Type: Cessna UC-78C Bobcat

Programma: FS2004 en FSX

Model: AlphaSim

Operator: Aero Holland

Download: Kompleet vliegtuig


Aero Holland was de eerste chartermaatschappij in Nederland, opgericht door Frits Diepen in 1948. Het bedrijf had naast zes Cessna UC-78C Bobcats, een Beechcraft D18S,  drie C-47A's,en  een aantal Koolhoven FK-43's en Fokker S-9’s in dienst, die gestationeerd waren op het voormalige vliegveld Ypenburg.  Na twee ernstige ongelukken met dodelijke slachtoffers met de C-47A's, stopte Aero Holland in december 1949. De Bobcats waren bestemd voor taxivluchten. De PH-NCI was in dienst vanaf oktober 1947 en werd januari 1951 gesloopt.

Type: Cessna F150 en F152

Programma: FS2004 en FSX

Model: J.E.Narcizo

Operator: Transavia Vliegclub

Download: Kompleet vliegtuig


De Cessna 150 PH-KAV heeft van 1974 to 1978 bij de Transavia Vliegclub gevlogen. Voorts hebben er ook nog twee Cessna/Reims F152 gevlogen. De PH-PJM vanaf 1990 tot 1997 en de PH-TVM vanaf 1978 tot 1989. Ook deze toestellen werden in de kleuren van Transavia Airlines geschilderd.

Type: Cessna C-172P

Programma: FS2004 en FSX

Model: Default Microsoft

Operator: Transavia Vliegclub

Download: alleen repaint


In 1970 richtte Transavia gezachtvoerder Hans Steinbacher samen met een aantal collega's de Transavia Vliegclub op. Er werd een beschadigde Piper L-18C Super Cub gekocht en die door de technische dienst van Transavia geheel werd opgeknapt. Wat later kwam daar een Cessna 150 bij. Voorts hebben er nog twee Cessna/Reims F152 gevlogen en vanaf juni 1982 tot oktober 1999 de Cessna 172P PH-PJL. Alle toestellen werden in de kleuren van Transavia Airlines geschilderd. De vliegclub was gestationeerd op Schiphol Oost. De luchthaven werd te druk en er was geen plaats meer voor de kleine luchtvaart. Na 30 jaar werd besloten de vliegcub op te heffen.

Type: Cessna C-172

Programma: FS2004 en FSX

Model: Default Microsoft

Operator: Tulip Air

Download: alleen repaint


Tulip Air was een Nederlandse luchtvaartmaatschappij die vanaf Rotterdam Airport zakenvluchten uitvoerden. De vloot bestond uit Beechcraft King Air B200's, BAe J-31's Jetstreams, Piper P-31 Navajo's en Cessna C-172's. Tulip Air werd overgenomen door de Excel Aviation Group en werd met RAS en Dynamic Airlines ondergebracht bij Dynamic Exel. Toen in 2005 de Exel Aviation Group failliet ging stopte Tulip Air zijn activiteiten.

Type: Cessna C-172N

Programma: FSX

Model: Default Microsoft

Operator: KLM Aerocarto

Download: alleen repaint


Vanaf 1924 hield de KLM zich al bezig met luchtfotografie en luchtcartering. Men gebruikte daar de Fokker C2 voor en later de Fokker F.VIIa en F.VIII. In 1954 werden deze activiteiten ondergebracht bij de dochteronderneming KLM Aerocarto.Er werd voornamelijk gevlogen met Cessna's en Pipers. Vaak werden ook vliegtuigen van derden ingehuurd. In 1995 werd het bedrijf verkocht aan de Nederlandse Heidemij. De PH-OTK heeft van 1980 t/m 2003 bij KLM Aerocarto gevlogen en is toen verkocht aan het Aviodrome in Lelystad.

Type: Cessna P-206 Super Skylane

Programma: FS2004 en FSX

Model: Massimo Grassi and Fravin Guidee

Operator: Flashband Flight en Seaport Commuter

Download: Kompleet vliegtuig


Seaport Commuter en Flashband Flight waren onderdeel van Nationaal Vliegtuig Beheer, Den Haag. Zij hielden zich vanaf 1969 tot 1974 bezig met rondvluchten en adhoc-charters vanaf Rotterdam Airport. In die periode had men gevlogen met een Cessna P206 Super Skylane, drie Dornier Do28D's en een Britten Norman BN-2A. De Islander PH-NVA werd aangekocht voor de lijndienst Amsterdam-Middenzeeland-Lille die al heel snel een regeltechte flop bleek. Daarnaast heeft men getracht in een zomerseizoen een wekelijkse dienst uit te voeren tussen Rotterdam en de waddeneilanden Ameland en Texel. In de weekenden werden rondvluchten boven Rotterdam uitgevoerd. De PH-KFF heeft van 1969 tot eind 1974 deel uit gemaakt van de vloot. Het lukten Flashband en Seaport niet om een positie op de markt te verwerven en stopten hun activiteiten. Helaas is deze repaint niet 100% correct omdat het model van Massimo Grassi and Fravin Guidee een paar beperkingen heeft. Een ander freeware model heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden.

Type: Cessna FA337G Skymaster

Programma: FS2004 en FSX

Model: Mike Stone

Operator: Rijkspolitie

Download: Kompleet vliegtuig


De Cessna 336 Skymaster vloog in februari 1961 voor het eerst en had een vast landingsgestel.Van dit model werden er 195 gebouwd. In februari 1965 introduceerde Cessna model 337 Super Skymaster. Groter en zwaardere motoren en een intrekbaar landingsgestel. De inline configuratie heeft als voordeel dat wanneer één van de motoren uitvalt het toestel niet naar een kant trekt. Er zijn in de loop der jaren talloze varianten ontwikkeld.Verschillende motortypes, met en zonder drukcabine, voor zowel civiel- als militairgebruik.

In totaal zijn er 2993 skymasters gebouwd, waarvan 513 militaire varianten. In 1982 stopte de productie in de USA maar werd gecontinueerd bij Reims Aviation in Frankrijk. Daar werden er 172 gebouwd. De Rijkspolitie heeft 2 Skymasters in zijn vloot gehad. Naast observatie van verkeerssituaties werden de toestellen ook ingezet voor controle op illegale olielozingen op de Noord- en Waddenzee. De PH-RPD heeft van oktober 1973 tot juli 1987 deel uitgemaakt van de vloot. Lelystad.

Type: Cessna Citation 500

Programma: FS2004 en FSX

Model: Alejandro Rojas Lucena

Operator: Rijksluchtvaartschool

Download: Kompleet vliegtuig


De Rijksluchtvaartschool werd op 1 januari 1946 op Gilze Rijen gesticht met het doel vliegers voor de burgerluchtvaart op te leiden. Omdat op Gilze Rijen ook gestart werd met de opleiding van militaire vliegers en daardoor te druk werd,verhuisde de Rijksluchtvaartschool in 1951 naar Eelde. Gestart werd met ex RAF Tiger Moths, Harvards en Beechcraft D-18S. De Tiger Moths en de Harvards werden vervangen door de SAAB Safir. In verband met de introductie van straalverkeersvliegtuigen bestelde de Nederlandse regering in 1962 zeven Morana Saulniers MS 760B's voor jettraining. In 1969 werden 3 HFB-320 Hansa Jets aangeschaft ter vervanging van de Morana Saulniers. Een echt gelukkige aanschaf was dit niet omdat de Hansa Jets lawaaiig waren, doorstig en duur in onderhoud. In 1977 werden er twee naar de USA verkocht terwijl de laatste in 1983 uit de vloot verdween. In 1973 werden er 7 Cessna 500 Citations gekocht die veel minder geluid produceerden en veel economischer te exploiteren waren.Ze bleven tot 1991 in dienst. In 1991 werd de Rijksluchtvaart School geprivatiseerd en voor de symbolische som van één Nederlandse gulden overgenomen door KLM om als zelfstandig bedrijf door te gaan onder de naam KLM Luchtvaart School (KLS) en later KLM Flight Academy.

Type: Cessna Citation 550 Citation II

Programma: FS2004 en FSX

Model: Dee Waldron AI model

Operator: NLR en TU Delft

Download: Kompleet vliegtuig


Deze Cessna Citation II is vanaf december 1993 in gebruik bij het NLR en sinds 2014 bij de TU Delft. Het toestel is gezamenlijk eigendom en is vernoemd naar Prof H.J. van der Maas, emiritus hoogleraar van de TU Delft . Aan de ene zijde voert het de naam van het NLR en andere zijde van de TU Delft.

FS2004

FSX

1974

1976

FS2004

FSX