereldoorlog was een groot deel van de infrastructuur van Nederland verwoest en waren bepaalde delen van het land onbereikbaar. De overheid richtte daarom de Regeringsvliegdienst op en droeg de KLM op een binnenlands luchtnet uit te voeren. Er werden 4 Dominies aangeschaft: De PH-RAA (c/n 6890), de PH-RAB (c/n 6891), de PH-RAC (c/n 6893) en de PH-RAD. In mei 1946 kwamen daar ook nog de PH-RAC (c/n 6893) en PH-RAD (c/n 6895) bij. Eind 1946 werden de diensten door eigen KLM DC-3- en overgenomen en werden de Dominies verkocht aan East African Airlines. KLM Aerocarto kocht eind 1952 de V-3 van de Klu. Het kreeg eerst de registratie PH-TGC en later de PH-OTA en werd tot 1962 wereldwijd ingezet voor luchtfotografie. Het toestel werd toen verkocht aan Aero Holland. In 1966 werd het afgestoten en diende het een paar jaar als kinderattractie in het vogelpark Avifauna. In 1968 heeft de KLu het toestel weer gekregen. Het werd gerestaureerd als V-3 "Gelderland"en maakt nu deel uit van de collectie van het Militair Museum in Soesterberg.
LSK 1946
LSK Silver
United Nations
KLM 1946
KLM
KLM Aerocarto